Când zborul Jeju Air 2216 a aterizat fără trenul de aterizare extins, a ieșit de pe pistă și s-a izbit de un zid, fiind cuprins de flăcări, părea imposibil ca vreuna dintre cele 181 de persoane aflate la bord să supraviețuiască, scrie The Wall Street Journal. Însă, ca prin minune, doi însoțitori de bord au supraviețuit. Cum au reușit?

Investigatorii care evaluează care sunt șansele ca cineva să poată supraviețui unui accident aviatic se concentrează pe cinci factori: integritatea aeronavei, eficiența măsurilor de siguranță, forțele G care acționează asupra echipajului și pasagerilor, mediul din interiorul avionului și factorii post-accident, precum incendiu sau fum.

Cei doi însoțitori de bord care au supraviețuit distrugerii aeronavei Boeing 737-800 se aflau în spatele avionului în singura parte care a mai rămas cât de cât intactă după accident.

Ei se află pe o listă foarte scurtă cu cele mai grave dezastre aviatice. În ultimele opt decenii de zboruri comerciale, au existat doar 17 alte accidente în care avioane care transportau cel puțin 80 de persoane au avut unul sau doi supraviețuitori, potrivit Flight Safety Foundation.

Cei doi însoțitori de bord – un bărbat de 33 de ani și o femeie de 25 de ani – care au fost transportați la un spital din Seul, ședeau pe scaunele din spatele avionului, la doar câțiva pași de locul în care coada aeronavei s-a desprins de restul avionului.

Ambii supraviețuitori sunt conștienți și comunicativi, au transmis doctorii. Bărbatul a suferit fracturi osoase, în special pe partea stângă, și poartă o orteză care îi limitează mișcarea gâtului din cauza rănilor suferite la coloana vertebrală. Femeia și-a fracturat glezna dreaptă și, probabil, a suferit și alte răni pe partea dreaptă. Ea și-a amintit că a auzit o bubuitură puternică, apoi fum care ieșea din avion.

„Există multe motive pentru care cineva ar putea supraviețui într-o situație care pare imposibil de supraviețuit”, a spus Barbara Dunn, președinta Societății Internaționale a Investigatorilor de Siguranță Aeriană.

„Felul în care aterizează avionul și unde stă pasagerul au un impact. Dacă ai centura de siguranță legată, acest lucru limitează cât de mult se scutură corpul. Depinde și de capacitatea pasagerului de a lua poziția de sprijin (în caz de aterizare forțată).”

Cu câteva zile înainte de accidentul Jeju Air, 29 de oameni au supraviețuit unui alt accident aviatic care a implicat un zbor al Azerbaijan Airlines, în care 38 de oameni au murit în vestul Kazahstanului.

Concluziile preliminare au arătat că avionul a fost lovit de o rachetă lansată de un sistem rusesc de apărare antiaeriană. Echipajul s-a luptat mai bine de o oră să mențină o viteză și altitudine constantă înainte să se prăbușească.

Toți supraviețuitorii zborului se aflau pe scaunele din spatele avionului.

Siguranța pasagerilor în funcție de locul pe care îl ocupă în avion variază de la un accident la altul, dar unul dintre cei mai importanți factori ține de felul în care avionul aterizează.

„Mulți oameni cred că este mai sigur în spate decât în față”, a spus Dunn. „Nu neapărat. Cât de repede se răspândește incendiul și cât de repede poți să ajungi la o ieșire (de urgență) sunt toate lucruri care contează.”

În ianuarie 2024, Japan Airlines a evacuat sute de pasageri înainte ca structura aeronavei Airbus A350 să se prăbușească în flăcări, după ce avionul s-a lovit cu un altul la aterizare.

Un accident este considerat imposibil de supraviețuit atunci când forțele G sunt atât de mari încât corpul nu poate rezista impactului. În viața de zi cu zi, oamenii se confruntă cu 1 G. Un roller coaster sau o mașină electrică în accelerare rapidă pot crea forțe de două sau trei ori mai mari.

În general, un om își pierde cunoștința la forțe 4 G sau 5 G – cu toate că există cazuri când pot rezista și la forțe mai mari. Efectul depinde de numărul de G și direcția și durata forței.

Dacă un avion precum Boeing 737 care s-a distrus în Coreea de Sud nu este supus unor forțe orizontale mai mari de 9 G, pasagerii au șanse rezonabile de a scăpa fără răni grave.

Totuși, au existat cazuri în care „oamenii au supraviețuit unor accidente pe care le-am numi nesupraviețuibile și am avut de asemenea oameni care au murit în ceea ce am numi accidente supraviețuibile”, a explicat expertul în siguranță aerospațială Anthony T. Brickhouse.

Experții au fost uluiți de acest accident. Poliția sud-coreeană a percheziționat birourile Jeju Air și aeroportul internațional Muan, unde a avut loc accidentul.

Într-un accident aviatic care a avut loc în 1987, un avion McDonald Douglas DC-9 cu 155 de persoane la bord s-a prăbușit la scurt timp după decolare în Detroit. Singura supraviețuitoare a fost o fată de patru ani.

Resturile zborului Northwest Airlines 255 s-au împrăștiat pe o suprafață de 900 de metri care traversa două poduri peste autostradă. Toate scaunele pasagerilor erau detașate și împrăștiate peste tot.

Copilul care a supraviețuit a călătorit cu părinții și fratele ei și a fost găsit în resturile de sub una dintre pasarele. Locul ei era 8F.

Jumătate din persoanele aflate la bordul avioanelor implicate în accidente aviatice grave în perioada 1983-2017 analizate de Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) din SUA au supraviețuit cu răni ușoare sau fără răni; 6,3% au avut răni grave; 27% au murit la impact; 4,1% au murit din cauza incendiului sau al fumului; în jur de 10% au murit din alte cauze sau cauze necunoscute.

În raportul privind accidentul Northwest 255, NTSB a spus că pasagerii și echipajul au murit din cauza impactului, avionul s-a dezintegrat și accidentul a distrus cabina piloților. A fost un accident imposibil de supraviețuit, cu excepția unei combinații de circumstanțe norocoase care au cruțat viața unui copil.

„Uneori, se întâmplă lucruri care sunt greu de explicat”, a spus Brickhouse. „Urăsc să folosesc termenul, dar uneori norocul chiar joacă un rol.”

Editor : Raul Nețoiu

Share.
Exit mobile version