Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

George Simion: Multe din poziţiile lui Viktor Orban vor fi politică de stat şi în România

mai 9, 2025

Xabi Alonso şi-a anunţat plecarea de la Bayer Leverkusen la finalul sezonului

mai 9, 2025

Conflictul India-Pakistan escaladează: Islamabadul susține că a doborât 12 drone indiene

mai 9, 2025

Analiză Cum au luptat producătorii auto împotriva normelor privind emisiile de CO2 și au câștigat

mai 9, 2025

Un bărbat și fiica sa au fost atacați de o haită de câini în comuna Florești din Cluj. Incidente similare au avut loc în ultimele zile

mai 9, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Alarmă la Bruxelles. Porturile Europei ajung sub dominația Chinei: „Este o vulnerabilitate strategică”
Afaceri

Alarmă la Bruxelles. Porturile Europei ajung sub dominația Chinei: „Este o vulnerabilitate strategică”

By Sala de Presămai 9, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Europa devine nervoasă în privința proprietății porturilor sale, anxietatea crescând din cauza amprentei excesive a firmelor chineze în punctele de acces maritime ale blocului, scrie Politico, care precizează că firmele de la Beijing dețin participații în aproximativ 30 de porturi europene, ceea ce ridică probleme de securitate.

Comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat joi liderilor din industrie că porturile europene trebuie să „reconsidere securitatea … și să examineze mai atent prezența străină”. A fost unul dintre cele mai clare semnale date până acum de Bruxelles că ceea ce odată era considerat o investiție benignă începe acum să pară o amenințare la adresa securității.

Recentul document de politică al Comisiei în domeniul apărării a reiterat această preocupare, lansând ideea unor controale mai stricte asupra proprietății străine asupra „infrastructurii critice de transport”.

Această neliniște se reflectă într-un proiect de document al social-democraților din Parlamentul European, consultat de Politico, care solicită norme mai stricte în cadrul viitoarei revizuiri a regulamentului UE privind screeningul investițiilor străine.

Nici Tzitzikostas, nici S&D nu au menționat China în mod explicit, dar subtextul nu era tocmai subtil, subliniază Politico. Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, a declarat că limbajul folosit face probabil referire la controlul tot mai mare al Beijingului asupra porturilor europene cheie – de la Anvers-Bruges și Rotterdam până la Pireu în Grecia.

Giganții chinezi COSCO și China Merchants, precum și Hutchison, cu sediul în Hong Kong, dețin acum participații în peste 30 de terminale din întreaga UE.

„Realitatea este clară”, a declarat Ana Miguel Pedro, europarlamentară portugheză din Partidul Popular European de centru-dreapta. Membră a Intergrupului pentru Mări, Râuri, Insule și Zone Costiere al Parlamentului European, ea a avertizat că „actorii străini conduși de stat, precum Beijingul, acționează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește cu mult răspunsul fragmentat al țărilor individuale”.

Pedro a susținut că COSCO nu se comportă ca un actor tipic al pieței, ci primește ordine de la Partidul Comunist Chinez. „Prezența sa crescândă în porturi nu este doar o preocupare economică”, a afirmat ea. „Este o vulnerabilitate strategică”.

UE începe să vadă lucrurile în același mod.

„Invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul neoficial al Chinei pentru Rusia nu au făcut decât să accentueze îngrijorările cu privire la securitatea porturilor UE”, se arată într-un raport recent al grupului de reflecție Centre for Eastern Studies, cu sediul la Varșovia.

Un exemplu al tipului de implicare strategică cu care se confruntă în prezent UE se regăsește în Polonia, la terminalul de containere din Gdynia, unde Hutchison deține o participație de peste 20 de ani.

Situația s-ar putea schimba. Sub presiunea președintelui american Donald Trump, care dorește ca companiile legate de China să părăsească Canalul Panama, Hutchison negociază vânzarea unor proprietăți portuare în valoare de 23 de miliarde de dolari în întreaga lume, inclusiv 14 în Europa, către un consorțiu condus de BlackRock și care include Mediterranean Shipping Company. Cu toate acestea, acordul a eșuat în martie, după intervenția Beijingului.

Ceea ce face ca Gdynia să fie deosebit de revelatoare nu este doar comerțul pe care îl gestionează, ci și ceea ce se află în vecinătate: o bază navală, un șantier naval și sediul forțelor speciale navale de elită ale Poloniei, ceea ce înseamnă că oricine administrează terminalul are un loc în prima linie a operațiunilor logistice și de apărare ale Europei și NATO.

Recunoscând importanța strategică, guvernul polonez a inclus terminalul pe lista infrastructurilor critice, ceea ce înseamnă că operatorul trebuie să colaboreze îndeaproape cu guvernul în materie de securitate.

Acest context cu miză mare accentuează avertismentul lui Pedro și subliniază motivul pentru care UE reevaluează acum cu o urgență reînnoită implicarea străină în porturile sale.

„Dacă un adversar străin exploatează o vulnerabilitate într-un port european, ne pune în pericol pe toți”, a spus ea. „În lumea de astăzi, nu ne putem permite orbirea strategică în timp ce alții acționează cu vizibilitate și intenție deplină.”

Editor : B.E.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Analiză Cum au luptat producătorii auto împotriva normelor privind emisiile de CO2 și au câștigat

Video Au apărut cireșele în piețe, la prețuri care pot ajunge la 150 de lei/ kg. Pe tarabe sunt doar importuri. „Mai bine investim în aur”

S&P Global: Criza politică din România ar putea afecta sursele de finanţare externă. Parlamentarele anticipate, o presiune în plus

Ministerul Energiei insistă pentru renegocierea PNRR. Pericolul închiderii termocentralelor pe cărbune

Camera de Comerţ a SUA face apel la responsabilitate și dialog: Alegerile trec, dar economia trebuie să rămână în picioare

Consilier BNR: Dacă nu schimbăm direcţia vaporului numit România, duminica viitoare Titanic scrie pe noi

Importanța angajaților străini pentru economia zonei euro. Ce spune Banca Centrală Europeană

Guvernul vrea să amâne închiderea centralelor pe cărbune. Boloș: Discuţiile cu Bruxelles-ul nu sunt de a nu ne respecta angajamentul

Boloș: Nu se pune problema să semnăm un acord cu FMI. Sunt reforme mult mai usturătoare decât cele pe care le avem în PNRR

Alegerile Editorului

Xabi Alonso şi-a anunţat plecarea de la Bayer Leverkusen la finalul sezonului

mai 9, 2025

Conflictul India-Pakistan escaladează: Islamabadul susține că a doborât 12 drone indiene

mai 9, 2025

Analiză Cum au luptat producătorii auto împotriva normelor privind emisiile de CO2 și au câștigat

mai 9, 2025

Un bărbat și fiica sa au fost atacați de o haită de câini în comuna Florești din Cluj. Incidente similare au avut loc în ultimele zile

mai 9, 2025

Video Contre între Simion și Nicușor Dan pe tema vaccinării. „Pandemia a fost oprită de războiul din Ucraina”/ „Dezinformează societatea”

mai 9, 2025

Cele mai recente știri

Liderul filialei municipale a PNL Iaşi afirmă că peste 90 la sută dintre liberalii ieşeni îl susţin pe Nicuşor Dan: Am avut rezerve faţă de el, nu le-am ascuns. Dar ca să-ţi salvezi valorile, trebuie să te aliezi cu omul care le poate duce mai departe

mai 9, 2025

Cinci europarlamentari merg la parada lui Vladimir Putin de Ziua Victoriei. „Dorim ca armele din Ucraina să tacă definitiv”

mai 9, 2025

Video Au apărut cireșele în piețe, la prețuri care pot ajunge la 150 de lei/ kg. Pe tarabe sunt doar importuri. „Mai bine investim în aur”

mai 9, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.