„Brain rot/ putregai cerebral” a fost anunţat ca fiind cuvântul Oxford al anului 2024, pe fondul preocupărilor legate de folosirea excesivă a reţelelor sociale şi de conţinutul care absoarbe mintea. Peste 37.000 de persoane au votat pentru a ajuta la alegerea câştigătorului dintr-o listă scurtă de şase cuvinte întocmită de Oxford University Press, editorul Oxford English Dictionary.

Premiul său anual, ai cărui câştigători anteriori au inclus „rizz” şi „climate emergency”, îşi propune să reflecte stările de spirit şi tendinţele anului, potrivit News.ro. 

 „Brain Rot” este definit ca fiind „presupusa deteriorare a stării mentale sau intelectuale a unei persoane, considerată în special ca fiind rezultatul consumului excesiv de materiale (în prezent, în special conţinut online) considerate a fi triviale sau lipsite de provocare”.

Oxford University Press a declarat că termenul „a căpătat o nouă proeminenţă în 2024 ca un termen utilizat pentru a surprinde preocupările legate de impactul consumului excesiv de conţinut online de calitate scăzută, în special pe reţelele sociale”.

Când a fost folosit pentru prima dată 

În ciuda recentei sale ascensiuni, prima sa utilizare a fost consemnată în cartea „Walden” a lui Henry David Thoreau în 1854.

Casper Grathwohl, preşedintele Oxford Languages, a declarat: „Brain Rot se referă la unul dintre pericolele percepute ale vieţii virtuale şi la modul în care ne folosim timpul liber. Se simte ca un capitol următor îndreptăţit în conversaţia culturală despre umanitate şi tehnologie. Nu este surprinzător faptul că atât de mulţi votanţi au îmbrăţişat termenul, aprobându-l ca fiind alegerea noastră din acest an”.

„De asemenea, mi se pare fascinant faptul că ‘brain rot’ a fost adoptat de generaţiile Z şi Alpha, acele comunităţi responsabile în mare măsură de utilizarea şi crearea conţinutului digital la care se referă termenul”. 

Ce cuvinte au mai fost pe listă 

Printre cele cinci cuvinte nereuşite de pe lista scurtă s-au numărat „demure”, care a devenit proeminent în urma unei tendinţe în social media în timpul verii, care se referă la un comportament rezervat sau responsabil; „dynamic pricing”, în care preţul unui produs sau serviciu variază pentru a reflecta cererea; „lore”, un ansamblu de fapte şi informaţii de fond legate de cineva sau ceva; „romantasy”, un gen de ficţiune care combină romantismul şi fantezia; şi „slop”, conţinut online de calitate scăzută generat cu ajutorul inteligenţei artificiale.

Lista scurtă a fost stabilită de un grup de patru experţi, prezidat de lexicografa Susie Dent, cunoscută pentru apariţiile sale în emisiunea „Countdown” de pe Channel 4.

Oxford University Press a ţinut cont de votul publicului în alegerea câştigătorului, precum şi de comentariile publicului şi de alte analize înainte de a-l anunţa duminică seara.

Printre câştigătorii recenţi ai premiului Oxford se numără „rizz”, o abreviere a cuvântului charisma, care a luat titlul anul trecut. „Goblin mode” a luat coroana în 2022, iar „vax”, din era pandemiei, a câştigat în 2021.

Dincolo de diviziunea Oxbridge, cuvântul anului din Cambridge Dictionary a fost anunţat luna trecută ca fiind „manifest”, care este o tendinţă de wellness de a imagina atingerea unui obiectiv în speranţa că va face mai probabil să se întâmple.

Cuvântul a fost căutat de 130.000 de ori pe site-ul Cambridge Dictionary.

Tendinţele din social media au fost, de asemenea, legate de „demure”, care a fost desemnat câştigătorul Dictionary.com, în legătură cu o mişcare TikTok din timpul verii, care sfătuia oamenii să fie rezervaţi şi atenţi în comportamentul lor.

O altă nebunie a verii a determinat Collins Dictionary să desemneze „brat” cuvântul anului, după lansarea în iunie a albumului cu acelaşi nume al lui Charli xcx.

Editor : C.S.

Share.
Exit mobile version