Tancurile petroliere străine sunt temporar interzise să încarce în principalele porturi ruseşti de la Marea Neagră, în urma unor noi reglementări, au declarat miercuri două surse din industrie, ceea ce blochează efectiv exporturile din Kazahstan gestionate în mare parte de un consorţiu deţinut parţial de marile companii energetice americane, relatează Reuters.

Kazahstanul este cel mai mare furnizor de petrol al României, iar compania naţională kazahă, KazMunaygas, controlează grupul Rompetrol, care operează cea mai mare rafinărie din România, Petromidia.

Luni, liderul rus Vladimir Putin a semnat o lege în temeiul căreia navele străine vor avea nevoie de aprobarea serviciului de securitate rus (FSB) pentru a accesa porturile ţării. Decretul prevede că autorizaţia acordată de autorităţile portuare navelor străine pentru a intra în porturi va trebui să fie aprobată de FSB, principala organizaţie care a succedat KGB-ului din era sovietică. Noile măsuri au intrat în vigoare imediat după publicarea decretului.

Interzicerea accesului în porturi a navelor străine, care afectează şi exporturile de petrol rusesc din portul Novorossiisk, ar putea reprezenta peste 2% din aprovizionarea mondială cu petrol, potrivit calculelor Reuters bazate pe datele privind încărcările din regiune.

Decizia Moscovei de a interzice încărcarea petrolierelor străine survine la câteva zile după ce UE a impus noi sancţiuni împotriva Rusiei şi complică operaţiunile Consorţiului Caspian Pipeline (CPC), printre acţionarii căruia se numără americanii de la Chevron şi ExxonMobil.

Prin conducta CPC se transportă peste 80% din totalul exporturilor de petrol din Kazahstan şi, mai departe, prin terminalul rus Iujnaia Ozereevka.

Exporturile de petrol CPC Blend pe Marea Neagră din terminalul CPC din Rusia au fost stabilite la 1,66 milioane de barili pe zi pentru luna august, adic 6,5 milioane de tone, aproape neschimbate faţă de planul de export din iulie. Exporturile şi tranzitul de petrol prin Novorossisk sunt estimate la aproximativ 2,2 milioane de tone în iulie, potrivit surselor din industrie.

Pieţele petroliere din Marea Mediterană erau deja agitate în urma unei alerte de contaminare care a dus la întârzierea încărcării ţiţeiului azer din conducta BTC în portul turc Ceyhan în ultimele zile.

Operaţiunile CPC au fost, de asemenea, perturbate de o staţie de pompare avariată în februarie, într-un presupus atac cu drone, şi de restricţiile temporare impuse de Rusia asupra capacităţii terminalului CPC din Marea Neagră în aprilie.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.

Share.
Exit mobile version