Ministrul Educaţiei, Daniel David, a spus joi că planurile-cadru pentru liceu vor fi adoptate în luna mai, iar ulterior se va lucra la programă, adăugând că din 2026, elevii de clasa a IX-a ar putea să studieze după noile manuale.

„Trebuie să privim pe termen mai scurt, în sensul că dacă planurile-cadru, dacă găsim o formulă nu de consens, consens nu va fi, dar trebuie să fie un suport larg. Iar eu cred că va fi, după cum văd că merg discuţiile în primele zile, le vom adopta în luna mai. Începând din luna mai, vom lucra la un lucru, nu vreau să spun mai important, nu vreau să facă diferenţe, dar fundamental, şi anume programa, conţinutul, că degeaba e disciplină. Întrebarea este ce predai acolo şi cum organizezi conţinutul. De foarte multe ori am dat rateuri majore. Deşi aveam disciplina care exista şi în Statele Unite, şi în Franţa, şi în Germania, noi puneam nişte conţinuturi înspăimântătoare acolo, voiam să scoatem academicieni din zona liceului.

Dacă lucrurile merg bine, programa începând din luna mai, traningurile, din toamna acestui an, şi manualele, începem digitaţia şi probabil că o să le avem anul viitor. Va trebui să intre din 2026, pentru prima generaţie din clasa a IX-a. Dar lucrul la conţinut va trebui să înceapă din primăvară-vară”, a subliniat ministrul David la o dezbatere cu tema „ARTE şi Teatrul – Investiţii în viitorul tinerilor. Susţinem educaţia teatrală în şcoli”.

Rectorul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC) „I.L.Caragiale”, Liviu Lucaci, a evidenţiat importanţa studierii artelor teatrale în liceu, potrivit Agerpres.

„Cinematografia şi media sunt două domenii unde există echipă întotdeauna. Nu se poate face nimic, cinema sau teatru, fără echipă, nu există singur. Părinţii vor avea nişte copii mai fericiţi acasă, pentru că la vârsta adolescenţei, când este cumplit de greu să mai comunici cu ei, aceşti copii, prinşi în echipe care îi ajută să fie împreună, îi obligă să fie împreună, îi vor face pe părinţi să fie mai încântaţi de propriii lor copii”, a spus el.

„Valoarea terapeutică a teatrului este cunoscută în mod evident, este un instrument de ajutor şi alt lucru foarte important este că teatrul antrenează decizia, iar decizia, vedem în societatea românească, este ceva ce se antrenează foarte puţin spre deloc şi asta duce ca efectiv nociv la manipulare, la fake news, la o mulţime de oameni care nu iau decizii în vieţile lor şi care, până la urmă, îşi ratează vieţile tot aşteptând să se întâmple ceva din afară. Deci, este o zonă în care teatrul, ca vehicul de a învăţa să înveţi, nu este pentru a deveni artist, ci a deveni cetăţean, liber şi fericit. Şi aceste abilităţi câştigate prin aceste tehnici cred că nu pot decât să ajute”, a spus Lucaci la dezbaterea organizată la UNATC.

Potrivit lui Lucaci, noile planuri-cadru la clasele a IX-a şi a X-a vor cuprinde o disciplină care se numeşte „ARTE – educaţie vizuală, educaţie teatrală şi muzicală”.

Actorul Vlad Ivanov a evidenţiat, la rândul său, importanţa studierii artei teatrale în licee, o materie care dezvoltă aptitudini şi abilităţi necesare dezvoltării armonioase a tinerilor, precum gestionarea emoţiilor.

„Este ştiut, peste tot în lume, actoria, ca materie, ajută cel mai bine la dezvoltarea tinerilor, cu vârste cuprinse între 7 şi 18 ani, exact perioada în care ei sunt la şcoală. Instrumentul cu care actoria lucrează este individul însuşi. Dacă faci actorie, dezvolţi vocea, înveţi să-ţi cunoşti corpul, memoria ta se dezvoltă, capeţi o capacitatea senzorială fantastică, înveţi să-ţi gestionezi emoţiile. Nicio altă materie din şcoală nu poată să facă ce face actoria, care dezvoltă aceste aptitudini şi abilităţi şi îi oferă tânărului un bagaj excepţional, cu care el poate să plece în viaţă. Miza acestui program nu este să scoată o ţară de actori şi de actriţe, miza este de a detecta şi de a creşte armonios aceste aptitudini şi abilităţi ale tinerilor”, a punctat Ivanov.

Actriţa Oana Pellea a arătat că e foarte important că aceste cursuri le transmite elevilor dorinţa de a învăţa cu plăcere.

„Mi se pare un pas important, am predat tot felul de cursuri de comunicare cu jocuri teatrale, iar cei care au participat la acest cursuri, la final, întrebau de ce nu se predă teatru în licee şi chiar la grupele mai mici. Pentru că e o modalitate de a învăţa cu plăcere. Cred că e foarte important să înveţi a fi împreună, într-un demers, pentru că trăim într-o epocă în care ne însingurăm din ce în ce mai tare. Şi ăsta e un cadru în care nu poţi funcţiona decât împreună, e de lucru în echipă, e de învăţat disciplină. Cred că e foarte important pasul pe care l-aţi făcut şi cred în acest demers”, a spus Pellea.

La eveniment au mai participat actori, reprezentanţi ai UNITER, directori de licee şi numeroşi tineri.

Editor : M.B.

Share.
Exit mobile version