Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Foto Zelenski, vizită într-o tabără militară din Harkov. Ce spune despre „mercenarii” chinezi și pakistanezi care luptă de partea Rusiei

august 6, 2025

Funeraliile lui Ion Iliescu. Grindeanu, apel la „respect faţă de omul care a condus țara pe drumul democraţiei”. Ciolacu, atac la USR

august 6, 2025

Inundațiile din Suceava și Neamț: zeci de animale, păsări pierdute și stupi distruși. Veterinarii intervin în Broșteni și Ostra

august 6, 2025

Ministrul de externe al Republicii Moldova reacţionează la ameninţările Rusiei după condamnarea Evgheniei Guţul: „Amestec în treburile interne”

august 6, 2025

O nouă atenţionare de călătorie pentru Portugalia. Alertă națională pentru patru zile, risc extrem de incendii de vegetaţie

august 6, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » De ce nu merge Wi-Fi-ul în trenurile din Europa. Companiile feroviare din UE promit internet 5G, dar nu îl oferă
Lumea

De ce nu merge Wi-Fi-ul în trenurile din Europa. Companiile feroviare din UE promit internet 5G, dar nu îl oferă

By Sala de Presăaugust 6, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

În ciuda tehnologiei moderne, internetul din trenurile europene rămâne slab sau lipsește cu desăvârșire. De la viteză, geamuri cu strat metalic, lipsa acoperirii și până la echipamente depășite, lista obstacolelor este lungă. Iar până când toate aceste probleme vor fi rezolvate, o conexiune 5G stabilă pe șinele Europei va rămâne o chestiune de noroc, scrie Politico.

Deși companiile feroviare europene promovează frecvent conexiunea la internet ca pe un avantaj pentru călători, realitatea din teren este adesea opusul: un test de răbdare pentru cei care speră la productivitate în mișcare.

„Performanța și calitatea Wi-Fi-ului din trenurile europene sunt foarte slabe”, a declarat pentru POLITICO Luke Kehoe, analist în cadrul firmei de analiză în conectivitate Ookla.

Viteza trenurilor și efectul Doppler

Una dintre principalele probleme este mobilitatea ridicată. Trenurile de mare viteză fac dificilă menținerea unei conexiuni stabile între turnurile de telefonie mobilă.

„La 200 km/h, un dispozitiv poate trece printr-o celulă de rețea la fiecare 45–60 de secunde”, spune Kehoe. „Această tranziție rapidă creează un obstacol tehnic numit efectul Doppler.”

Efectul modifică frecvența semnalului ca în cazul unei sirene care își schimbă tonalitatea când se apropie sau se îndepărtează și perturbă stabilitatea conexiunii.

În trenurile SNCF din Franța, pasagerii sunt avertizați chiar de la început că, din cauza vitezei și lipsei de acoperire, „calitatea Wi-Fi-ului poate fi diferită de cea de acasă”. De asemenea, li se recomandă să evite vizionarea de videoclipuri, pentru a nu congestiona banda disponibilă.

Vagoanele, adevărate cuști Faraday

Problemele nu vin doar din exterior. Multe trenuri au fost construite cu geamuri acoperite cu un strat metalizat sau cu peliculă de emisivitate redusă, care blochează în mod natural semnalele radio.

„Aceste ferestre transformă vagonul într-un soi de cușcă Faraday, care blochează semnalele wireless, la fel cum telefoanele pierd semnal în lift sau cuptoarele cu microunde păstrează radiațiile în interior”, explică Kehoe.

Un exemplu concret: compania belgiană SNCB a renunțat în 2023 la planurile de implementare a Wi-Fi-ului în trenuri, invocând costurile ridicate și acoperirea slabă oferită de operatorii telecom. În schimb, SNCB a început să investească în înlocuirea geamurilor, pentru a permite pătrunderea semnalului, cerând operatorilor de telefonie să îmbunătățească rețeaua de-a lungul liniilor feroviare.

Mulți pasageri apelează la hotspot-ul telefonului mobil pentru a compensa lipsa de Wi-Fi, dar acest lucru poate agrava problema. Dacă toată lumea își activează propriul hotspot, interferențele cresc semnificativ și degradează performanța pentru toți.

5G: Ușor în teorie, complicat în practică

Teoretic, rețelele 5G ar putea oferi viteze excelente. În practică, banda de frecvență folosită pentru 5G în Europa nu pătrunde bine prin vegetație, iar liniile ferate sunt adesea înconjurate de copaci și zone împădurite.

„În fiecare vară, datele noastre arată o degradare semnificativă a rețelelor mobile în zonele cu vegetație densă”, spune Kehoe. Mai adăugați miile de tuneluri de pe continent și devine clar de ce Wi-Fi-ul din trenuri este atât de greu de stabilizat.

Totuși, există și excepții. Elveția se remarcă prin performanțe net superioare, cu viteze Wi-Fi de aproape 30 de ori mai mari decât în Austria sau Olanda. Este singura țară din eșantionul Ookla care a depășit pragul de 25 Mbps considerat minimul pentru o experiență decentă de navigare.

Soluția prin satelit

Unii operatori feroviari caută soluții în spațiu. Căile Ferate Cehe experimentează cu rețeaua Starlink a lui Elon Musk, iar SNCF (Franța) analizează atât această opțiune, cât și rețeaua rivală Eutelsat.

Conectivitatea prin satelit este promițătoare, dar nu perfectă. În aviație funcționează bine datorită cerului deschis, însă la sol obstacolele fizice rămân o provocare. „Toată lumea se concentrează pe cum să aducă semnalul până la tren, dar uită să-l distribuie eficient în interiorul acestuia”, avertizează Kehoe.

Un alt factor important este standardul Wi-Fi utilizat în trenuri. În Polonia, de exemplu, multe trenuri rulează încă pe Wi-Fi 4 (lansat în 2009), mult inferior standardelor moderne.

„Dacă nu există acoperire de rețea, nu va exista nici semnal mobil în tren, indiferent ce tehnologie se folosește”, a transmis și Tom Guillaume, purtătorul de cuvânt al SNCB.

Editor : M.I.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Foto Zelenski, vizită într-o tabără militară din Harkov. Ce spune despre „mercenarii” chinezi și pakistanezi care luptă de partea Rusiei

O nouă atenţionare de călătorie pentru Portugalia. Alertă națională pentru patru zile, risc extrem de incendii de vegetaţie

Președintele Argentinei a blocat prin veto creşterea pensiilor. Ce l-a determinat pe Javier Milei să ia decizia

Foto Statuia unei sirene, motiv de scandal în Danemarca. Localnicii sunt revoltați: „Este urâtă şi vulgară”. Ce măsuri au luat autoritățile

Video Accident grav pe o autostradă din Italia. Trei oameni au murit, 18 au fost răniți

Semne că Rusia s-ar pregăti pentru un război cu NATO. Ce se află în spatele exercițiilor militare comune din Belarus, din septembrie

Galerie Foto Topirea ghețarilor amenință să distrugă localități din Europa vechi de sute de ani. Cum arată Blatten, satul elvețian înghițit de munte

Cea mai reușită operațiune CIA de care nu a auzit nimeni, condusă de un agent de origine română. O misiune crucială din Războiul Rece

Soluția ieftină a Ucrainei pentru a-și proteja cerul: dronele interceptoare

Alegerile Editorului

Funeraliile lui Ion Iliescu. Grindeanu, apel la „respect faţă de omul care a condus țara pe drumul democraţiei”. Ciolacu, atac la USR

august 6, 2025

Inundațiile din Suceava și Neamț: zeci de animale, păsări pierdute și stupi distruși. Veterinarii intervin în Broșteni și Ostra

august 6, 2025

Ministrul de externe al Republicii Moldova reacţionează la ameninţările Rusiei după condamnarea Evgheniei Guţul: „Amestec în treburile interne”

august 6, 2025

O nouă atenţionare de călătorie pentru Portugalia. Alertă națională pentru patru zile, risc extrem de incendii de vegetaţie

august 6, 2025

Sistemul de Supraveghere a Frontierei Maritime va fi modernizat de turcii de la Karel împreună cu Havelsan și Aerospace Industries

august 6, 2025

Cele mai recente știri

Video Exclusiv Ultimul interviu acordat de Ion Iliescu pentru Digi24: a vorbit despre Gorbaciov, tratatul semnat cu URSS, Regele Mihai și R. Moldova

august 6, 2025

Ministrul Sănătății: Acces mai simplu pentru pacienții cronici. Fără bilet de trimitere la specialist, în anumite cazuri

august 6, 2025

Alba: Cetăţean nepalez care circula cu o trotinetă electrică pe DN 1, rănit / S-a răsturnat cu vehiculul în afara şoselei

august 6, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.