Mărcile chineze de vehicule electrice Neta şi Zeekr au fost implicate într-o schemă de manipulare a datelor de vânzări, potrivit documentelor obţinute de Reuters şi interviurilor cu dealeri şi cumpărători. Cele două companii ar fi încheiat poliţe de asigurare pe numele unor vehicule noi înainte de a le vinde, pentru a putea înregistra artificial livrări şi a atinge obiective comerciale lunare sau trimestriale, relatează Reuters.
Neta, deţinută de grupul aflat în insolvenţă Zhejiang Hozon New Energy, ar fi raportat astfel vânzări anticipate pentru cel puţin 64.719 de maşini între ianuarie 2023 şi martie 2024, ceea ce ar reprezenta mai bine de jumătate din totalul de 117.000 de unităţi raportate în acea perioadă.
Zeekr, marcă premium a grupului Geely, ar fi folosit o metodă similară în oraşul Xiamen, în colaborare cu dealerul său principal, Xiamen C&D Automobile, companie de stat. Datele arată că, în decembrie 2024, Zeekr a raportat 2.737 de vânzări în Xiamen – de 14 ori peste media lunară –, deşi doar 271 de vehicule au fost efectiv înmatriculate, potrivit autorităţilor locale.
Practica acestor aşa-numite ”maşini second-hand cu kilometraj zero” este larg răspândită în contextul unei pieţe auto chineze hiper-competitive, afectată de supracapacitate şi un război prelungit al preţurilor.
Reacţii oficiale şi presiuni în creştere
În contextul scandalului, presa de stat chineză – inclusiv China Securities Journal – a publicat articole critice, menţionând în mod direct numele Zeekr şi relatând că mai mulţi cumpărători au descoperit poliţe de asigurare active înainte de achiziţionarea maşinilor. Mulţi dintre aceştia nu au fost informaţi şi nu au primit rambursări pentru perioada de acoperire pierdută.
Sâmbătă, Auto Review, publicaţia Asociaţiei Producătorilor Auto din China, a confirmat că Ministerul Industriei intenţionează să interzică revânzarea maşinilor noi în primele şase luni de la înmatriculare, tocmai pentru a combate aceste practici.
Totodată, Asociaţia Dealerilor Auto din China a atras atenţia că unele companii forţează dealerii să falsifice vânzările, iar editorialul publicat recent în People’s Daily – organul oficial al Partidului Comunist – a condamnat dur fenomenul.
Reacţiile companiilor
Geely, compania-mamă a Zeekr, a respins public acuzaţiile apărute în China Securities Journal, dar a refuzat să comenteze în legătură cu informaţiile obţinute de Reuters. Neta şi Xiamen C&D nu au oferit nicio reacţie oficială.
Un dealer Neta a declarat, sub protecţia anonimatului, că firma le-a comunicat clar că maşinile asigurate în avans se consideră vândute, chiar dacă nu fuseseră livrate clienţilor.
”Ni s-a spus doar atât: ‘Just do it, toţi ceilalţi o fac’”, a spus acesta.
Potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor Auto din China, Neta a înregistrat o scădere puternică a vânzărilor în 2024, ajungând la doar 1.215 de maşini vândute în primul trimestru al anului 2025, pe fondul problemelor financiare majore.
Consecinţe
În China, investitorii şi analiştii evaluează performanţa vânzărilor auto pe baza a două seturi de date: cifrele angro (livrările către dealeri) şi datele de retail (înregistrările din sistemul de asigurări). Diferenţele dintre acestea indică acum un dezechilibru semnificativ şi o posibilă pierdere a încrederii în raportările oficiale ale producătorilor auto.
Practicile descoperite riscă să genereze intervenţii majore din partea statului, inclusiv reglementări mai stricte privind asigurarea, înmatricularea şi vânzarea autovehiculelor electrice în China – cea mai mare piaţă auto din lume.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.