Companiile aeriene doresc să reducă numărul de piloți pentru a economisi bani, în timp ce sindicatele se opun. Companiile susțin că noile tehnologii elimină necesitatea prezenței permanente a doi piloți în cockpit. Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației este la mijloc, scrie Politico.

Marți, Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA) a publicat actualizarea anuală a Planului european pentru siguranța aviației, care stabilește prioritățile în materie de siguranță, identificând în același timp riscurile și măsurile de atenuare.

În document, agenția își diminuează deschiderea anterioară față de operațiunile cu un singur pilot – adăugând un obstacol de reglementare suplimentar.

„EASA și-a ajustat programul de elaborare a normelor pentru a clarifica faptul că ne vom concentra mai întâi pe evaluarea dezvoltării și implementării unor astfel de tehnologii avansate de cockpit”, a declarat Janet Northcote, purtător de cuvânt al EASA.

Zborul cu un singur pilot nu presupune prezența unui singur pilot la comenzile unui avion de linie pe durata unui zbor. În schimb, ar permite ca un pilot să fie singur în cabina de pilotaj atunci când avionul este în croazieră, permițându-i celui de-al doilea pilot să se îndepărteze de la comenzi.

Pentru ca acest lucru să se întâmple, producătorii de aeronave trebuie să se asigure că tehnologia este suficient de bună încât siguranța să nu fie compromisă. EASA ar trebui să aprobe operațiunile cu un singur pilot, denumite operațiuni cu echipaj minim extins (eMCO).

Un avion echipat cu eMCO ar tenta multe companii aeriene, care în prezent trebuie să mențină doi piloți în cabina de pilotaj pentru întregul zbor. Patru piloți sunt necesari dacă zborul durează mai mult decât durata unei ture de pilotaj.

În actualizarea de marți, AESA a precizat că va demara un studiu pentru a evalua impactul „noilor tehnologii avansate pentru cabina de pilotaj” și „va propune un cadru de reglementare care să asigure integrarea în condiții de siguranță a cockpiturilor inteligente în operațiunile de transport aerian comercial”.

Aceasta adaugă o nouă etapă de reglementare înainte de a lua în considerare operațiunile cu un singur pilot.

În timp ce precedentul studiu de reglementare, lansat de EASA în 2023, viza elaborarea unor norme care să permită „punerea în aplicare în condiții de siguranță a eMCO”, cea mai recentă acțiune anunțată de autoritatea de reglementare vizează doar conceptul de cockpit inteligent.

EASA a explicat schimbarea de marți ca parte a unui efort de a elimina orice îndoială că siguranța este primordială.

„În luna noiembrie a anului trecut, EASA și-a clarificat abordarea cu privire la conceptul de eMCO pentru a clarifica tuturor părților faptul că siguranța este pe primul loc și trebuie să fie consolidată de orice modificare a cockpitului sau a operațiunilor”, a declarat Northcote.

Abordarea mai conservatoare a EASA față de operațiunile cu un singur pilot vine după ce Florian Guillermet a preluat funcția de director executiv al agenției UE în aprilie. El i-a succedat lui Luc Tytgat, care a fost director executiv interimar în ultimele șapte luni, și lui Patrick Ky, care a condus agenția timp de 10 ani și a fost un susținător deschis al operațiunilor cu un singur pilot.

Piloți îngrijorați

Dar piloții nu sunt liniștiți de noua direcție a EASA.

„Sub conducerea sa anterioară, agenția a înclinat în mod îngrijorător către «facilitarea» zborurilor cu un singur pilot, aliniindu-se prea strâns cu actorii din industrie”, a declarat Tanja Harter, președintele sindicatului piloților European Cockpit Association.

„Dar conceptul operațional de zbor cu un singur pilot în timpul croazierei este încă viu și [a fost] menționat explicit”, în documentul de marți, a adăugat ea. „Producătorii și anumite companii aeriene vor continua să facă presiuni, dar autoritățile de reglementare trebuie să rămână concentrate pe siguranță.”

Principalul impuls pentru dezvoltarea capacităților de zbor cu un singur pilot vine din Europa – unde liderul mondial în acest sector, Airbus, lucrează la zborul autonom împreună cu alți producători precum Dassault.

Sindicatele au ripostat, avertizând că reducerea numărului de piloți prezintă riscuri pentru siguranță.

„Puteți face față la două urgențe în același timp?”, se întreabă un anunț recent al sindicatului, care prezintă o toaletă în mijlocul unei punți de zbor și niciun pilot în cabina de pilotaj.

Moartea subită a unui pilot Turkish Airlines în timpul unui zbor de la Seattle la Istanbul în octombrie a determinat piloții să sublinieze că echipajul suplimentar a fost esențial pentru a ajuta avionul să aterizeze în siguranță.

Editor : B.E.

Share.
Exit mobile version