Preţurile produselor fabricate în China şi comercializate pe Amazon.com au crescut mai rapid decât rata generală a inflaţiei din SUA, în prima jumătate a anului, semnalând că noile tarife impuse de administraţia Trump încep să afecteze direct consumatorii americani, potrivit unei analize realizate de firma DataWeave pentru Reuters.
Studiul, bazat pe un coş de 1.407 produse fabricate în China şi vândute în SUA pe Amazon, arată o creştere mediană a preţurilor de 2,6% între ianuarie şi jumătatea lunii iunie, în timp ce inflaţia pentru bunuri (excluzând serviciile) a fost de doar 1% în perioada ianuarie–mai, echivalent cu o rată anualizată de 2%.
Produsele cele mai afectate de scumpiri includ rechizite şcolare şi de birou, electronice precum imprimante şi distrugătoare de documente, articole media (CD-uri/DVD-uri), dar şi produse pentru casă precum mobilierul şi vasele de gătit. China este principalul furnizor global în toate aceste categorii.
Printre exemplele concrete se află fierbătorul electric Hamilton Beach, al cărui preţ a crescut de la 49,99 la 73,21 de dolari; tigaia GreenPan şi-a dublat preţul la $31,99, în timp ce produsele din categoriile Home & Furniture şi Electronics au avut creşteri ale preţurilor de 3,5%, respectiv 3,1%.
Impactul tarifelor şi reacţia pieţei
Creşterea preţurilor a devenit vizibilă începând din luna mai, odată cu aplicarea tarifelor anunţate în aprilie – între 11% şi 50% – şi se accentuează în iunie.
CEO-ul DataWeave, Karthik Bettadapura, a explicat că ”chiar şi tarifele modeste pot avea efect rapid, mai ales acolo unde marjele comerciale sunt mici, iar ciclurile de reaprovizionare sunt scurte”.
Pe de altă parte, Amazon a declarat că nu a observat modificări semnificative ale preţurilor medii, sugerând că analiza nu reflectă întreaga diversitate de produse de pe platformă.
Totuşi, mari retaileri precum Walmart, Macy’s şi Nike au avertizat deja asupra scumpirilor cauzate de tarifele impuse de SUA asupra importurilor din China. Nike, de exemplu, a anunţat că va majora preţurile de la 1 iunie.
Context economic mai larg
Retailerii au fost până acum reticenţi în a transfera costurile tarifelor către consumatori, având în vedere slăbirea încrederii de consum şi dobânzile ridicate. Vânzările din comerţul cu amănuntul au scăzut cu 0,9% în mai faţă de aprilie, iar cheltuielile de consum au înregistrat o scădere neaşteptată.
În prezent, SUA aplică un tarif universal de 10% pe majoritatea importurilor, 50% pentru oţel şi aluminiu, 25% pentru autoturisme şi piese auto.
Tarifele suplimentare pentru oţel au intrat în vigoare pe 23 iunie, ceea ce ar putea genera presiuni suplimentare asupra preţurilor la ustensilele de bucătărie, aparatele mici şi alte bunuri esenţiale pentru gospodării în lunile următoare.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].