Unul din doi români cumpără cadouri de Crăciun din banii puși la saltea pentru zile negre, conform ultimului studiu. Iar cei care primesc cadourile, au și ei o problemă. Șapte din 10 și-ar dori vacanțe și relaxare, dar primesc haine și produse electrocasnice. Mulți români nici nu-și dau voie să viseze la ceva pentru ei, știind cu certitudine că nu vor primi și vor fi dezamăgiți.
Florina este studentă și are 21 de ani. Crăciunul acesta își dorește o geacă în valoare de 1.200 de lei, dar nu îndrăznește să o pună pe lista de cadouri, așa că și-o va achiziționa singură.
„- Și acești bani sunt din economiile tale?
– Da, da. Păi eu am avut banii aceștia strânși pentru că am lucrat peste vară și știam exact de atunci că îmi las niște bani deoparte pentru Crăciun, pentru Sărbatori. Este foarte greu, în primul rând să supraviețuim, să zic așa”, spune Florina.
Nu e singura care va intra în economii pentru a oferi un cadou. E cazul multor tineri cu vârsta între 18 și 24 ani.
„Da, mă regăsesc în asta. Păi, cred că se întâmplă pentru că, în zilele noastre, și viața de zi cu zi a devenit destul de scumpă și nu avem cum să facem o bucurie fără să intram și puțin în banii de economii”, spune o tânără.
În România, Sărbătorile sunt privite ca un ritual și nu ca un prilej de a oferi, spun specialiștii. De aceea, nu contează dacă avem sau nu avem bani. Ne simțim obligați să fim în rând cu toată lumea.
„În cultura noastră, Paștele și Crăciunul sunt cele mai importante ocazii pentru a face cadouri. Și cadourile au cumva o funcție de reciprocitate, dacă ați observat. De regulă, oamenii își fac cadouri cam într-o aceeași marjă, fie de încărcătură emoțională, fie de valoare”, explică Dan Petre, sociolog.
Vorbind cu oamenii, am observat că nu își dau voie să viseze la cadoul ideal sau să îl pună pe lista lui Moș Crăciun.
„Este ceea ce se numeste managementul așteptărilor. Dacă ai așteptări reduse, nu vei fi dezamăgit. Daca ai așteptări ridicate, riscul de a fi dezamagit este mult mai mare”, spune Dan Petre, sociolog.
Pentru doi din cinci români cadourile preferate sunt îmbrăcămintea, accesoriile și produsele electronice/electrocasnice, urmate de bani. Generația Z preferă să economisească sume mici, de până la 500 de lei, în timp ce milenialii pun deoparte bugete de peste 1.000 de lei.
reporter: Maria Coman
operator: Sebastian Toma
Editor : Izabela Zaharia