Ministerul Finanțelor a publicat recent proiectul de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare, care prevede schimbări semnificative în domeniul impozitării. Printre acestea se numără majorarea cotei de impozit pe dividende de la 10% la 16%, aplicabilă distribuirilor realizate începând cu 1 ianuarie 2026, creșterea cotei standard de TVA de la 19% la 21%, precum și a cotei reduse de TVA de la 9% la 11%, pentru o gamă mai restrânsă de bunuri și servicii.
Proiectul de lege privind măsuri fiscal-bugetare vizează stabilizarea finanțelor publice prin limitarea cheltuielilor permanente și implementarea unor măsuri fiscale și bugetare specifice.
Impozit pe dividende de 16% de la 1 ianuarie 2026
”Se propune majorarea cotei de impozit de la 10% la 16% pentru dividendele distribuite între persoane juridice române începând cu data de 1 ianuarie 2026/ prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2026, din considerente fiscal-bugetare.
Se propune majorarea impozitului pe dividende de la 10% la 16% pentru dividendele distribuite/plătite persoanelor nerezidente începând cu data de 1 ianuarie 2026, respectiv după prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2026, pentru corelare cu regimul fiscal aplicabil dividendelor distribuite/plătite persoanelor rezidente.
Întrucât din profiturile anului 2025/anului modificat care începe în anul 2025 se pot distribui dividende în baza unor situații financiare interimare întocmite în cursul anului, în baza acestui cadru legal se stabilesc reguli tranzitorii pentru dividendele distribuite, potrivit legii, în baza situațiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2025/anului fiscal modificat care începe în anul 2025, propunându-se, astfel, menținerea cotei de 10% pentru aceste dividende.”, se arată în proiectul de lege.
Citește și: Cum vor fi impozitate pensiile din septembrie 2025
Impozit suplimentar pentru instituțiile de credit
Instituțiile de credit – persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit – persoane juridice străine datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare:
- 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2025 – 30 iunie 2025 inclusiv;
- 4%, pentru perioada 1 iulie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv;
Prin excepție, pentru determinarea impozitului pe cifra de afaceri aferent perioadei 1 iulie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv, cota de impozitare de 4% se aplică asupra cifrei de afaceri prevăzută la alin. (2) realizată începând cu data de 1 iulie 2025.
În situația în care în perioada 1 iulie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv se efectuează operațiuni, potrivit reglementărilor contabile, care determină creșterea/diminuarea elementelor care au fost luate în calculul cifrei de afaceri corespunzătoare perioadei 1 ianuarie 2025 – 30 iunie 2025 inclusiv, contribuabilii recalculează impozitul pe cifra de afaceri aferent perioadei 1 ianuarie 2025 – 30 iunie 2025 inclusiv, prin depunerea unei declarații rectificative în condițiile prevăzute de Codul de procedură fiscală.
Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv, se impozitează cu o cotă de 16% din suma acestora, impozitul fiind final.
Obligaţia calculării şi reţinerii impozitului pe veniturile sub formă de dividende revine persoanelor juridice, odată cu plata dividendelor/sumelor reprezentând câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare de către acţionari/asociaţi/investitori.
Termenul de virare a impozitului este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se face plata.
În cazul dividendelor/câştigurilor obţinute ca urmare a deţinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost plătite acţionarilor/ asociaţilor/investitorilor până la sfârşitul anului în care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende/câştig se plăteşte până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor distribuirii.
Impozitul datorat se virează integral la bugetul de stat.
Citește și: Românii afectați de modificările privind CASS
Accize și alte taxe speciale: creșterea cotei standard de TVA
Cota standard se aplică asupra bazei de impozitare pentru operațiunile impozabile care nu sunt scutite de taxă sau care nu sunt supuse cotei reduse, iar nivelul acesteia este 21%.
Eliminarea aplicării cotei reduse de 5% și aplicarea unei cote reduse de 11% pentru operațiunile supuse în prezent cotei reduse de 5%, respectiv:
Cota redusă de 11% se aplică asupra bazei de impozitare pentru următoarele prestări de servicii și/sau livrări de bunuri precum:
- băuturilor alcoolice, băuturilor nealcoolice, alimentelor cu zahăr adăugat, al căror conţinut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, altele decât laptele praf pentru nou-născuţi, sugari şi copii de vârstă mică;
- suplimentelor alimentare definite de Legea nr. 56/2021;
- serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare;
- livrarea apei pentru irigaţii în agricultură;
- livrarea de îngrăşăminte şi pesticide de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă, livrarea de îngrăşăminte chimice şi de pesticide chimice de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă;
- livrarea de manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, pe suport fizic şi/sau pe cale electronică, cu excepţia celor care au, în totalitate sau în mod predominant, un conţinut video sau un conţinut muzical audio şi a celor destinate exclusiv sau în principal publicităţii, serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice, grădini zoologice şi botanice;
- livrarea către persoanele fizice de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează în mai multe coduri NC;
- livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează în mai multe coduri NC. (vezi lista completă a codurilor în proiectul de lege)
- livrarea către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv şcoli, spitale, dispensare medicale şi unităţi de asistenţă socială, de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00;
Livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată următoarelor categorii de consumatori:
- populaţie;
- spitale publice şi private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, unităţi de învăţământ publice şi private, definite conform Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
- organizaţii neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum şi unităţile de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006;
- furnizori de servicii sociale, publici şi privaţi, acreditaţi, care prestează servicii sociale;
- livrarea locuinţelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite;
- livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni şi de pensionari;
- livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii şi centre de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap.
Prin sezon rece se înţelege perioada de 5 luni cuprinsă între data de 1 noiembrie a anului curent şi data de 31 martie a anului următor.
În perioada 1 august – 31 octombrie 2025, se vor monitoriza încasările din sectorul HoReCa, iar în funcție de rezultatul analizelor efectuate se va decide cu privire la cota de TVA ce urmează să fie aplicată acestui sector.
Cotă redusă de TVA de 9% pentru livrarea de locuințe
Până la data de 1 august 2026 se aplică o cotă redusă de TVA de 9% pentru livrarea de locuințe care au o suprafață utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziționate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, dacă au încheiat până la data de 1 august 2025 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziționarea unei astfel de locuințe.
Persoana fizică care nu a achiziționat începând cu 1 ianuarie 2023 o locuință cu cota redusă de TVA (alta decât cele prevăzute la art. III alin. (1) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 16/2022) poate achiziționa, începând cu data de 1 august 2025, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuință cu cota redusă de TVA de 9%.
Cota redusă de TVA de 9% pentru operațiunile prevăzute la alin. (1) se aplică numai în cazul locuințelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare, conform condițiilor legale în vigoare la data încheierii actelor juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziționarea unei astfel de locuințe.
Până la data de 1 august 2026 se aplică o cotă redusă de TVA de 9% pentru livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, către primării în vederea atribuirii de către acestea cu chirie subvenționată unor persoane sau familii a căror situație economică nu le permite accesul la o locuință în proprietate sau închirierea unei locuințe în condițiile pieței, dacă au fost încheiate până la data de 1 august 2025 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziționarea acestora.
Editor : C.S.