Donald Trump a amenințat cu preluarea controlului asupra Canalului Panama din cauza a ceea ce el numește influența chineză în regiune. CK Hutchinson, o companie din Hong Kong, a anunțat marți că își vinde participația la una dintre firmele care operează două porturi ale canalului către un consorţiu susţinut de BlackRock Inc., relatează The Washington Post.

CK Hutchison a declarat că vânzarea propusă face parte dintr-o tranzacție mai amplă, în cadrul căreia consorțiul condus de BlackRock Inc, cu sediul la New York, va achiziționa, de asemenea, o participație de 80% în unitățile sale care dețin, operează și dezvoltă alte 43 de porturi în 23 de țări.

Tranzacţia, evaluată la 22,8 miliarde de dolari, include, deci, pe lângă porturile din Panama, zeci de alte terminale portuare din diverse ţări. Vânzarea reprezintă un succes diplomatic major pentru Trump, cu doar câteva ore înainte ca acesta să susţină un discurs în faţa Congresului SUA, în care va evidenţia realizările din primele şase săptămâni ale celui de-al doilea mandat al său.

Trump a criticat în mod repetat prezenţa companiilor chineze şi din Hong Kong în Panama, iar oficialii americani au avertizat că controlul CK Hutchison asupra porturilor de la ambele intrări ale Canalului Panama reprezintă un risc pentru securitatea SUA. Trump a refuzat chiar să excludă posibilitatea unei intervenţii militare pentru a asigura controlul american asupra canalului.

Un nou operator major pentru porturile din Panama

Prin vânzarea licenţelor, consorţiul susţinut de BlackRock va deţine 90% din Panama Ports Company, operatorul porturilor Balboa şi Cristobal din Panama, care administrează terminalele de peste două decenii.

Un oficial apropiat tranzacţiei a confirmat că BlackRock a informat deja Casa Albă şi liderii Congresului despre înţelegere. Aceasta va fi cea mai mare investiţie în infrastructură realizată de BlackRock până în prezent.

Departamentul de Stat al SUA, Casa Albă, Consiliul Naţional de Securitate şi Guvernul din Panama nu au oferit comentarii imediate referitor la această informație.

Investigarea contractului şi ieşirea statului Panama din Iniţiativa Belt and Road

Deşi CK Hutchison este o companie listată la bursă şi nu este legată direct de Guvernul chinez, firmele din Hong Kong rămân supuse supravegherii statului chinez. În Panama, porturile sunt operate şi de companii din SUA, Taiwan şi Singapore.

Autorităţile din Panama au anunţat recent un audit al contractului CK Hutchison, investigând respectarea termenilor concesiunii. Procurorul general din Panama a stabilit la începutul lunii că acordul de operare al companiei este neconstituţional, iar Curtea Supremă urma să ia o decizie finală privind statutul său legal.

Secretarul de Stat american Marco Rubio, aflat luna trecută într-un turneu diplomatic în America Latină, a pus presiune asupra statului Panama pentru a limita prezenţa Chinei în jurul canalului. După vizita sa, Rubio a salutat decizia guvernului panamez de a părăsi Iniţiativa Belt and Road, proiectul global de infrastructură condus de Beijing, şi s-a declarat optimist că Hutchison nu va mai deţine porturile.

Detaliile tranzacţiei

Participaţia vândută către consorţiul condus de BlackRock include 80% din Hutchison Ports, cu o valoare a acţiunilor de 14,21 miliarde de dolari. Tranzacţia oferă control asupra 43 de porturi, 199 de dane în 23 de ţări, generând venituri de peste 19 miliarde de dolari pentru consorţiul din Hong Kong.

Vânzarea nu include nicio participaţie în Hutchison Port Holdings Trust, care administrează porturi în Hong Kong, Shenzhen şi sudul Chinei, sau alte terminale din China continentală, a precizat CK Hutchison.

Consorţiul a convenit asupra unei perioade de exclusivitate de 145 de zile pentru negocieri, în vederea finalizării tranzacţiei.

În octombrie anul trecut, BlackRock a finalizat achiziţia Global Infrastructure Partners, pentru aproximativ 12,5 miliarde de dolari, în numerar şi acţiuni. La acel moment, preşedintele şi CEO-ul BlackRock, Larry Fink, a descris infrastructura drept „o oportunitate generaţională de investiţii”.

Prin această tranzacţie, BlackRock îşi consolidează poziţia ca jucător major în sectorul infrastructurii globale, în timp ce SUA îşi reafirmă influenţa strategică asupra Canalului Panama, reducând rolul companiilor chineze în regiune.

 

 

Editor : Marina Constantinoiu

Share.
Exit mobile version