În primul trimestru nu a fost finalizat niciun proiect nou de retail la nivel naţional, însă ritmul de livrare a crescut semnificativ în lunile aprilie şi mai, când aproximativ 150.000 mp de noi scheme au fost inaugurate, suprafaţă care reprezintă 80% din totalul înregistrat în întreg anul trecut, arată datele companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
”În primul trimestru nu a fost finalizat niciun proiect nou de retail la nivel naţional, însă ritmul de livrare a crescut semnificativ în lunile aprilie şi mai, când aproximativ 150.000 mp de noi scheme au fost inaugurate, inclusiv centrul comercial super regional – Mall Moldova – deschis în Iaşi luna trecută), suprafaţă care reprezintă 80% din totalul înregistrat în întreg anul trecut”, arată datele companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Stocul modern de spaţii de retail din România a ajuns la circa 4,7 milioane mp, ceea ce corespunde unei densităţi de 250 mp/1.000 de locuitori, încă una dintre cele mai scăzute atât din Europa, cât şi din regiunea CEE.
Pe de altă parte, dezvoltatorii au anunţat planuri majore de investiţii pentru următorii ani, astfel că ecartul dintre România şi celelalte ţări din regiune va continua să se reducă, în prezent mai mult de 600.000 mp de spaţii de retail urmează să fie livrate până la sfârşitul deceniului.
„Pe termen mediu şi lung, piaţa de retail din România are potenţial de creştere susţinută, atât în oraşele principale, cât şi în oraşele secundare şi terţiare, densitatea spaţiilor moderne fiind în multe cazuri sub media europeană. Dezvoltatorii îşi concentrează atenţia pe proiecte de mari dimensiuni, cu funcţiuni mixte şi componente de divertisment, care să răspundă noilor comportamente de consum. În paralel, digitalizarea experienţei de cumpărare şi integrarea canalelor online-offline vor deveni factori cheie în diferenţierea ofertelor comerciale. Pe de altă parte, ritmul susţinut de creştere a vânzărilor cu amănuntul, mai ales pe segmentul produselor nealimentare, chiar şi într-un context economic caracterizat de o volatilitate crescută, încurajează realizarea de noi investiţii”,spune Dana Radoveneanu, head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.
Vânzările de retail au crescut în primul trimestru cu 3,5%, datorită avansului vânzărilor de produse nealimentare care au înregistrat un plus de 7,8%, în timp ce produsele alimentare, băuturi şi tutun au consemnat un minus de 2%.
Totodată, agenţia de rating Moody’s estimează o creştere medie anuală de 3% a vânzărilor de retail din România până în 2030, în condiţiile în care pentru zona Euro previziunile indică un avans mediu de doar 1%.
Piaţa de retail rămâne atractivă şi pentru cumpărătorii de active imobiliare, având în vedere că în primul trimestru au fost tranzacţionate proprietăţi de retail în valoare de peste 110 milioane de euro, reprezentând peste 64% din volumul total din perioada analizată. Tranzacţiile au vizat în exclusivitate proprietăţi amplasate în afara Bucureştiului.
Chiriile centrelor comerciale şi pentru spaţiile stradale nu au înregistrat modificări semnificative, menţinându-se la un nivel maxim de 90 de euro/mp/lună, respectiv 60 de euro/mp/lună în Bucureşti, în timp ce în oraşele secundare precum Cluj – Napoca, Timişoara, Iaşi şi Constanţa, acestea ajung la 50-65 euro/mp/lună.
Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară pe piaţa locală şi afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deţinut şi operat independent. Echipa de peste 60 de profesionişti şi colaboratori oferă servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor şi chiriaşilor.
Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 52.000 de angajaţi în 400 de birouri din 60 de ţări. Cu venituri de 9,4 miliarde de dolari, serviciile principale ale companiei sunt: consultanţă în gestionarea activelor şi investiţiilor, pieţe de capital, închirieri, administrarea proprietăţilor, reprezentarea chiriaşilor, servicii de proiect şi evaluare.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.