Omul numit adesea „nașul vehiculelor electrice” are un avertisment pentru producătorii de automobile care se gândesc să renunțe la vehiculele electrice pentru cele hibride și explică ce se află în spatele succesului Chinei de pe piață, într-un interviu pentru Business Insider.
Fostul CEO al Aston Martin și director de operațiuni la Nissan, Andy Palmer, a declarat că amânarea tranziției la vehiculele electrice în favoarea vânzării de hibrizi a fost o „o treabă prostească” și a avertizat că producătorii de automobile care fac acest lucru riscă să rămână și mai mult în urma companiilor chineze de vehicule electrice.
Numele lui Palmer a devenit cunoscut în perioada în care a fost Chief Operating Officer la Nissan.
El a condus dezvoltarea Nissan Leaf, prima mașină electrică de masă din lume, care a vândut peste jumătate de milion de unități de la lansarea sa în 2010.
„Aș vrea să pot spune că a fost condus de o motivație de a îmbunătăți lumea. Dar, de fapt, a fost condus de Toyota Prius care ne-a dat un picior în fund”, a explicat Palmer.
În loc să copieze succesul hibridului Prius, Palmer spune că a împins Nissan să construiască un vehicul complet electric, asigurându-și în cele din urmă sprijinul CEO-ului de atunci, Carlons Ghosn.
Mai bine de un deceniu mai târziu, Palmer este sceptic față de producătorii de automobile – inclusiv Aston Martin, pe care a condus-o ca CEO din 2014 până în 2020 – care au luat calea opusă și apelează la hibrizi, pe măsură de adoptarea vehiculelor electrice a încetinit.
„Hibrizii sunt un drum către iad. Sunt o strategie de tranziție și, cu cât stai mai mult pe acea tranziție, cu atât mai greu ajungi în noua lume”, a spus Palmer.
„Dacă doar amâni tranziția la vehiculele electrice diluând-o cu hibrizi, atunci ești mai necompetitiv pentru mai mult timp și le permiteți chinezilor să continue să-și dezvolte piața și liderul lor. Sincer, cred că este o treabă prostească”, a adăugat el.
China conduce cursa
În ultimii câțiva ani, industria auto a fost zguduită de creșterea mărcilor chineze precum BYD, care și-au cucerit piața de origine cu o o gamă de vehicule electrice și hibride de înaltă tehnologie, la prețuri accesibile și acum se extind rapid și în străinătate.
„Mașinile chinezești sunt al naibii de bune. Vehiculele chinezești oferă un raport calitate-preț remarcabil pentru ceea ce livrează”, a spus Palmer „Tehnologia bateriilor lor este lider în clasă și s-au concentrat foarte mult pe software-ul lor”, a spus el.
Palmer a declarat pentru Business Insider că succesul industriei EV din China se datorează strategiei industriale de lungă durată a țării. Potrivit unui studiu, guvernul chinez a cheltuit cel puțin 230 de miliarde de dolari pentru subvenții destinate producătorilor de vehicule electrice din 2009.
Palmer, care anterior a făcut parte din consiliul de administrație al Dongfeng Motor Company, o societate mixtă între Nissan și producătorul chinez de stat Dongfeng, spune că a văzut cât de agresivă a fost strategia Chinei pentru vehicule electrice.
„Edictul de la guvernul chinez era de a trece la vehicule cu energie nouă”, a spus el. „Începe cu o strategie industrială. Acesta este cel mai mare lucru de învățat. În cea mai mare parte a 14 ani, nu am avut o strategie industrială”, a adăugat Palmer.
Atât SUA, cât și Europa au răspuns la creșterea producătorilor de automobile chinezi prin impunerea de tarife menite să protejeze propriile industrii auto, dar Palmer a spus că tarifele ar afecta doar capacitatea companiilor occidentale de a concura cu rivalii lor chinezi.
„Experiența mea cu tarifele este că doar fac industria indigenă leneșă. Decalajul devine și mai mare”, a explicat el.
În schimb, el a susținut că producătorii de automobile ar trebui să se pregătească pentru o luptă pentru „supraviețuirea celui mai puternic” cu producătorii de automobile chinezi, în special în Europa, unde BYD și Xpeng au planuri ambițioase de expansiune.
„Cred că firmele chineze vor învăța din concurența în Europa, pentru că aceasta este cea mai dură piață din lume. Dacă pot face asta, atunci vor fi imbatabile”, a spus Palmer.
Producătorii auto japonezi se poticnesc
Creșterea din ce în ce mai mare a giganților chinezi de vehicule electrice i-a pus sub o presiune puternică pe fostul angajator al lui Palmer, Nissan, și pe rivalii săi japonezi Toyota și Honda.
Nissan a anunțat că va concedia 9.000 de lucrători în noiembrie, în timp ce atât Toyota, cât și Honda, se confruntă cu vânzări și profituri în scădere în China. Luna aceasta, s-a raportat că Nissan și Honda sunt în discuții de fuziune.
Palmer afirmă că, deși decizia Toyota de a se concentra pe hibrizi a dat roade inițial, a lăsat-o pe ea și pe alți producători auto japonezi expuși pe măsură ce piețele cheie precum China trec rapid la vehiculele electrice.
„Toyota a dus industria japoneză într-un punct mort, din care va avea dificultăți să-și revină”, a spus el.
Fostul director Nissan a explicat că vechea sa companie, între timp, s-a „împușcat în picior” și a risipit o gamă promițătoare de vehicule electrice și un avans de 10 ani în tehnologia EV.
Cum poate fi repusă în mișcare piața vehiculelor electrice
Anul trecut a fost dificil pentru vehiculele electrice. Deși vânzările sunt în continuare în creștere, ritmul de adoptare a fost mai lent decât se aștepta, determinând producătorii de automobile din întreaga lume să reducă investițiile.
Pentru Palmer, motivul pentru care unii consumatori s-au dovedit reticenți în a trece la vehicule electrice este simplu: sunt prea scumpe.
„Prețurile trebuie să se alinieze cu cele ale motoarelor cu ardere internă. Și pentru a face acest lucru, trebuie să puteți oferi mașini cu baterii mai mici”, a spus Palmer.
Prețul mediu al unui vehicul electric în SUA în octombrie a fost de 56.902 de dolari potrivit Kelley Blue Book, comparativ cu 48.623 de dolari pentru vehiculele pe benzină.
Palmer a spus că vânzarea de vehicule mai ieftine, cu baterii mai mici și cu o autonomie mai mică, ar necesita ca guvernele să stimuleze lansarea rețelelor de încărcare pentru a atenua anxietatea de autonomie.
El a adăugat că Occidentul ar putea învăța din abordarea Chinei față de strategia industrială – mai ales când vine vorba de baterii, o industrie pe care acum China o domină.
„Dacă Occidentul dorește să-i ajungă din urmă, aș susține copierea chinezilor”, a spus Palmer „Alternativa este că totul este chinezesc în acest moment – chiar dacă îți construiești propriile celule de baterie, tot trebuie să obții toate mineralele din China. Întregul lanț de aprovizionare este blocat”, a conchis el.
Editor : Ș.R.