Rusia a adunat o flotă de sute de nave pentru a-și expedia petrolul în secret. Cu atât de multe nave pe mare, ideea de a folosi unele pentru sabotaje s-ar putea dovedi irezistibilă pentru Kremlin, scrie New York Times.

Oficialii occidentali au fost mult timp îngrijorați de așa-numita flotă din umbră a Moscovei, un ansamblu de petroliere vechi create pentru a transporta în secret țiței rusesc în întreaga lume. De când Rusia a invadat Ucraina, îngrijorarea se referea în primul rând la utilizarea unor astfel de nave neconforme pentru a evita sancțiunile occidentale și pentru a genera venituri care să alimenteze mașina de război a Kremlinului.

Dar flota din umbră a Rusiei poate prezenta acum un pericol mai presant pentru Occident.

Săptămâna aceasta, comandouri finlandeze au urcat într-un petrolier despre care oficialii bănuiesc că a tăiat cabluri subacvatice vitale în Marea Baltică, inclusiv unul care transportă electricitate între Finlanda și Estonia. Nava, Eagle S, poartă toate semnele distinctive ale navelor aparținând flotei din umbră a Rusiei, au spus oficialii, și plecase dintr-un port rusesc cu puțin timp înainte ca aceste cabluri să fie tăiate.

O escaladare a Rusiei în conflictul cu Occidentul

Dacă va fi confirmat, ar fi primul caz cunoscut al unei nave din umbră folosite pentru a sabota intenționat infrastructura critică din Europa – și, au spus oficialii și experții, o escaladare clară a Rusiei în conflictul său cu Occidentul.

„Știm despre flota din umbră a Rusiei care operează în zona noastră și știm că Rusia conduce sistematic un război hibrid împotriva țărilor vecine NATO/UE”, a declarat Lauri Läänemets, ministrul de Interne al Estoniei, într-un e-mail către New York Times. „Este timpul să renunțăm la iluzii și să înfruntăm (n.r. adevarul).”

Vineri, o serie de țări din regiune au anunțat desfășurarea de resurse navale și de pază de coastă suplimentare pentru a consolida securitatea. Secretarul general al NATO, Mark Rutte, răspunzând solicitărilor din partea liderilor Finlandei și Estoniei, ambele state membre, a declarat că alianța atlantică își va „îmbunătăți” prezența militară în Marea Baltică.

„NATO este solidară cu Aliații și condamnă orice atac asupra infrastructurii critice”, a spus Rutte într-o postare anterioară pe X.

Pentru Kremlin, crearea unei flote din umbră a oferit o soluție la problema finanțării războiului său din Ucraina. După ce președintele Vladimir V. Putin a ordonat invazia la scară largă a Ucrainei în februarie 2022, țările occidentale au început să impună sancțiuni menite să sugrume economia rusă și să îi întrerupă accesul la fondurile necesare pentru a menține armata țării în mișcare.

Petrolul este o piatră de temelie a economiei Rusiei, iar o țintă cheie a sancțiunilor a fost sectorul energetic al țării. Dar, în loc de un embargo complet, despre care oficialii se temeau că va provoca o creștere globală a prețurilor, Statele Unite și aliații săi occidentali au impus limite de preț de 60 de dolari pe baril pentru petrolul și produsele petroliere originare din Rusia și transportate pe mare, o reducere semnificativă la prețul pieței.

Ideea de a crea o flotă în umbră pentru a eluda sancțiunile nu este nouă. Schema a fost folosită de multă vreme de state paria la nivel mondial, precum Iranul și Coreea de Nord, precum și de cartelurile de droguri, a explicat Elisabeth Braw, de la Atlantic Council, care a cercetat și a scris despre flotele din umbră.

Flota din umbră a Rusiei crește ca o tumoare

Inovația Rusiei, a spus Braw într-un interviu, a fost una de amploare. De când Rusia a început să-și adune flota, numărul navelor din umbră care traversează oceanele a crescut cu sute și reprezintă acum 17% din totalul flotei globale de petroliere.

„Asta o face ca o tumoare”, a spus ea. „Când era o pondere mică, putea fi gestionată, dar acum că se apropie de 20 la sută. este mult mai puțin gestionabil și, evident, este în creștere.”

Aproape 70% din petrolul Rusiei este transportat de cisterne-umbră, potrivit unei analize publicate în octombrie de Institutul de Economie din Kiev, o organizație de cercetare cu sediul în Ucraina. Unii experți estimează că numărul total de nave din umbră ale Rusiei este de peste o mie, deși Moscova folosește semnificativ mai puține pentru a eluda sancțiunile în mod regulat, a constatat analiza institutului.

Autoritățile din Finlanda încă investighează dacă Eagle S s-a angajat într-un act criminal. Dar dimensiunea mare a flotei din umbră ar fi putut face ca utilizarea unora dintre aceste nave pentru sabotaj să fie irezistibilă pentru Rusia, a atras atenția Braw.

„Cred că la un moment dat Rusia și-a dat seama: „O, avem toate aceste nave pe care le folosim; Am putea la fel de bine să folosim câteva dintre ele pentru a provoca un mic rău suplimentar.”

Marea Baltică, arena perfectă pentru acțiuni de sabotaj

Deși încă nu este sigur că tăierea cablurilor din această săptămână a fost făcută intenționat, Marea Baltică, din mai multe motive, este o arenă ideală pentru a efectua operațiuni de sabotaj. Este relativ puțin adâncă și este plină de cabluri și conducte submarine esențiale care furnizează energie, precum și servicii de internet și telefon, unui număr de țări europene care sunt membre NATO. Rusia are acces relativ neîngrădit la mare din mai multe porturi, iar navele sale comerciale, protejate de legislația maritimă internațională, se pot deplasa în apele internaționale, în mare măsură, netulburate.

Chiar înainte să fie tăiate cablurile, era clar că Marea Baltică devenea o arenă cheie într-o competiție din ce în ce mai intensă dintre Occident și Rusia.

De când a început războiul din Ucraina, NATO, pe care Kremlinul îl consideră inamicul său principal, a crescut cu doi membri, Suedia și Finlanda, ambele puteri baltice semnificative. Avioanele NATO din regiune sunt adesea amestecate pentru a răspunde aeronavelor militare rusești și, în fiecare toamnă, țările din alianța occidentală desfășoară acolo exerciții navale majore numite Vânturi înghețate (Freezing Winds), îndreptate în principal împotriva amenințării ruse.

La câteva luni după începutul războiului la scară largă din Ucraina, exploziile au distrus mai multe secțiuni ale conductei Nord Stream de sub Marea Baltică, întrerupând livrările de gaze naturale rusești către Europa de Vest. Serviciile de informații americane au susținut că un grup pro-ucrainean a efectuat atacul, dar detaliile publice sunt puține și neclare.

Episoade suspecte în care a fost vizată infrastructura submarină critică

De la începutul războiului, a existat și o creștere a episoadelor suspecte care au dus la deteriorarea infrastructurii submarine critice.

Anul trecut, o navă înmatriculată în Hong Kong, Newnew Polar Bear, a aruncat ancora și a tăiat o conductă de gaz între Finlanda și Estonia. Acelei nave i s-a permis să navigheze în apele internaționale înainte ca autoritățile să poată investiga. Oficialii au răspuns mai agresiv luna trecută, oprind un vas sub pavilion chinez numit Yi Peng 3, ținându-l ancorat timp de aproape o lună și percheziționându-l în cele din urmă după ce două cabluri de fibră optică au fost tăiate în Marea Baltică.

Cu Eagle S, răspunsul a fost și mai agresiv. La câteva ore după ce operatorul rețelei energetice din Finlanda a alertat poliția că un cablu de alimentare subacvatic a fost avariat, miercuri, ofițerii finlandezi au coborât cu elicopterul pe puntea navei și au preluat controlul, împiedicând nava să navigheze mai departe. Până vineri, vasul a rămas ancorat în Golful Finlandei, păzit de o barcă a Forțelor de Apărare finlandeze și o navă de patrulare a grănicerilor.

Un motiv pentru intensitatea răspunsului ar putea fi faptul că nava se potrivește atât de mult cu caracteristicile unei nave rusești din umbră. Petrolierul de 70.000 de tone și-a schimbat proprietarul și managerii în ultimii doi ani și nu are tipurile de asigurări pe care le au de obicei petrolierele, toți indicatorii majori ai unei nave din umbră, a declarat Yuliia Pavytska, managerul programului de sancțiuni la Institutul de Economie din Kiev, care lucrează cu oficiali occidentali pentru a identifica și a impune sancțiuni navelor din umbră rusești.

Nava este, de asemenea, sub pavilionul Insulelor Cook, bine cunoscute pentru supravegherea laxă. O inspecție a Eagle S în Ghana în septembrie 2023 a descoperit 24 de defecte, inclusiv probleme cu sistemele de siguranță la incendiu și de navigație, un număr uluitor, a spus Pavytska.

Editor : Ș.R.

Share.
Exit mobile version