Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Un furt de 10 milioane de lei de la Poșta Română, depistat la un control de rutină

iunie 1, 2025

Franţa: 426 de persoane reţinute după victoria echipei Paris Saint-Germain în finala Ligii Campionilor

iunie 1, 2025

Ce conține planul SUA pentru un armistițiu de 60 de zile în Fâșia Gaza

iunie 1, 2025

Autorităţile anunţă că două poduri s-au prăbuşit în sud-vestul Rusiei, provocând deraieri de trenuri. Cel puţin şapte persoane au murit, iar 66 au fost rănite

iunie 1, 2025

Președintele Ungariei, Tamas Sulyok, va merge și la Praid, după pelerinajul de Rusalii de la Șumuleu Ciuc

iunie 1, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Alarmă la Bruxelles. Porturile Europei ajung sub dominația Chinei: „Este o vulnerabilitate strategică”
Afaceri

Alarmă la Bruxelles. Porturile Europei ajung sub dominația Chinei: „Este o vulnerabilitate strategică”

By Sala de Presămai 9, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Europa devine nervoasă în privința proprietății porturilor sale, anxietatea crescând din cauza amprentei excesive a firmelor chineze în punctele de acces maritime ale blocului, scrie Politico, care precizează că firmele de la Beijing dețin participații în aproximativ 30 de porturi europene, ceea ce ridică probleme de securitate.

Comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat joi liderilor din industrie că porturile europene trebuie să „reconsidere securitatea … și să examineze mai atent prezența străină”. A fost unul dintre cele mai clare semnale date până acum de Bruxelles că ceea ce odată era considerat o investiție benignă începe acum să pară o amenințare la adresa securității.

Recentul document de politică al Comisiei în domeniul apărării a reiterat această preocupare, lansând ideea unor controale mai stricte asupra proprietății străine asupra „infrastructurii critice de transport”.

Această neliniște se reflectă într-un proiect de document al social-democraților din Parlamentul European, consultat de Politico, care solicită norme mai stricte în cadrul viitoarei revizuiri a regulamentului UE privind screeningul investițiilor străine.

Nici Tzitzikostas, nici S&D nu au menționat China în mod explicit, dar subtextul nu era tocmai subtil, subliniază Politico. Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, a declarat că limbajul folosit face probabil referire la controlul tot mai mare al Beijingului asupra porturilor europene cheie – de la Anvers-Bruges și Rotterdam până la Pireu în Grecia.

Giganții chinezi COSCO și China Merchants, precum și Hutchison, cu sediul în Hong Kong, dețin acum participații în peste 30 de terminale din întreaga UE.

„Realitatea este clară”, a declarat Ana Miguel Pedro, europarlamentară portugheză din Partidul Popular European de centru-dreapta. Membră a Intergrupului pentru Mări, Râuri, Insule și Zone Costiere al Parlamentului European, ea a avertizat că „actorii străini conduși de stat, precum Beijingul, acționează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește cu mult răspunsul fragmentat al țărilor individuale”.

Pedro a susținut că COSCO nu se comportă ca un actor tipic al pieței, ci primește ordine de la Partidul Comunist Chinez. „Prezența sa crescândă în porturi nu este doar o preocupare economică”, a afirmat ea. „Este o vulnerabilitate strategică”.

UE începe să vadă lucrurile în același mod.

„Invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul neoficial al Chinei pentru Rusia nu au făcut decât să accentueze îngrijorările cu privire la securitatea porturilor UE”, se arată într-un raport recent al grupului de reflecție Centre for Eastern Studies, cu sediul la Varșovia.

Un exemplu al tipului de implicare strategică cu care se confruntă în prezent UE se regăsește în Polonia, la terminalul de containere din Gdynia, unde Hutchison deține o participație de peste 20 de ani.

Situația s-ar putea schimba. Sub presiunea președintelui american Donald Trump, care dorește ca companiile legate de China să părăsească Canalul Panama, Hutchison negociază vânzarea unor proprietăți portuare în valoare de 23 de miliarde de dolari în întreaga lume, inclusiv 14 în Europa, către un consorțiu condus de BlackRock și care include Mediterranean Shipping Company. Cu toate acestea, acordul a eșuat în martie, după intervenția Beijingului.

Ceea ce face ca Gdynia să fie deosebit de revelatoare nu este doar comerțul pe care îl gestionează, ci și ceea ce se află în vecinătate: o bază navală, un șantier naval și sediul forțelor speciale navale de elită ale Poloniei, ceea ce înseamnă că oricine administrează terminalul are un loc în prima linie a operațiunilor logistice și de apărare ale Europei și NATO.

Recunoscând importanța strategică, guvernul polonez a inclus terminalul pe lista infrastructurilor critice, ceea ce înseamnă că operatorul trebuie să colaboreze îndeaproape cu guvernul în materie de securitate.

Acest context cu miză mare accentuează avertismentul lui Pedro și subliniază motivul pentru care UE reevaluează acum cu o urgență reînnoită implicarea străină în porturile sale.

„Dacă un adversar străin exploatează o vulnerabilitate într-un port european, ne pune în pericol pe toți”, a spus ea. „În lumea de astăzi, nu ne putem permite orbirea strategică în timp ce alții acționează cu vizibilitate și intenție deplină.”

Editor : B.E.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Video Scenariul pesimist după inundarea Salinei Praid: „Am putea asista la prăbușirea tavanului și formarea unui lac”. Cum s-a ajuns aici

Video Schema de plafonare-compensare a facturilor la energie expiră la 1 iulie. Ministrul Energiei anunță măsurile propuse pentru consumatori

Video Donald Trump vrea să dubleze tarifele la oţel şi aluminiu, la 50%, începând din 4 iunie

Video Salina Praid, un dezastru anunțat. Mărturiile cutremurătoare ale oamenilor care trăiesc acolo: „Am pierdut moștenirea părinților mei”

Video Boloș: România negociază cu Comisia Europeană amânarea legii salarizării unitare în sectorul bugetar. Motivul invocat de ministru

Cât plătește statul român, anual, pentru sporuri, bonusuri şi prime către bugetari

(P) Prima bancă din România care devine partener al unei echipe de Formula 1. Ce super piloți vor avea sigla firmei românești pe cască

Constructorul român UMB a cerut rezilierea și încetarea „amiabilă” pe două loturi ale Autostrăzii A8. Care este „mărul discordiei”

Al treilea pod peste râul Someş a fost inaugurat la Satu Mare. Podul hobanat este o construcţie unică în nord-vestul României

Alegerile Editorului

Franţa: 426 de persoane reţinute după victoria echipei Paris Saint-Germain în finala Ligii Campionilor

iunie 1, 2025

Ce conține planul SUA pentru un armistițiu de 60 de zile în Fâșia Gaza

iunie 1, 2025

Autorităţile anunţă că două poduri s-au prăbuşit în sud-vestul Rusiei, provocând deraieri de trenuri. Cel puţin şapte persoane au murit, iar 66 au fost rănite

iunie 1, 2025

Președintele Ungariei, Tamas Sulyok, va merge și la Praid, după pelerinajul de Rusalii de la Șumuleu Ciuc

iunie 1, 2025

Ziua Internațională a Copilului. Ce semnificație are data de 1 iunie și cine beneficiază de zi liberă în România

iunie 1, 2025

Cele mai recente știri

Căpitanul Nicolae Stanciu, mesaj pentru copii de 1 iunie: De fiecare dată când intrăm pe teren simţim susţinerea voastră sinceră şi ne daţi putere să luptăm până la capăt – VIDEO

iunie 1, 2025

Microsoft iese de pe piața rusă, în timp ce filiala locală se pregătește de faliment

iunie 1, 2025

Analiză POT e „gone” mai repede decât ne-am fi așteptat. Politolog: Un partid fără ideologie, un grup în jurul Anamariei Gavrilă

iunie 1, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.