Prim-ministrul polonez Donald Tusk s-a inspirat de la președintele american Donald Trump, luna trecută, apelând la un antreprenor controversat pentru sprijin, în timp ce a făcut eforturi pentru dereglementare pentru a ajuta la stimularea economiei. Prezentând planul economic al guvernului său în februarie, Tusk a salutat „momentul în care putem depăși pe toată lumea”, potrivit Business Insider.

„Lumina este vizibilă din Polonia”, a spus el. „Un an revoluționar înseamnă investiții, investiții și, totuși, mai multe investiții.”

De asemenea, Tusk a profitat de ocazie pentru a anunța măsuri de dereglementare a economiei, făcând apel la ajutorul excentricului om de afaceri polonez Rafał Brzoska.

„Acceptați?”, l-a întrebat public Tusk pe miliardar.

Brzoska, fondatorul afacerii de depozitare de colete InPost și unul dintre cei mai bogați oameni ai Poloniei, a acceptat provocarea lui Tusk, subliniind că nu are aspirații politice, dar că intenționează să prezinte 300 de recomandări până la 1 iunie.

Polonia este deja una dintre economiile cu cea mai rapidă creștere din Europa. Unii experți spun că exporturile, comportamentul consumatorilor și o forță de muncă bine pregătită și flexibilă sunt motoarele cheie din spatele creșterii acesteia. Pentru alții, însă, este „gena antreprenorială” poloneză.

Antreprenoriatul în Polonia

Această așa-numită „genă antreprenorială” a fost expusă complet în 2024, cu peste 353.000 de noi afaceri lansate în Polonia. Țara este, de asemenea, una dintre cele mai muncitoare națiuni din Europa, pe baza orelor medii lucrate pe săptămână.

Lucrătorii polonezi sunt „mai presus de toate, muncitori, bine educați și cu înaltă calificare”, a spus Krzysztof Inglot, expert pe piața muncii, adăugând că adesea urcă rapid în rândurile companiilor.

Expertul a explicat că acest lucru are foarte mult de-a face cu ceea ce el a numit „gena antreprenorială”, despre care a spus că a fost creată în anii guvernării comuniste.

„Spunem în glumă că polonezii sunt antreprenori, că muncitorii din construcții vor încerca întotdeauna să găsească o soluție mai ușoară la o situație. Asta e ceea ce ne face să ne deosebim de alte națiuni, care lucrează adesea după reguli standardizate și identice. În schimb, avem încă această tendință de a căuta soluții alternative și simplificări”, a continuat Inglot.

Marcin Wojewódka, expert în dreptul muncii și președintele Institutului de Pensii, a fost de acord, spunând că polonezii pot „muta munți” atunci când sunt motivați și sunt capabili să vadă „efectele rapide ale acțiunilor noastre”.

„Nu este vorba despre proverbialul instalator polonez din Europa de Vest, ci tocmai despre curaj și disponibilitatea de a-și asuma riscuri dacă recompensa este suficient de atractivă. Polonezii, poate datorită experienței istorice a strămoșilor noștri, sunt capabili să strângă din dinți, să se concentreze pe sarcina pe care o au la îndemână și, adesea, chiar să ia scurtături pentru a obține rezultatul dorit, a afirmat el.

Un astfel de antreprenor este Kamil Hagemajer, care conduce un lanț de cantine în Varșovia, capitala Poloniei, și Wroclaw, în vestul Poloniei.

Cunoscut ca „bar mleczny” în poloneză, acestea sunt bufete low-cost care datează din epoca comunistă.

„Avem în prezent 20 de locații și angajăm aproximativ 200 de oameni”, a spus Hagemajer, adăugând că el crede că gena antreprenorială este „trăsătura dominantă” a polonezilor.

„O puteai vedea în anii comunismului când primele afaceri s-au născut în piețe sau când oamenii luau mașini mici pentru a transporta pulovere sau blugi din alte țări ca să le vândă în Polonia, pentru că la noi nu existau astfel de produse”.

Privind în perspectivă, Hagemajer a spus că proprietarii de afaceri polonezi sunt pregătiți să îmbrățișeze tehnologia modernă pentru a lucra mai eficient, dar că se confruntă în continuare cu obstacole administrative și fiscale.

„Acest lucru înseamnă că trebuie să ne bazăm pe cunoștințele companiilor externe, ceea ce înseamnă adesea că ne pierdem autoritatea asupra afacerilor noastre”, a spus el.

Economia Poloniei este în creștere, în ciuda problemelor vecinilor săi

Potrivit unor previziuni, creșterea PIB-ului Poloniei va atinge 3,5% în acest an, față de 2,9% în 2024. Prin comparație, economia germană este de așteptat să crească cu 0,2% în acest an, conform unei previziuni din ianuarie a Băncii Centrale Germane.

„Polonia se dezvoltă mai repede decât țările vest-europene și putem număra cu degetele de la o mână anii în care nu a fost cazul. Din diverse motive, este mai ușor pentru țările mai puțin dezvoltate să crească rapid și astfel să le ajungă din urmă pe celelalte în ceea ce privește dezvoltarea lor”, a spus Piotr Bartkiewicz, economist la Bank Pekao.

O mare parte a economiei germane s-a concentrat pe producția de vehicule tradiționale cu motor cu ardere. Dar concurența puternică din China și din alte țări a dus la o scădere a vânzărilor de mașini. Taxele mari, birocrația și creșterea rapidă a costurilor forței de muncă au agravat problema, economia germană nu a înregistrat o creștere semnificativă în cinci ani.

Astfel de probleme au potențiale efecte secundare pentru Polonia.

„Germania este cel mai mare partener comercial al nostru, reprezentând 27% din exporturile poloneze. Exporturile către următoarele țări de pe listă sunt de peste patru ori mai puține. Prin urmare, stagnarea germană este o problemă serioasă pentru exportatori, chiar dacă își măresc cota de piață în alte țări și caută noi piețe de vânzare, a declarat Grzegorz Ogonek, economist la Santander Bank Polska.

Polonia se confruntă, de asemenea, cu potențialul impact al îmbătrânirii populației – ceea ce ministrul țării pentru politica privind vârstnicii, Marzena Okła-Drewnowicz, a spus că va fi „o mare provocare” pentru a merge mai departe.

„Trebuie să fim deschiși către noile tehnologii. Resursele de muncă din Polonia se micșorează constant, în ciuda afluxului de imigranți, care nu ajută la creșterea economică”, a adăugat Ogonek.

Trei motive pentru care economia poloneză este în creștere

În ciuda unor astfel de probleme, economia poloneză a continuat să crească, economiștii indicând trei forțe motrice cheie.

În primul rând, exportatorii polonezi găsesc noi nișe pe piețele externe și sunt competitivi, în ciuda creșterii costurilor forței de muncă și a întăririi zlotului polonez (PLN).

„UE este, desigur, cea mai mare piață pentru Polonia, dar nu singura. În datele macroeconomice, observăm o creștere a exporturilor către alte piețe, precum Asia, Orientul Mijlociu sau America de Nord. Exporturile poloneze sunt, de asemenea, diversificate și acoperă o gamă largă de produse, inclusiv produse alimentare”, a spus Bartkiewicz.

Consumatorii polonezi au fost, de asemenea, mai puțin afectați de criza energetică și de creșterea inflației. În ciuda inflației relativ ridicate, scăderea venitului real al gospodăriilor din Polonia a fost una dintre cele mai mici din UE datorită stimulării fiscale și creșterii mari a salariilor.

Ca urmare, a avut loc o scădere moderată a cheltuielilor consumatorilor privați, precum și o revenire mai rapidă la creștere și modele de consum mai regulate – un proces care abia începe în alte părți ale Europei.

În al treilea rând, investițiile publice relativ mari (finanțate, printre alte surse, din fonduri UE) au fost un catalizator suplimentar.

„Acest ultim factor va fi crucial în 2025”, a atras atenția Bartkiewicz.

Acest echilibru între exporturi, consumul intern și investițiile finanțate din fonduri UE pare să permită creșterea economiei poloneze.

„Indiferent de ceea ce se întâmplă în economia globală, o ramură a economiei noastre funcționează mereu”, a explicat Marcin Klucznik, consilier principal în echipa economiei globale de la Institutul Economic Polonez.

Editor : Ș.R.

Share.
Exit mobile version