Pământurile rare au ajuns acum miza principală a războiului comercial global. China deține practic monopolul asupra celor 17 minerale critice pentru fabricarea, printre altele, a mașinilor, motoarelor de avion, telefoanelor inteligente, dar și a unor medicamente și echipamente medicale esențiale. Lipsa accesului la aceste resurse ar putea declanșa o nouă criză a cipurilor precum cea din timpul pandemiei de Covid-19 care a dus la creșterea uriașă a prețurilor în industria auto, scrie CNN.
China a făcut ca pământurile rare să fie încă și mai greu de obținut, după ce a introdus noi restricții cu privire la exportul lor înspre majoritatea țărilor străine, inclusiv SUA.
Oficiali de rang înalt din America și China au negociat la Londra și au ajuns la un acord ce cuprinde exportul de metale rare, reglarea tarifelor vamale și accesul studenților chinezi în universitățile din SUA.
Companiile americane mai au provizii doar pentru încă două sau trei luni, iar dacă acordul dintre China și SUA va fi doar unul temporar, „industria pur și simplu nu va mai putea produce”, potrivit lui Gracelin Baskaran, director al Programului de Securitate a Mineralelor Critice din cadrul Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale.
După ce Trump și Xi au vorbit la telefon, exportul de minerale a fost reluat însă nu în ritmul de care este nevoie pentru a permite lanțurilor de aprovizionare să continue fără întreruperi, potrivit lui Baskaran.
Industria auto din SUA se pregătește deja să oprească producția în mai multe fabrici în următoarele luni din cauza lipsei de pământuri rare, potrivit unui expert din industrie, care a descris situația drept o supercriză a cipurilor.
„Vor fi întreruperi peste tot. China ne are la mână”
Cu patru ani în urmă, criza de cipuri de calculatoare a dus la scăderea ritmului de producție în industria auto, ceea ce a făcut ca prețurile la mașini să ajungă la un nivel record.
„Oamenii cred că este vorba doar despre mașinile electrice, dar nu este așa”, a spus un expert pentru CNN. Lipsa pământurilor rare va afecta producția multor piese necesare unei mașini, de la motorașele pentru ștergătoarele de parbriz și până la senzorii din centura de siguranță. „Cred că vor fi întreruperi peste tot. China ne are la mână.”
Ford a închis deja uzina din Chicago unde sunt produse modelele Explorer timp de o săptămână din cauza lipsei de pământuri rare, potrivit lui Baskaran, cu toate că firma nu a specificat motivul opririi activității.
Marii producători de mașini din SUA, inclusiv General Motors, Ford și Stellantis, au primit licențe temporare pentru a putea cumpăra pământuri rare, dar doar pe o perioadă de maxim șase luni.
Din cauză că aceste minerale sunt atât de importante pentru industriile din SUA, se fac acum eforturi pentru a găsi soluții alternative, precum utilizarea altor tipuri de magneți și motoare electrice care nu folosesc magneți.
Dar orice alternativă folosită va reduce performanța mașinii. „Designurile de motoare care nu folosesc deloc magneți tind să fie mai puțin eficiente”, a explicat profesorul Roderick Eggert de la Colorado School of Mines.
China este singura țară care are echipamentul necesar pentru procesarea unora dintre metalele rare și controlează în acest moment 92% din producția globală. Alte țări, inclusiv SUA, se grăbesc să își creeze propriile lor capacități de procesare, dar aceste proiecte ar putea dura luni sau chiar ani de zile.
„Desigur, ar fi trebuit să anticipăm că se va întâmpla asta”, a spus Baskaran, care crede că procesul de reducere a dependenței față de China în domeniul procesării pământurilor rare ar fi trebuit început cu 15 ani în urmă.
Editor : Raul Nețoiu