România va fi lovită de cel mai mare val de scumpiri de după criza din 2010, începând din 1 august. Ziua de mâine aduce creșteri de prețuri generalizate. Nimic nu va scăpa fără o majorare, pe de o parte din cauza creșterii TVA cu două până la 12 puncte procentuale și, pe de alta, din cauza creșterii accizelor. La acestea se adaugă și eliminarea plafonării prețurilor la energie, la care vom vedea efectele din această lună, când vin facturile. Deși unele lanțuri de magazine promit să atenueze parțial impactul, pentru cei cu venituri reduse scumpirea vine ca o nouă povară. Mulți sunt nevoiți să își regândească bugetele și să taie de pe listă unele produse.

Creșterea taxei pe valoare adăugată la 11% pentru alimentele de bază va afecta toți consumatorii. Scumpirile sunt mici pentru fiecare produs în parte, dar generalizate. La un coș de cumpărături, înseamnă câțiva lei.

Sebastian Boldea, jurnalist Digi24: „Practic, în cazul unui coș de cumpărături cu alimente de bază în care am adăugat ulei, ouă și lapte precum și alte produse, creșterea este de la 100 de lei la 102 lei.”

Oamenii sunt nemulțumiți:

– Dintr-o pensie mică la ce să mă aștept? La foamete!

– Încercăm să ne descurcăm. Am mai prins noi vremurile astea.

– La ceva trebuie să renunț, normal, dacă se scumpesc.

Scumpirea carburanților și creșterea accizelor vor lovi ca un tăvălug în prețurile de la raft. Dar impactul cel mai mare îl va avea eliminarea plafoanelor la energie electrică, spun reprezentanții din comerț.

Feliciu Paraschiv, președintele Asociației Comercianților Mici și Mijlocii: TVA înseamnă taxa pe valoare adăugată și este cascadată de la producător, procesator, distribuitor retail. Ceea ce ne îngrijorează este ridicarea plafonului la energie, pentru că energia acum poate se oprește la 1,5-1,6 lei/KwH de la 1, deja este o creștere de 50%. Și uitaț-ivă că pâinea are o componentă energetică foarte mare, este coaptă în cuptoare electrice, prețul la pâine va crește pentru că impactul energetic e mare.

Unele magazine au anunțat că vor absorbi creșterea taxei pe valoare adăugată, astel încât să nu piardă clienți și să le scadă vânzările. Însă, întrebarea este până când operatorii economici își vor sacrifica profitul, într-un context economic plin de incertitudini.

George Bădescu, reprezentant al marilor magazine: Vorbim de inflație, de deficite și de situația internațională, cu alte cuvinte costurile adiacente – ne referim la logistică, la forță de muncă, aspecte colaterale care țin de aprovizionare, dar și de puterea de cumpărare să nu producă un efect combinat care să ducă la o escaladare posibilă a acestor efecte.

Taxa pe valoare adăugată ajunge la 11% pentru toate produsele alimentare.

Editor : M.B.

Share.
Exit mobile version