Grupul Volkswagen a declarat că este dispus să ia în considerare construirea de echipamente pentru armata germană, ca parte a eforturilor Europei de a se reînarma. Oliver Blume, directorul general al celui mai mare producător auto din Europa, a declarat că, deși compania nu a fost încă abordată de potențiali parteneri, este dispusă să „analizeze conceptele”, scrie The Telegraph.
Comentariile sale vin în contextul în care o schimbare în direcția reînarmării Germaniei- provocată de temerile că Statele Unite ale lui Donald Trump își retrag sprijinul de pe continent – a determinat producători precum Rheinmetall și KNDS Group să retehnologizeze fabricile de piese auto pentru a produce arme.
“Nu suntem în discuții specifice despre ce poate face Volkswagen. Părerea mea este că, dacă ar exista opțiunea construcției de noi vehicule militare în viitor, noi ar trebui să ne implicăm în realizarea acestor concepte. Am făcut asta în trecut. Grupul Volkswagen are competențe în domeniul auto. Suntem pregătiți să oferim consultanță și consiliere. Având în vedere situația geopolitică actuală, ceea ce vedem acum în Germania și în Europa este exact decizia corectă, în sensul că trebuie să investim mai mult pentru a fi din nou în siguranță”, a explicat Blume.
Capacități neutilizate
Mai mulți economiști au explicat pentru The Telegraph că, după ce exporturile de mașini s-au înjumătățit față de nivelul dinainte de pandemie, având în vedere și concurența acerbă din partea Chinei, fabricile Volkswagen din Germania au vaste capacități neutilizate, care pot fi reconfigurate pentru a produce tehnică militară.
Sander Tordoir, economist șef la Centrul pentru Reforme Europene, a subliniat că producția de echipamente militare ar putea oferi producătorilor auto, a căror activitate este în dificultate, o “nouă linie de afaceri”. Tordoir a remarcat, de asemenea, că este puțin probabil ca eforturile guvernamentale de a stimula consumul în Germania, să contribuie, în final, la restabilirea pe deplin a producției auto.
Scăderea profiturilor
Declarațiile lui Blume au fost făcute și într-un moment în care Volkswagen a raportat o scădere de -15% a profiturilor pentru 2024, ajungând la 19,1 miliarde de euro, față de 22,5 miliarde de euro, de anul trecut.
Compania se pregătește pentru impactul tarifelor impuse de SUA asupra Canadei și Mexicului, unde compania produce mai multe modele de mașini. Totodată, producătorul se află într-un proces de transformări radicale pentru a concura cu mărcile chinezești, un proces care implică desființarea a 35 de mii de locuri de muncă.
Editor : Marina Constantinoiu