În urma poziţiei dure adoptate săptămâna trecută de preşedintele american Donald Trump faţă de omologul său ucrainean, Volodimir Zelenski, internetul este martorul unei impresionante campanii de dezinformare care vizează Ucraina şi în spatele căreia experţii văd mâna Moscovei, scrie AFP.

În ultimele zile, pe reţelele de socializare precum X au apărut sau au reapărut deepfakes – conţinuturi falsificate de inteligenţa artificială – ale preşedintelui Zelenski, imagini cu soldaţi ucraineni care ar fi dat foc unei efigii a lui Donald Trump şi informaţii false privind achiziţionarea de proprietăţi de lux de către preşedintele ucrainean.

AFP a reuşit să descopere mai multe rapoarte false, inclusiv unul care pretindea că Zelenski a interzis platforma Truth Social a preşedintelui american în ţara sa.

„Asistăm la o recrudescenţă vizibilă a dezinformării care vizează Ucraina pe reţelele sociale americane, adesea cu un conţinut care este reutilizat după ce a deja servit în timpul campaniilor de influenţă ruse anterioare”, în special în timpul ultimelor alegeri prezidenţiale din Statele Unite, explică McKenzie Sadeghi, a cărui organizaţie NewsGuard analizează fiabilitatea site-urilor şi a conţinutului online.

Comentariile lui Donald Trump, care l-a numit pe omologul său un „dictator”, „par să fi stârnit un interes reînnoit pentru retorica antiucraineană care se stinsese” în ultima perioadă, adaugă ea.

Pentru Joseph Bodnar, director de cercetare la Institutul pentru Dialog Strategic, nu există nicio îndoială: Rusia încearcă să „stârnească animozitatea între administraţiile Trump şi Zelenski”, în condiţiile în care primele discuţii ruso-americane au avut loc săptămâna trecută în Arabia Saudită, după trei ani de război în Ucraina.

„Rusia vrea să îi convingă pe negociatorii americani că Ucraina este inamicul lor, nu partenerul lor. Aceasta este o modalitate pentru Kremlin de a extrage condiţii favorabile unui eventual acord de pace”, analizează el.

Pentru moment, pe reţelele de socializare, maşina dezinformării este în funcţiune.

Însuşi fiul preşedintelui american, Donald Trump Jr, tocmai a distribuit un deepfake vechi de acum un an, care îl arată pe Volodimir Zelenski dansând într-o ţinută mulată.

Senatorul republican Mike Lee, un aliat al preşedintelui miliardar, a oferit o cutie de rezonanţă cu filmarea înşelătoare care pretinde că arată soldaţi ucraineni arzând o efigie a lui Donald Trump. Un alt clip video a reapărut, de asemenea, pe conturi X foarte urmărite, arătând trupele ucrainene arzând cartea „The Art of the Deal” a fostului mogul imobiliar.

Atât de „fals”, a reacţionat Centrul guvernamental ucrainean împotriva dezinformării, afirmând pe X că clipurile video sunt opera „propagandiştilor ruşi”.

Mai precis opera grupului rus Storm-1516, o celulă legată de Kremlin care a fost activă şi în timpul alegerilor din SUA pentru a o discredita pe candidata democrată Kamala Harris, potrivit lui Darren Linvill, care conduce o echipă de cercetare privind dezinformarea pe reţelele sociale la Universitatea Clemson din Carolina de Sud.

În imagini se poate vedea o insignă militară ucraineană, dar nu există „chipul unei persoane reale” sau „începutul unei indicaţii a locului unde au fost filmate aceste lucruri””, spune Darren Linvill.

Momentul reapariţiei acestor imagini este intrigant. Izbucnirea lui Donald Trump cu privire la Volodimir Zelenski datează din 19 februarie.

Între 18 şi 24 februarie, NewsGuard a găsit aproximativ 28.000 de publicaţii şi articole care îl menţionează pe preşedintele ucrainean în legătură cu o vilă, un iaht sau o cramă, adică de 26 de ori mai mult decât în cele şase zile anterioare.

Chiar înainte de această explozie de fiţe, dezinformarea rusă s-a infiltrat până la guvernul SUA.

La începutul lunii februarie, Elon Musk, un consilier apropiat al preşedintelui, a citat un raport inventat care susţinea că SUA plătesc celebrităţi să călătorească în Ucraina pentru a contribui la creşterea popularităţii preşedintelui.

Astăzi, spune Darren Linvill, culegem „roadele acestei campanii ruse de presiune”.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.

Share.
Exit mobile version