Daniel David a făcut precizări la Digi24 legate de schimbările majore din curriculum pentru elevii din învățământul liceal, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației. Acesta a spus că toate temele cuprinse în legislație trebuie să fie legate logic între ele și că „planurile-cadru nu elimină nimic”.

Daniel David, ministrul Educației: Faptul că le-am pus în dezbatere nu înseamnă că lucrurile sunt decise, de aceea le-am pus în dezbatere. O să discutăm aceste lucruri în următoarele 5 săptămâni și vom lua după aceea o decizie, probabil prin luna aprilie, luna mai. Dacă vom decide în cursul dezbaterilor că este o idee bună să avem unități de învățare de gramatică, la limba și literatura română, atunci vom gândi programele în acest sens și prima dată va intra acest lucru în practică, ca să spun așa, începând cu anul universitar cu anul școlar 2026-2027. Eu cred că este important să avem gramatica unitate de învățare, fiindcă până la urmă, cum să spun, face parte din identitatea noastră națională. N-ai cum să spui că ești un bun român și să nu înveți să vorbești bine limba română.

Ministrul Educației a precizat că „planurile-cadru nu elimină nimic”. „De fapt, mutăm într-o oarecare măsură decizia de la nivelul ministerului la nivelul școlii și la nivelul elevilor. Latina nu înseamnă că nu se poate face, dacă școala, elevii, părinții decid facă latină. Noi am pus ore la dispoziție și care pot fi folosite inclusiv pentru limba latină”, a precizat Daniel David.

Legat de materiile care vor studia istoria comunismului și istoria Holocaustului, ministrul Educației a precizat că „avem prin lege cele două discipline, nu sunt propuse în timpul dezbaterilor, că am dorit noi”.

„Trebuie să ne gândim dacă nu pot să fie unități de învățare consistente, dar în cadrul istoriei. Și atunci am reușit să acoperim zona de istorie cu conținuturi generale, clasice, care se fac și acuma și în care să introducem aceste unități de învățare. Pe de altă parte, vă dați seama că oamenii nici n-au apucat să citească, să înțeleagă lucrurile. Cu titluri de genul ăsta se scot Istoria și Geografia din trunchiul comun, păi nu se scot, în clasa a XI-a și a XI-a cu siguranță avem istoria, în diverse forme, este drept, dar o avem. În plus faptul că iese din trunchiul comun Geografia în clasa a XI-a și a XII-a ar trebui spus imediat că rămâne acolo, în curriculum de specialitate șii nimeni nu poate opri în același timp școala și elevii să ceară, ca să fie o abordare transversală a lor, să se regăsească la toate profilurile și la toate specializările.

Daniel David a subliniat că punerea în discuție publică a planurilor-cadru are „în esență această idee, să personalizăm, ca să spun așa, educația pentru copii, astfel încât să fie buni specialiști, buni cetățeni, adică buni români protectori ai democrației și oameni echilibrați și mulțumiți de propria viață.

În ceea ce privește materiile opționale, ministrul Educației a subliniat că „un elev de la științe sociale poate opta pentru biologie în clasa a XI-a, poate să opteze dacă școala îi face acea ofertă sau dacă părinții, împreună cu elevii cer școlii să se ofere acel lucru”.

„Gândirea critică este o componentă importantă a filozofiei. Filozofii au aceste conținuturi în disciplina lor și în același timp cred că ar trebui să fie o abordare transversală în toate disciplinele, fiindcă toate disciplinele ar trebui să fie gândite și predate și în logica unei gândiri critice. Dincolo de asta, o propunere pe care am făcut-o, pe care trebuie să o analizăm, a fost să deschidem școala spre anumiți specialiști pe care îi avem în societate, care împreună cu profesorul, în colaborare și în coordonarea acestuia, să poată să fie invitat într-o anumite unități de învățare, anumite lecții pe teme specifice educație juridică, antreprenoriat și alte aspecte, educația pentru sănătate și așa mai departe. Fiindcă altfel, dacă ne transformăm din unități de învățare în discipline, nu avem atâtea ore într-o zi câte discipline am dori să facem”, a explicat Daniel David.

Ministrul Educației a mai precizat că „este vorba de un management bun la nivelul școlii și la nivelul profesorilor, astfel încât fiecare să se exprime acolo unde are competență”, iar ministrul „să creeze contextul ca oamenii care există în sistem să aibă normele asigurate în zona de titularizare”, dar să și stimuleze această dezvoltare și cu o oarecare competiție în beneficiul elevilor.

Editor : M.I.

Share.
Exit mobile version