Pe fondul temperaturilor extreme din sezonul cald, specialiștii din domeniul auto atrag atenția asupra riscurilor la care sunt expuse diferite componente ale unui vehicul. Printre cele mai vulnerabile se numără anvelopele și sistemele de răcire, care pot ceda în condiții de suprasolicitare termică, existând chiar riscul unor explozii. Dan Barbu, președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto din România (POSA), a explicat pentru Digi24 care sunt sistemele tehnice cele mai afectate de caniculă.
Chiar dacă sezonul estival aduce condiții de drum aparent mai ușoare, șoferii nu ar trebui să ignore efectele pe care temperaturile extreme le pot avea asupra autovehiculului. Căldura excesivă poate accelera uzura unor componente esențiale, motiv pentru care atenția acordată întreținerii tehnice trebuie să rămână constantă, indiferent de perioada anului.
Componente auto afectate din cauza temperaturilor ridicate
Anvelopele: risc de explozie pe timp de caniculă
„Dacă vorbim de temperaturi ridicate și combinarea căldurii extreme cu frecarea anvelopelor de suprafața carosabilă atunci, da, poate crește presiunea în pneuri. Acest fenomen devine deosebit de periculos în cazul anvelopelor uzate sau îmbătrânite, care pot ceda sub această presiune, existând riscul real de explozie, mai ales dacă vorbim autovehicule grele, încărcate.
Este foarte important să fim atenți la gradul de uzură al anvelopelor și, în special, la anul de fabricație al acestora. Cu cât anvelopa este mai veche și prezintă fisuri vizibile la suprafață, cu atât riscul de explozie este mai mare, în special pe timp de caniculă.”, a explicat președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto din România (POSA)
Citește și: Cu sau fără sistemul Start-Stop? Ce spun specialiștii auto despre consumul de combustibil din cauza opririlor dese în trafic
Președinte POSA: „Atunci când spațiul dintre radiatorul de climatizare și cel de răcire este obstruat de depuneri, eficiența sistemului scade”
„Pentru o funcționare optimă, motorul unui autovehicul trebuie să își mențină o temperatură constantă de aproximativ 90°C. În condiții de temperaturi exterioare ridicate, sistemul de răcire este solicitat suplimentar, ventilatoarele radiatoarelor fiind nevoite să funcționeze mai intens. Această utilizare prelungită a componentelor de răcire poate crește riscul de defecțiuni, însă vorbim aici despre vehiculele care circulă în regim continuu.
Radiatoarele sunt dispuse în mod compact într-un autoturism. În față se află radiatorul pentru instalația de climatizare (condensatorul A/C), urmat de intercooler (radiatorul de aer) și radiatorul principal de răcire, în care se adaugă amestecul de antigel și apă distilată. Distanța dintre toate aceste componente este redusă, iar acest lucru poate favoriza acumularea de praf și impurități între straturile radiatoarelor.
Atunci când spațiul dintre radiatorul de climatizare și cel de răcire este obstruat de depuneri, eficiența sistemului scade. Aerul nu mai circulă corespunzător, ceea ce poate conduce la supraîncălzirea instalației. În astfel de situații, presiunea din sistemul de răcire sau de climatizare poate crește, existând riscul de avarii, inclusiv defectarea compresorului, încingerea componentelor sau chiar explozii, în cazuri extreme.”, a explicat Dan Barbu.
Sistemul de frânare este afectat de caniculă?
„Sistemul de frânare al unui autovehicul este proiectat să funcționeze eficient și în condiții de temperaturi ridicate, astfel că, în mod normal, nu este afectat semnificativ de caniculă. Totuși, este important de menționat că, în contextul aerului ambiental fierbinte, procesul de răcire a componentelor sistemului de frânare poate deveni mai lent, ceea ce poate duce la o ușoară scădere a eficienței în anumite condiții extreme.
În cazul autovehiculelor moderne, echipate cu sisteme de frânare dimensionate corespunzător și tehnologii avansate de ventilație, influența temperaturii exterioare asupra performanței de frânare este minimă.”, a mai precizat specialistul.
Cum prevenim eventualele defecțiuni auto din timul verii
„Este important să acordăm o atenție deosebită elementelor care pot influența siguranța rutieră. Printre cele mai importante se numără starea anvelopelor, având în vedere impactul direct asupra stabilității și aderenței autovehiculului, dar și funcționarea corectă a instalației electrice a vehiculului.
Totodată, este esențial să nu existe scurgeri de lichide, fie că vorbim despre lichid de răcire, ulei sau lichid de frână, deoarece acestea pot duce la defecțiuni majore sau pot crea situații periculoase în trafic.
Recomandarea mea este ca fiecare proprietar de autovehicul să efectueze cel puțin o dată pe an o vizită într-un service autorizat, pentru verificări amănunțite și pentru curățarea radiatoarelor, acolo unde se pot acumula praf, impurități și alte depuneri care pot afecta eficiența sistemului de răcire. Aceste măsuri preventive contribuie la menținerea siguranței rutiere.”, conchide Dan Barbu, președinte Patronatul Operatorilor de Service Auto din România (POSA).