Guvernul a adoptat, marți, o ordonanță de urgență prin care a aliniat legislația privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice la cerințele Comisiei Europene. Noile reglementări urmăresc creșterea transparenței și reducerea dependenței întreprinderilor publice de subvențiile bugetare, fiind și un jalon în PNRR pe care țara noastră trebuie să îl îndeplinească în cererea de plată numărul 3.
Comisia Europeană consideră că unele jaloane din cererea de plată numărul 3 nu au fost îndeplinite de România. Astfel, mai rămân în analiză şi următoarele elemente: îmbunătăţirea guvernanţei corporative a companiilor energetice de stat (valoare sumă suspendată – aproximativ 300 milioane euro) şi operaţionalizarea politicilor de guvernanţă corporativă pentru întreprinderile de stat şi desemnarea unei conducerii la Agenţia Naţională de Monitorizare şi Evaluare a Întreprinderilor Publice – AMEPIP (valoare sumă suspendată – aproximativ 400 milioane euro), a anunțat Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) pe 27 martie.
Prin urmare, Executivul a adoptat ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea ordonanței de urgență 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, precum și pentru modificarea și completarea Legii 187/2023 pentru modificarea și completarea ordonanței de urgență 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, precum și pentru abrogarea unor dispoziții din acte normative.
Actul normativ care aliniază legislația privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice este „în acord cu necesitatea implementării unui cadru clar și transparent pentru selecția și mandatul administratorilor acestor entități”, mai spune Guvernul, într-un comunicat de presă.
Procedura de selecţie a membrilor consiliilor de administraţie (CA) şi a consiliilor de supraveghere (CS) trebuie finalizată în cel mult 150 de zile, iar membrii CA şi ai CS nu pot fi angajaţi ai societăţilor, potrivit noii OUG.
Reglementările din OUG adoptată de Executiv au fost finalizate în cadrul dialogului între Secretariatul General al Guvernului, Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice și reprezentanții Comisiei Europene.
Cele mai relevante modificări aduse prin ordonanța de Urgență adoptată de Guvern
- Pentru asigurarea transparenței, a competiției libere și a asumării răspunderii publice, au fost stabilite criterii de selecție mai clare, mai riguroase, inclusiv prin impunerea verificării conflictelor de interese. Astfel, membrii comisiilor de selecție și nominalizare nu se pot afla în raporturi juridice de coordonare sau subordonare ierarhică cu candidații înscriși la procedura de selecție și nominalizare. Dacă există astfel de situații, conducătorul autorității publice tutelare va dispune înlocuirea membrilor aflați în incompatibilitate.
- Pentru creșterea profesionalizării managementului, a fost introdusă reglementarea expresă privind absolvirea studiilor superioare cu diplomă de licență, atât pentru conducătorii AMEPIP, cât și pentru membrii consiliilor de administrație și de supraveghere.
- Preşedintele şi vicepreşedinţii AMEPIP trebuie să aibă cel puțin diplomă de licență şi minimum 10 ani de experienţă profesională în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puţin 7 ani în funcţii de conducere executivă în companii sau în funcţii de conducere în administraţia publică, unde au exercitat atribuţii de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice.
- În cazul membrilor consiliilor de administraţie și de supraveghere, aceștia trebuie să aibă studii superioare finalizate cel puțin cu diplomă de licență şi experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderi publice de minim 7 ani.
- O altă modificare relevantă – membrii consiliului de administrație nu vor putea cumula calitatea de membru cu cea de salariat al întreprinderii publice. Dacă administratorii sunt desemnați dintre salariații întreprinderii publice, contractul individual de muncă va fi suspendat pe perioada mandatului.
- De asemenea, în situația încetării mandatului unui membru în consiliul de administrație (CA) sau consiliul de supraveghere (CS), membru al directoratului ori director, procedura de selecție se va desfășura cu respectarea prevederilor legale în vigoare la data încetării mandatului. La regiile autonome și întreprinderi publice-societăți, în cazul candidaților pentru alegerea membrilor CA și CS cu același punctaj, se acordă prioritate candidatului aparținând genului subreprezentat. Iar în măsura în care nu este afectat clasamentul, cel puțin o treime din totalul administratorilor aparțin genului subreprezentat.
- Actul normativ mai reglementează expres faptul că prerogativa numirii directorilor provizorii revine Consiliului de Administrație sau Consiliului de Supraveghere, iar dispozițiile referitoare la durata mandatului și sancțiunile contravenționale aplicabile administratorilor provizorii se vor aplica și în cazul directorilor provizorii.
- Pentru a crește performanța managerială, sunt aduse modificări și cu privire la modul de calcul al remunerației directoratului. Astfel, la fel ca în cazul membrilor consiliilor de administrație sau consiliilor de supraveghere, și în cazul directoratului remunerația va fi formată dintr-o indemnizație fixă lunară și o indemnizație variabilă, stabilită în funcție de performanța managerială. Componenta variabilă a remuneraţiei va fi revizuită anual, în funcţie de nivelul de realizare a obiectivelor cuprinse în planul de administrare şi de gradul de îndeplinire a indicatorilor-cheie de performanţă aprobaţi de adunarea generală a acţionarilor. Acești indicatori vor fi cuprinși în contractul de mandat.
Selecția membrilor în CA al companiilor publice va fi finalizată în cel mult 150 de zile
- Companiile vor întocmi un raport trimestrial privind realizarea indicatorilor cheie de performanță incluși în contractul de mandat. AMEPIP îl va publica pe pagina proprie de internet, mai prevede ordonanța de urgență.
- Procedura de selecţie pentru membrii consiliului de administraţie sau supraveghere este finalizată în termen de cel mult 150 de zile de la data aprobării hotărârii adunării generale a acţionarilor de iniţiere a procedurii.
- Este reglementat clar rolul compartimentelor de guvernanță corporativă din cadrul autorităților publice tutelare în procesul de elaborare a scrisorii de așteptări, realizată împreună cu structurile de specialitate din cadrul autorității publice tutelare și ale întreprinderii publice.
- AMEPIP va emite aviz conform privind procedura de selecție, sau dispune măsuri de remediere, după caz, pentru toate întreprinderile publice de la nivel central și pentru cele de la nivel local care îndeplinesc cumulativ condițiile de a înregistra o cifră de afaceri în ultimul exercițiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro și au cel puțin 50 de angajați.
- Este eliminată exceptarea ocoalelor silvice de la aplicarea prevederilor din domeniul guvernanței corporative a întreprinderilor publice, având în vedere că excepțiile sunt limitativ prevăzute de OUG 109/2011.
- Este modificată data de raportare, astfel încât AMEPIP va elabora și va prezenta Guvernului un raport anual privind întreprinderile publice până cel târziu la data de 30 septembrie a anului următor celui la care se face raportarea, față de 30 mai, având în vederea necesitatea unui timp adecvat pentru colectarea și prelucrarea datelor.
„Măsurile propuse prin prezentul proiect de act normativ au ca scop alinierea legislației privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice la cerințele prevăzute în Decizia de Implementare a Consiliului din 29 octombrie 2021 (CID), aferentă Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Suma de 500 de milioane de euro din PNRR, care ar putea fi pierdută de către România din cauza neîndeplinirii jaloanelor, reprezintă o parte importantă din finanțarea necesară pentru modernizarea și consolidarea infrastructurii energetice naționale și a celei de transporturi, fonduri esențiale pentru atingerea obiectivelor României în cadrul tranziției energetice și reducerii emisiilor de carbon, conform angajamentelor internaționale și obiectivelor pentru 2030”, arată nota de fundamentare a OUG adoptată astăzi de Executiv.
Editor : A.P.