O serie de explozii misterioase pe nave petroliere au stârnit îngrijorare în industria maritimă mondială, observatorii sugerând că atacurile ar putea face parte dintr-o campanie de sabotaj sponsorizată de un stat. Rusia? Ucraina? Libia? Financial Times a demarat o anchetă.

Cinci nave au fost lovite de explozii de la începutul anului, în mod deliberat. Ultimul incident a avut loc săptămâna trecută, când o explozie a inundat sala mașinilor petrolierului grec Vilamoura în largul coastelor Libiei.

Toate navele vizate au făcut escală în porturi rusești cu câteva săptămâni înainte de atacuri, ceea ce i-a determinat pe unii experți în securitate să suspecteze o posibilă implicare a Ucrainei. Kievul nu a comentat aceste cazuri, deși serviciile ucrainene au desfășurat anterior operațiuni secrete împotriva intereselor rusești.

Un consilier de securitate a declarat că indiciile mergeau către Ucraina. Cu toate acestea, natura ultimei explozii, care a avut loc în partea de jos a navei și nu în lateral, a condus la teorii alternative privind sabotorii.

Patru dintre navele afectate au vizitat porturi din Libia, o țară situată între facțiuni rivale care se finanțează prin exporturi de petrol. De asemenea, toate cele cinci petroliere au făcut escale în apropiere de Malta pentru realimentare.

Atacul asupra navei Vilamoura urmează un model de incidente similare – unul în ianuarie și alte trei în februarie. Majoritatea au avut loc în Marea Mediterană, deși un petrolier a fost atacat în Marea Baltică.

Martin Kelly, șeful departamentului de consultanță al firmei de securitate maritimă EOS Risk Group, a declarat că doar unele aspecte ale ultimului incident seamănă cu atacurile anterioare.

„Rămâne o serie de posibilități alternative, inclusiv actori libieni și alți actori statali care au capacitatea și, posibil, motivul”, a spus el.

Patru dintre petrolierele avariate sunt deținute de companii de transport maritim grecești și cipriote. Vilamoura, care a fost lovit săptămâna trecută, aparține Cardiff Group, o companie controlată de magnatul grec al transportului maritim George Economou.

Seacharm, atacat în ianuarie în largul coastelor Turciei, și Seajewel, atacat în februarie în apropiere de Italia, sunt ambele deținute de Thenamaris, un important grup de transport maritim controlat de Nikolas Martinos.

Grace Ferrum, avariată în februarie în apropierea Libiei, este deținută de compania cipriotă Cymare.

O altă navă, Koala, a fost avariată într-o explozie în portul rusesc Ust-Luga în februarie. În mai, aceasta a fost adăugată pe lista sancțiunilor UE pentru încălcarea normelor privind transportul de petrol rusesc.

Nu au fost înregistrate încălcări ale plafonului de preț de 60 USD/baril impus de G7 pentru celelalte petroliere. Datele de urmărire indică faptul că navele au fost chemate în principal în porturile rusești pentru a exporta țiței kazah, care nu face obiectul sancțiunilor.

Editor : Sebastian Eduard

Share.
Exit mobile version