O evaluare preliminară a peste 300 de declarații de avere și de interese depuse în ultimii 3 ani de consilieri locali și județeni realizată de Agenţia Naţională de Integritate arată că în trei cazuri în care companiile deținute de consilierii locali sau familiile acestora au încheiat contracte în valoare totală de peste 1 milion de lei cu autoritățile locale din care făceau parte.
Această acțiune se înscrie în procesul de implementare a unui instrument automatizat de analiză a declarațiilor, dezvoltat cu scopul de a facilita identificarea timpurie a posibilelor incidente de integritate, precum incompatibilitățile sau nerespectarea interdicției de trei ani prevăzută de Legea nr. 176/2010, spune comunicatul de presă al ANI.
Citește și: Motivarea CCR privind declarațiile de avere: se încalcă dreptul la viață privată, dar e o distincție între demnitari și funcționari
Cele trei cazuri de incompatibilitate sunt ale consilierului local al Orașului Băile Tușnad, județul Harghita Szafta Andras, Zsigmond Ambrus, consilier local la CL al comunei Brâncovenești, județul Mureș și Costel Negruț, fost consilieri local la CL al comunei Corod, județul Galați.
Szafata Andras – În perioada exercitării mandatului de consilier local, soția persoanei evaluate, în calitate de administrator și asociat unic al unei societăți comerciale, a încheiat un contract de prestări servicii de consultanță cu U.A.T. Băile Tușnad în valoare de 12.742,48 lei.
Zsigmond Ambrus – În perioada exercitării mandatului de consilier local, două societăți comerciale în cadrul cărora persoana evaluată deține calitatea de asociat și funcția de administrator, au încheiat 20 de contracte cu U.A.T. Brâncovenești, în valoare de 861.617,30 lei.
Costel Negruț – În perioada exercitării mandatului de consilier local, societatea comercială în cadrul căreia fiul persoanei evaluate deține calitate de asociat unic și funcția de administrator a încheiat 3 contracte cu U.A.T Corod, în valoare de 184.717,70 lei.
Citește și: Secretarul general al ANI: „97% dintre ţările OCDE au declaraţii de avere publice. Decizia CCR este un pas spre regres”
Inițiativa ANI vine ca urmare a recomandărilor formulate României în Raportul Grupului de State Împotriva Corupției (GRECO) în cadrul celei de-a Patra a Runde de Evaluare, respectiv să fie luată în considerare creșterea în continuare a capacității de procesare a datelor Agenției Naționale de Integritate și consolidarea abordării proactive a Agenției în monitorizarea declarațiilor de avere și de interese.
Citește și: Declarația de avere este publică în Italia. În Spania, doar înalții demnitari sunt obligați să o completeze; regele este exceptat
Prevederi legale încălcate: art. 90, alin. (1) și (2) din Legea nr. 161/2003, potrivit cărora „(1) Consilierii locali și consilierii județeni care au funcția de președinte, vicepreședinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administrație sau cenzor ori alte funcții de conducere, precum și calitatea de acționar sau asociat la societățile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unități administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autoritățile administrației publice locale din care fac parte, cu instituțiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau județean respectiv ori cu societățile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, înființate de consiliile locale sau consiliile județene respective (2) Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul în care funcțiile sau calitățile respective sunt deținute de soțul sau rudele de gradul I ale alesului local.”
Editor : A.P.