Philadelphia Eagles şi Kansas City Chiefs se vor înfrunta duminică, pentru a doua oară în Super Bowl în ultimii trei ani. La meci va asista şi Donald Trump, primul preşedinte în exerciţiu al SUA care face acest lucru. Meciul în care se va decerna trofeul Vince Lombardi are loc în noaptea de duminică spre luni, la ora 01.30.
Sunt multe în joc: Chiefs ar putea deveni prima echipă care câştigă trei Super Bowl-uri consecutive, în timp ce Eagles speră să se revanşeze după o înfrângere usturătoare în 2023.
Chiar şi fanii care nu sunt pasionaţi de fotbal american vor avea multe de aşteptat, de la reclame pline de vedete la un spectacol de pauză susţinut de Kendrick Lamar, proaspăt câştigător al ultimelor sale premii Grammy.
Iată ce trebuie să ştiţi despre Super Bowl 59.
Acesta este al cincilea Super Bowl al echipei Kansas City Chiefs în ultimii şase ani şi al treilea consecutiv.
Ei au învins cel mai recent Philadelphia 49ers în 2024 şi Eagles în 2023 – ceea ce înseamnă că sunt la o victorie distanţă de o triplă istorică.
Philadelphia Eagles i-au învins pe New England Patriots pentru a câştiga primul – şi singurul până acum – Super Bowl în 2018.
Aceştia au ajuns din nou la Super Bowl în 2023, dar au pierdut în faţa celor de la Chiefs.
Patrick Mahomes este liderul celor de la Chiefs, unde antrenor este Andy Reaid. La Eagles, vedeta este Saquon Barkley, iar antrenor este Nick Sirriani.
Kendrick Lamar susţine spectacolul de la pauză
Kendrick Lamar – care tocmai a câştigat cinci premii Grammy – va fi capul de afiş al Apple Music Super Bowl 49 Halftime Show, alături de invitaţi speciali, printre care şi SZA (cu care urmează să fie cap de afiş al unui turneu naţional), laureată a premiilor Grammy şi colaboratoare frecventă.
Lamar va fi primul rapper solo care va fi capul de afiş al spectacolului de la pauză. Aceasta va fi cea mai mare audienţă din cariera sa, deşi nu este prima dată când urcă pe scena de la pauză: a cântat în spectacolul de la pauza din 2022 alături de Dr. Dre, Snoop Dogg, Eminem, Mary J. Blige şi alţii.
De asemenea, vor avea loc mai multe spectacole înainte de meci, inclusiv o interpretare a imnului naţional de către Jon Batiste şi „Lift Every Voice and Sing” – adesea numit Imnul Naţional Negru – de către artistul R&B Ledisi.
Milioane de telespectatori sunt aşteptaţi să urmărească marele meci, iar Caesars Superdome, cu 83 000 de locuri, ar putea fi plin.
Vor fi câteva nume sonore în tribune.
Superstarul muzical Taylor Swift este de aşteptat să fie acolo, deoarece se întâlneşte cu Travis Kelce, fundaşul Chiefs. Începând de anul trecut, prezenţa sa la meciurile NFL – şi la Super Bowl 2024 – a fost creditată cu creşterea audienţei fotbalului în rândul fanilor de sex feminin foarte căutaţi (şi cu declanşarea unei teorii a conspiraţiei de dreapta).
Iar preşedintele Trump intenţionează să participe în persoană. Un interviu preînregistrat cu Brett Baier de la Fox News va fi difuzat în timpul emisiunii de dinaintea meciului de duminică – reînviind o tradiţie pe care fostul preşedinte Joe Biden a omis-o în 2023 şi 2024.
Prezenţa lui Trump este notabilă din cauza relaţiei sale cândva dificile cu NFL şi în special cu Eagles – el le-a anulat invitaţia de la Casa Albă după victoria lor din 2018 la Super Bowl – şi pentru că niciun preşedinte în funcţie nu a făcut acest lucru.
Securitatea urma să fie deja extrem de strictă, mai ales după ce un atac cu camion a ucis 14 persoane şi a rănit multe altele în Cartierul Francez din New Orleans în ziua de Anul Nou.
Postul membru WWNO raportează că Jeff Landry, guvernatorul statului Louisiana, a îmbunătăţit un ordin executiv care a plasat Cartierul Francez într-o „zonă de securitate sporită” după acel atac. Aceasta funcţionează concomitent cu o zonă de securitate din jurul Caesars Superdome până luni.
„Publicul are un rol în siguranţa publică”, a spus Landry. „Siguranţa publică este un sport de echipă. La fel ca fotbalul, la fel ca baschetul”.
Reclamele şi publicitatea
Umorul şi apariţiile celebrităţilor sunt la modă la Super Bowl-ul din acest an, în timp ce jocurile de noroc şi criptomonedele sunt excluse.
Acesta este planul de joc pentru cele 50 de mărci care îşi fac publicitate în timpul marelui meci de duminică, în care Kansas City Chiefs încearcă să obţină o victorie istorică în faţa celor de la Philadelphia Eagles. Cu peste 120 de milioane de telespectatori aşteptaţi să urmărească meciul, emisiunea TV cu cea mai mare audienţă anuală este o ocazie excelentă de a atrage atenţia, mărcile concentrându-se pe feţe şi produse familiare.
„Este atât de greu să atragi şi să menţii atenţia oamenilor – ca orice altceva în peisajul media actual – astfel încât mărcile se bazează pe celebrităţi, mascote şi proprietate intelectuală care au un factor de „pre-conştientizare” pentru a se asigura că mesajul lor este auzit”, potrivit lui Paul Hardart, profesor clinic de marketing la Stern School of Business a Universităţii din New York.
Unul dintre cele mai importante exemple ale acestei tendinţe este viitorul spot al Instacart, aplicaţia de livrare a cumpărăturilor urmând să aibă prima sa reclamă Super Bowl şi umplând-o cu mascote cunoscute ale consumatorilor, inclusiv Mr. Clean, Cheetah Chester de la Cheetos şi Pillsbury Doughboy. Reclama de 30 de secunde le reuneşte pe toate pentru a arăta „o livrare epică care este posibilă doar cu Instacart”, conform unui comunicat de presă.
Şi alte mărci angajează celebrităţi pentru mesajul lor. Uber Eats îi are pe Martha Stewart şi Kevin Bacon pentru a-şi promova presupusa conspiraţie conform căreia fotbalul a fost inventat pentru a vinde mâncare (la urma urmei, cifrele romane din Super Bowl LIX par să citească „licks”); Stella Artois îl aduce înapoi pe David Beckham şi îl introduce într-un cameo pe Matt Damon; Coffee mate a angajat-o pe Shania Twain, superstarul country interpretând un cântec personalizat care promovează noua sa spumă rece.
Poate că nu este surprinzător, după cum a declarat Hardart pentru CNN, va exista „un număr destul de mare de reclame” pentru inteligenţa artificială. Chris Pratt, Kris Jenner şi Chris Hemsworth joacă într-un spot Meta de promovare a ochelarilor cu AI, în timp ce Muppets folosesc noul instrument AI al Booking.com pentru a planifica o călătorie.
„Aceasta este o tendinţă comună atunci când există un produs sau o tehnologie nouă”, a declarat Hardart, arătând spre reclamele de criptomonede care au dominat jocul în 2023 şi aplicaţiile de pariuri care au fost populare anul trecut – ambele categorii care nu vor reveni în masă în acest an. „Nu există o modalitate mai bună de a spune că suntem mainstream-ul decât fiind prezentaţi în Super Bowl”, a adăugat el.
Mărcile de frumuseţe nu au la fel de multe apariţii la Super Bowl din acest an, în ciuda faptului că Taylor Swift va avea o nouă apariţie pentru a-şi susţine iubitul, jucătorul echipei Chiefs Travis Kelce. Jocul de anul trecut a prezentat mai multe reclame axate pe femei datorită apariţiei ei, o tendinţă care nu se menţine în acest an.
„În mod surprinzător, mărcile de frumuseţe sunt, de asemenea, în mare măsură absente în acest an, în ciuda agitaţiei culturale sporite din jurul Chiefs şi a aşa-numitului „efect Taylor Swift””, a declarat John Mercado, data insights design lead pentru Sprinklr. „În mod interesant, transmisiunile NFL au prezentat mai puţine cadre către Swift în tribune în acest sezon, ceea ce ar putea contribui la această schimbare.”
Dar Dove, care anul trecut a cumpărat prima sa reclamă la Super Bowl, revine cu un alt spot destinat femeilor. Marca de îngrijire personală se concentrează pe „impactul discuţiilor negative despre corp asupra fetelor din sport”, potrivit unui comunicat de presă.
Odată cu potenţialul de a bate din nou recorduri de audienţă, preţurile pentru o reclamă de 30 de secunde fac şi ele istorie. Cererea de a cumpăra un spot a depăşit aşteptările pentru tariful iniţial de 7 milioane de dolari al Fox, atât de mult încât reţeaua a vândut cel puţin 10 dintre sloturile sale pentru Super Bowl pentru mai mult de 8 milioane de dolari fiecare, a confirmat pentru CNN o persoană care este la curent cu acest subiect.
În ciuda acestei cifre ameţitoare, pentru unele companii încă merită – atâta timp cât reclama este bună.
„Atunci când este realizat corect, Super Bowl este încă cel mai aproape de atenţie garantată pe care o poate obţine un brand. Este singura zi din an în care oamenii vor să se uite la reclame”, a declarat Pedr Howard, şeful departamentului de excelenţă creativă al Ipsos. El avertizează însă că multe dintre aceste reclame „trec neobservate”.
Cercetările firmei de consultanţă arată că „peste jumătate îşi amintesc mai puţin de 1% din marcă”, pe baza unui sondaj efectuat pe 1 000 de telespectatori la 12 ore după terminarea meciului.
Dar, jocul este despre construirea brandului pe termen lung, arătând spre reclamele Budweiser Clydesdales, „care sunt cele mai reamintite reclame Super Bowl printre oamenii obişnuiţi care iubesc nostalgia şi aşteaptă cu nerăbdare să vadă aceste active de brand în timpul jocului”, a declarat Howard pentru CNN.
În România, Super Bowl va putea fi urmărit pe Voyo,
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.