Industria auto din Europa a reușit să atenueze normele UE privind emisiile de CO2, care ar putea fi foarte costisitoare, scrie Politico.

Este încă un semn că eforturile ecologice ale UE se lovesc de o rezistență tot mai mare. Ideea inițială a fost de a solicita producătorilor europeni de automobile să reducă emisiile de dioxid de carbon cu 15% până în 2025, comparativ cu nivelul de referință din 2021. Producătorii auto care nu reușesc să atingă obiectivul ar trebui să plătească 95 de euro pentru fiecare gram de CO2 emis peste limită per kilometru și per vehicul neconform vândut, scrie Politico.

Industria a avertizat că amenzile s-ar putea ridica la 15 miliarde de euro.

Citește și

Siegfried Mureşan: UE flexibilizează regulile privind emisiile auto – o veste bună pentru industria din România

Nemulțumiri în industrie

„Va costa resurse, va trebui să reducem prețul mașinilor electrice și să facem reduceri, distrugând valoarea reziduală [a mașinii]”, a avertizat anul trecut Luca de Meo, CEO al Renault și fost șef al lobby-ului producătorilor auto ACEA.

Militanții pentru combaterea schimbărilor climatice au insistat că nemulțumirile din industrie au fost exagerate și că producătorii auto vor fi capabili să îndeplinească obiectivul. Cu toate acestea, Comisia a cedat sub presiune, deoarece producătorii de automobile s-au plâns că normele ecologice, la care se adaugă costul trecerii la mașinile electrice și amenințarea crescândă reprezentată de rivalii chinezi, au făcut imperativă luarea de măsuri pentru salvarea industriei.

Rezultatele financiare ale sectorului sunt acum și mai amenințate datorită tarifelor impuse de președintele american Donald Trump pentru automobile.

Amendament

În aprilie, executivul a prezentat un amendament care ar face media emisiilor producătorilor de automobile pe o perioadă de trei ani, în loc să se bazeze exclusiv pe 2025. Modificarea face ca obiectivele să fie mult mai ușor de îndeplinit pentru cei care au rămas în urmă și care nu au vândut suficiente vehicule electrice.

Măsura privind emisiile de CO2 a sfârșit prin a trece cu ușurință, 458 de deputați europeni votând pentru schimbare, 101 împotrivă și 14 abținându-se.

Votul Parlamentului a fost ultimul obstacol, iar amendamentul urmează acum să fie pus în aplicare. Miercuri, țările membre au sprijinit, de asemenea, schimbarea.

Opoziție
Cu toate acestea, ONG-ul ecologist Transport & Environment s-a plâns de faptul că Parlamentul a fost de acord cu această măsură, în ciuda creșterii vânzărilor de vehicule electrice în acest an.

„Boom-ul se datorează modelelor noi, mai accesibile, pe care producătorii auto le-au lansat pentru a se conforma obiectivului inițial al UE”, a declarat Lucien Mathieu, director pentru automobile la T&E. „Această amânare va permite industriei să ridice piciorul de pe accelerație pentru lansarea vehiculelor electrice, încetinind totodată investițiile.”

Conform ACEA, vânzările de vehicule electrice în întregul bloc au crescut cu aproape 24% în primul trimestru al acestui an, comparativ cu aceeași perioadă din 2024.

Elon Musk, țintă

În timp ce unii deputați europeni s-au plâns de evoluția în sens invers a normelor, a existat și o parte bună: Schimbarea îl poate afecta pe CEO-ul Tesla, Elon Musk.

Regulamentul privind emisiile de CO2 permite producătorilor auto să își pună în comun emisiile, ceea ce înseamnă că un producător care nu își îndeplinește obiectivele privind emisiile poate plăti un producător auto care depășește aceste obiective. Astfel de tranzacții au fost deosebit de profitabile pentru Tesla – deși prăbușirea vânzărilor sale cauzată de asocierea strânsă a lui Musk cu Trump ar putea face această prevedere mai puțin utilă.

„Cu siguranță nu vrem ca banii să ajungă la chinezi sau la Elon Musk”, a declarat miercuri eurodeputatul Peter Liese din Partidul Popular European în cadrul unei conferințe de presă. „Acest lucru este mai important decât acum câteva luni – să nu-l facem și mai bogat pe cel mai bogat om din lume care terorizează restul lumii.”

Este puțin probabil ca aceasta să fie ultima luptă privind ecologizarea sectorului auto.

Măsura de reducere a emisiilor face parte dintr-un efort mai amplu care va conduce la interzicerea vânzării de mașini noi cu motor cu combustie până în 2035. Mai multe mărci și legislatori conservatori, precum și guverne naționale doresc ca interdicția să fie anulată sau slăbită atât de mult încât să fie lipsită de sens.

Comisia a cedat deja o parte din teren, acceptând să devanseze revizuirea legislației până la sfârșitul acestui an în loc de 2026, dar există presiuni pentru a merge și mai departe.

 

Editor : Sebastian Eduard

Share.
Exit mobile version