Activitatea fabricilor din China a crescut în februarie la cel mai rapid ritm din ultimele trei luni, atingând un indice PMI de 50,8, potrivit unui sondaj privat publicat luni, transmite CNBC.

Această expansiune vine în contextul revenirii la muncă a milioane de muncitori migranţi după vacanţa prelungită de Anul Nou Lunar.

Indicele sezonier ajustat Caixin/S&P Global pentru managerii de achiziţii (PMI) din sectorul manufacturier a depăşit prognoza Reuters de 50,3 şi s-a accelerat faţă de nivelurile de 50,1 în ianuarie şi 50,5 în decembrie.

Acest indicator PMI privat s-a menţinut peste pragul de 50, care separă expansiunea de contracţie, încă din octombrie anul trecut.

Datele sondajului privat de luni au urmat publicării indicatorului PMI oficial sâmbătă, care a arătat, de asemenea, că activitatea fabricilor din China s-a extins în februarie la cel mai rapid ritm din noiembrie.

PMI-ul oficial a crescut la 50,2 în februarie, faţă de 49,1 în ianuarie, potrivit Biroului Naţional de Statistică. În acelaşi timp, PMI-ul non-manufacturier, care include sectoarele serviciilor şi construcţiilor, a urcat la 50,4 de la 50,2 în luna precedentă.

Impactul tarifelor americane asupra economiei Chinei

Creşterea activităţii manufacturiere din februarie vine într-un moment de incertitudine economică, economiştii avertizând că noile tarife impuse de SUA ar putea afecta producţia industrială a Chinei.

Sectorul manufacturier a reprezentat anul trecut un sfert din PIB-ul ţării, iar exporturile rămân un factor esenţial de creştere economică.

În februarie, comenzile pentru export au crescut la cel mai rapid ritm din aprilie anul trecut, pe fondul cererii externe mai puternice. Potrivit sondajului de luni, această cerere sporită pentru bunurile chinezeşti ar putea fi cauzată de importatorii americani care se grăbesc să achiziţioneze produse înainte de intrarea în vigoare a noilor tarife.

Preşedintele american Donald Trump a anunţat săptămâna trecută impunerea unor tarife suplimentare de 10% asupra bunurilor importate din China, pe lângă taxa de 10% introdusă pe 4 februarie. De asemenea, Trump a ameninţat în campania sa electorală cu tarife de până la 60% asupra produselor chinezeşti.

Noile tarife vor intra în vigoare pe 4 martie, exact în momentul în care la Beijing va avea loc o reuniune politică anuală importantă, unde autorităţile chineze urmează să stabilească obiectivele economice pentru 2025 şi să anunţe noi măsuri de sprijin economic.

Aşteptări privind stimulentele economice

Investitorii urmăresc acum reacţia Beijingului la aceste tarife, dar şi detaliile unui plan de stimulare economică menit să contracareze încetinirea economiei. Sunt aşteaptate măsuri de creştere a cheltuielilor fiscale pentru a stimula cererea internă şi a combate presiunile dezinflaţioniste persistente.

În cadrul viitoarelor întâlniri parlamentare, conducerea Chinei este aşteptată să recunoască slăbirea semnificativă a cererii interne şi să anunţe măsuri fiscale importante pentru a susţine creşterea economică în faţa tensiunilor comerciale cu SUA.

”Deşi o combinaţie de sprijin fiscal şi achiziţii accelerate înaintea tarifelor a ajutat economia Chinei să recâştige un anumit avânt în februarie, este probabil ca ritmul de creştere din acest trimestru să încetinească”, a declarat Zichun Huang, economist pentru China la Capital Economics.

”Dacă autorităţile nu vor anunţa măsuri de stimulare mai mari decât se aşteaptă la Congresul Naţional al Poporului, va fi dificil de evitat o încetinire economică anul acesta”, a adăugat el.

Provocări pentru producătorii chinezi

Consumul intern slab continuă să pună presiune pe preţurile de producţie, în special în cazul bunurilor de consum şi investiţii, care au înregistrat scăderi accentuate de preţ, potrivit sondajului de luni.

În plus, costurile unor materii prime esenţiale, precum cuprul şi anumite produse chimice, au crescut, reducând şi mai mult marjele de profit ale producătorilor.

Pe fondul acestor presiuni, angajările în sectorul manufacturier au scăzut la cel mai redus nivel din ultimii cinci ani, companiile continuând să reducă costurile, în special în rândul producătorilor de bunuri de consum.

 

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.

Share.
Exit mobile version