Ministrul Educației, Daniel David, a declarat joi că noile planuri-cadru pentru liceu vor fi urmate de un proces amplu de revizuire a programelor și conținuturilor, în cadrul căruia accentul va fi pus pe relevanță, aplicabilitate și coerență. Oficialul susține că este esențial ca procesul educațional să fie centrat pe calitate, nu pe volum, potrivit Agerpres.
Daniel David a fost prezent la deschiderea oficială a conferinţei „Forumul naţional al bunelor practici în educaţie”.
„După ce vor fi adoptate planurile-cadru, urmează un proces foarte important. Proiectul RECRED, cel pe care îl prezentăm, astăzi, aici, constituie oarecum cadrul în care se vor desfăşura ceilalţi paşi şi, sigur, va asigura şi bugetul pentru multe activităţi care vor fi desfăşurate acolo. După planurile-cadru, adică după ce ştim ce discipline, câte ore vom lucra la programe, la conţinuturi”, a declarat el.
Minustrul Educației subliniază că programele reprezintă „un element cheie, fundamental”.
„Mesajul meu a fost că avem nevoie de conţinuturi mai relevante, mai aerisite şi că este mai bine să predai mai puţin, dar relevant şi bine, decât mai mult, dar irelevant şi prost. Acolo, principala schimbare va fi legată de faptul că cel puţin 25% din timpul alocat unei discipline va trebui să fie focalizat pe altceva decât o facem în mod obişnuit”, a susţinut ministrul Educaţiei şi Cercetării.
Potrivit acestuia, după ce au predat, profesorii vor trebui să facă activităţi remediale, de „consolidare”, pentru elevii care nu au ajuns la un nivel acceptabil.
„După ce ai predat, după ce ai avut ora-lecţie, va trebui să faci consolidare, va trebui să faci activităţi remediale pentru cei care nu au reuşit să ajungă la un nivel acceptabil. Trei – unde stăm foarte prost, şi anume la modul în care aplici competenţele dobândite la viaţa de zi cu zi. Noi stăm foarte prost la PISA, nu fiindcă nu am avea competenţă, dar competenţele nu au fost gândite pentru utilizarea lor în viaţa de zi cu zi”, a explicat David.
În opinia sa, conţinuturile trebuie gândite astfel încât să facă legătura şi cu studiile de nivel universitar.
„Aici vom face echipe mixte, vom avea profesori din preuniversitar, profesori din universitar, fiindcă conţinuturile vor trebuie astfel gândite încât să facă legătura şi cu studiile la nivel de universitate pentru absolvenţii de liceu, care vor dori să studieze la nivel de universitate. Vom avea modele din două-trei ţări, la care noi ne raportăm ca performanţă educaţională, astfel încât să nu mi se poată spune mie sau viitorului ministru: «Nu putem scoate din conţinuturi – tot ce este acum trebuie să rămână acolo»”, a afirmat ministrul.
Acesta a spus că un alt pas va fi acela de regândire a manualelor, care vor trebui să fie legate de conţinuturi şi programe.
„După ce vom avea programele, evident că regândim manualele. Manualele trebuie să fie legate de conţinuturi, trebuie să fie legate de programe. În zona manualelor, va trebui să luăm două-trei modele care există şi în alte ţări, la care ne raportăm ca performanţă educaţională. Probabil că vom combina varianta clasică cu variantele digitale, cu exerciţii interactive online, gaming, inteligenţă artificială”, a arătat Daniel David.
El a mai declarat că un al patrulea pas important va fi cel legat de programele de formare pentru profesori, pentru ca aceştia să înveţe cum să predea eficient noile conţinuturi.
Editor : Ș.A.