Cea de-a 82-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia se încheie sâmbătă. Sub preşedinţia juriului condus de Alexander Payne, această ediţie veneţiană a prezentat filme de François Ozon, Olivier Assayas, Guillermo del Toro, Kathryn Bigelow, Cédric Jimenez, Gus Van Sant, Park Chan-Wook, Yorgos Lanthimos, Luca Guadagnino, Jim Jarmusch şi Valérie Donzelli.
Fidelă tradiţiei sale de deschidere, Mostra nu exclude din competiţie filmele lansate pe platforme digitale – spre deosebire de competiţia Festivalului de la Cannes, permiţând astfel producţiilor Netflix, precum noile filme ale lui Noah Baumbach şi Kathryn Bigelow, să concureze pentru Leul de Aur. Închiderea evenimentului va fi asigurată de „Chien 51” de Cédric Jimenez, un lungmetraj de anticipaţie care îi reuneşte pe Adèle Exarchopoulos, Gilles Lellouche, Romain Duris şi Louis Garrel.
Filmele favorite
„The voice of Hind Rajab”, de Kaouther Ben Hania
Este şocul festivalului: aplaudat timp de 23 de minute, filmul retrasează ultimele ore din viaţa unei fetiţe palestiniene ucise de armata israeliană în Gaza la începutul anului 2024. Acţiunea se desfăşoară în centrul de apel al Semilunii Roşii şi utilizează înregistrări reale ale conversaţiilor dintre salvatori şi Hind Rajab.
„Bugonia”, de Yorgos Lanthimos
La doi ani după ce a câştigat Leul de Aur pentru „Poor Things”, regizorul grec imaginează un duel sângeros între Emma Stone, în rolul unei femei de afaceri fără scrupule, şi Jesse Plemons, în rolul unui complotist rătăcit. O satiră a obsesiilor conspiraţioniste.
„No Other Choice”, de Park Chan-wook
Regizorul filmului „Old Boy” filmează răzbunarea unui producător de hârtie pus pe tuşă şi denunţă defectele capitalismului. Cu Lee Byung-hun, superstar coreean şi Front Man mascat din seria „Squid Game”.
„Frankenstein”, de Guillermo del Toro
Câştigător al Leului de Aur în 2017 pentru „The Shape of Water”, maestrul filmelor cu monştri îşi îndeplineşte un vis din copilărie adaptând acest clasic. Această producţie Netflix de 2 ore şi 30 de minute îi reuneşte pe Oscar Isaac şi Jacob Elordi.
Interpretările
„The Smashing Machine”, de Benny Safdie
Visul lui de multă vreme: vedetă a filmelor de acţiune şi a comediilor familiale, Dwayne „The Rock” Johnson îşi lasă garda jos în rolul unui luptător MMA care se luptă să rămână în vârf. Un rol croit pentru Oscaruri.
„La Grazia”, de Paolo Sorrentino
Regizorul filmului „La grande bellezza” revine pe platourile de filmare alături de actorul său preferat, Toni Servillo, şi descrie un preşedinte italian la sfârşitul mandatului, prins în dileme, cu o reflecţie subtilă asupra eutanasiei.
„Le mage du Kremlin”, de Olivier Assayas
Această adaptare a romanului examinează dinamica puterii la Moscova de la începutul anilor 1990 până la invazia Crimeei în 2014. Jude Law îl interpretează pe Vladimir Putin, rol pentru care a vizionat ore întregi de înregistrări video cu preşedintele rus.
„The Testament of Ann Lee”, de Mona Fastvold
Acest film muzical ambiţios despre fondatoarea mişcării religioase Shaker din secolul al XVIII-lea este susţinut de interpretarea inspirată a Amandei Seyfried.
„L’Étranger”, de François Ozon
Regizorul filmului „Huit femmes” abordează un monument al literaturii şi îl angajează pe Benjamin Voisin („Illusions perdues”) pentru a interpreta rolul lui Meursault, un personaj absent din lume pe care îl sublimează graţie unei imagini solare.
„Duse”, de Pietro Marcello
Valeria Bruni-Tedeschi este Eleonora Duse, actriţă legendară de la începutul secolului al XX-lea în Italia, care, la apusul vieţii sale, după Primul Război Mondial, decide să se întoarcă pe scenă în plină ascensiune a fascismului.
„Silent Friend”, de Ildikó Enyedi
Un copac centenar este „prietenul tăcut” al trei personaje din trei epoci diferite (1908, 1972, 2020), care încearcă fiecare în felul său să se conecteze cu natura. Cu Tony Leung („In the mood for love”) în primul său film european.
„The sun rises on us all”, de Cai Shangjun
Când Meiyun îl regăseşte pe fostul ei iubit Baoshu, la ani după despărţirea lor, trecutul lor tragic reapare. O dramă despre mântuire şi sacrificiu, cu actriţa chineză Xin Zhilei la apogeul artei sale.
„Jay Kelly”, de Noah Baumbach
Un actor de succes se află în plină criză existenţială după o viaţă dedicată cinematografiei. Cu George Clooney într-un rol croit pe măsură.
„A House of Dynamite”, de Kathryn Bigelow
O ogivă nucleară se îndreaptă spre Statele Unite, care au 19 minute să reacţioneze. În acest thriller cu Idris Elba în rolul preşedintelui, Kathryn Bigelow demonstrează absurditatea unei lumi capabile să se autodistrugă. Pe Netflix, din 24 octombrie.
„À pied d’oeuvre”, de Valérie Donzelli
„Povestea unui om liber care decide să nu corespundă aşteptărilor celor din jur”, potrivit regizoarei care l-a angajat pe actorul francez al momentului, Bastien Bouillon.
„Father Mother Sister Brother”, de Jim Jarmusch
O explorare a relaţiilor familiale într-un triptic între New Jersey, Dublin şi Paris, cu o distribuţie de cinci stele (Adam Driver, Cate Blanchett…)
„Orphan”, de Laszlo Nemes
Budapesta, 1957. Un copil se confruntă cu întoarcerea tatălui său, pe care îl credea mort şi care nu are nimic de-a face cu imaginea pe care o avea despre el. O dramă inspirată din istoria familiei regizorului, dezvăluită în „Son of Saul” (2015).
„Elisa”, de Leonardo Di Costanzo
O femeie condamnată pentru crimă nu-şi aminteşte nimic din ceea ce a făcut. Un criminolog (Roschdy Zem) o va ajuta să descopere originea crimei.
„Un film fatto per Bene”, de Franco Maresco
Un film absurd, aproape autobiografic şi nebunesc, care ridiculizează cinematografia modernă urmărind parcursul haotic al unui regizor italian incontrolabil.
„Sotto le nuvole”, de Gianfranco Rosi
O evocare somptuoasă în alb şi negru a portului din Napoli, a vulcanilor din apropiere, a docarilor, pompierilor şi arheologilor, precum şi a unui profesor.
„Nühai” (Girl), de Shu Qi
Apreciată pentru rolurile sale în filmele lui Hou Hsiao-Hsien, vedeta taiwaneză trece în spatele camerei şi se inspiră din copilăria sa pentru acest prim film foarte personal.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.