Șantierele navale europene repară petroliere rusești și pun la dispoziție docuri uscate, permițând Rusiei să mențină rezervele vitale de energie în mișcare prin Arctica pentru a evita sancțiunile occidentale, potrivit Times.

O lacună în sancțiunile Uniunii Europene înseamnă că întreținerea poate fi efectuată la șantierul naval Damen din Brest, nord-vestul Franței, și Fayard A/S din Danemarca, permițând fabricii ruse Yamal LNG să profite de prețurile ridicate de pe parcursul iernii.

„Dacă cele două șantiere navale ar fi interzise, ar pune sub semnul întrebării întreaga operațiune logistică”, a spus Malte Humpert, specialist în transport maritim în zona Arctică, pe site-ul web High North News, care a urmărit navele rusești cu gaz natural lichefiat (GNL). „Ar putea obține serviciile în altă parte, dar asta ar însemna să se îndepărteze semnificativ de traseu.”

UE este profund divizată cu privire la sancționarea gazului natural lichefiat. Zece țări fac presiuni pentru interzicerea acestor reparații în șantierele navala europene, potrivit documentelor diplomatice interne văzute de The Times. Este vorba despre România, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Letonia, Lituania, Polonia și Suedia.

„Flota de petroliere GNL ruse trebuie să facă obiectul unor sancțiuni specifice care interzic andocarea și serviciile maritime pe teritoriul UE”, se arată într-un document distribuit ambasadorilor. „Ca obiectiv final, este necesar să se interzică importul de gaz rusesc și GNL cât mai curând posibil.” Danemarca nu poate împiedica unilateral șantierul naval să efectueze reparații în timp ce UE decide o interdicție colectivă.

Cele două șantiere navale au deservit 14 dintre cele 15 petroliere specializate Arc7 dintr-o flotă care transportă mărfuri de la Sabetta pe coasta nordică a Siberie, potrivit datelor de urmărire prin satelit de la Kpler, o companie de analiză comercială.

Majoritatea navelor sunt deținute de companii de energie și transport maritim, inclusiv Dynagas, care are sediul în Grecia, una dintre țările UE care a rezistat sancțiunilor ce vizează transportul GNL rusesc.

Petrolierele rusești au făcut călătorii regulate la șantierele navale. Opt au apelat la Damen, iar Fayard, în Danemarca, a găzduit nouă de la invadarea Ucrainei de către Rusia în februarie 2022. Damen a spus că lucrările „au respectat strict legislația europeană privind sancțiunile” și că nu sunt altele „planificate pentru perioada următoare”. Fayard a refuzat să comenteze.

UE s-a luptat să elimine treptat utilizarea gazului rusesc, iar importurile au crescut iarna din cauza penuriei din alte părți. Livrările de la Yamal reprezintă 85 până la 90 la sută din importurile sale de GNL din Rusia, potrivit think tank-ului Bond Beter Leefmilieu.

Un record de 16,65 milioane de tone de GNL rusesc au fost livrate în UE anul trecut, din care doar 20% au fost redirecționate către țări din afara blocului.

Activitățile navelor și șantierelor nu sunt acoperite de sancțiuni din cauza lacunelor pentru navele sub alte pavilioane decât cele rusești și a scutirilor de expertiză tehnică și întreținere de la companiile europene.

Singurul petrolier din flota Arc7 care nu a fost deservit în UE este Christophe de Margerie, care este deținut de compania de transport maritim rusă sancționată Sovcomflot și a fost acoperit de sancțiuni încă din 16 decembrie, prima mișcare de a reduce livrările de la Yamal.

Legătura directă a petrolierului cu Sovcomflot a însemnat că nava a trebuit să călătorească în China pentru reparații și acum este blocată din cauza lipsei de piese cheie.

Editor : Ș.R.

Share.
Exit mobile version