Femeile controlează sume din ce în ce mai mari de bani în întreaga lume, pregătind scena pentru schimbări majore în managementul averii și în filantropie, scrie Bloomberg.
Numai în SUA, compania de strategie și management McKinsey & Co. se așteaptă ca femeile să controleze 34 de trilioane de dolari sau aproximativ 38% din activele investibile până în 2030, aproape dublu față de totalul de anul trecut. Cifra era de doar 7,3 trilioane de dolari sau 29% acum 10 ani.
Cel mai mare factor al acestor câștiguri este o tendință demografică simplă: femeile din generația Baby Boomer (născute între 1946 și 1964) trăiesc în medie cu cinci ani mai mult decât bărbații, iar soții bogați își lasă din ce în ce mai mult soțiile să controleze averea familiei. Schimbarea este ajutată de un număr mai mare de femei care urmăresc cariere profitabile.
„Femeile devin din ce în ce mai mult șefii financiari ai gospodăriilor ca urmare a moștenirii, a divorțului sau a succesului în carieră și își asumă roluri de conducere în luarea deciziilor financiare”, a declarat Casey Jorgensen, șeful Dynasty Institute for Adaptive Leadership la Dynasty Financial Partners.
Femeile controlează o parte mai mare din averile din SUA
Este o schimbare colosală pentru femeile din SUA, care acum 50 de ani nici nu puteau să-și deschidă singure un cont bancar sau un card de credit. Acum, există sute de femei cu “valoare netă ultra-înaltă” în întreaga lume – inclusiv cel puțin 62 de miliardari, care controlează aproximativ 11% din cele 9,9 trilioane de dolari urmărite de Bloomberg Billionaires Index.
Totuși, încă există diferențe considerabile de gen. Femeile câștigă doar 84% din ceea ce fac bărbații și ocupă doar 12% din posturile de conducere la companiile publice. Doar 41 dintre directorii executivi ai companiilor S&P 500 sunt femei. Și, în timp ce ponderea bogăției controlate de femei a crescut în ultimul deceniu, ea a fost la mai puțin de 35% anul trecut.
Dar, pe măsură ce tot mai multe femei se alătură celor mai bogați oameni din lume, industria de gestionare a averii – cunoscută pentru că este în primul rând controlată de bărbați și se adresează bărbaților – se grăbește să remodeleze modul în care atrage și păstrează acest nou grup de clienți. Și pentru că femeile de toate vârstele tind să doneze mai mult pentru organizații de caritate decât bărbații, organizațiile filantropice se așteaptă ca donațiile să crească simțitor.
Câștiguri de avere la nivel global
Procentul persoanelor de sex feminin cu “valoare netă ultra-înaltă” din întreaga lume – definite ca cele care au o avere de 30 de milioane de dolari sau mai mult – a crescut la 11% în 2023 de la doar 6,5% în 2010, potrivit companiei de administrare a patrimoniului Julius Baer. Acest lucru se datorează unei combinații de moșteniri și averi proprii, potrivit specialiștilor.
În trecut, bărbații bogați care construiau dinastii corporative obișnuiau să-și lase imperiile fiilor, dar acum, mai multe femei preiau frâiele.
În Europa de Vest, femeile dețin în prezent aproximativ o treime din totalul activelor gestionate, adică aproximativ 4,6 trilioane de euro, potrivit lui McKinsey. Este de așteptat să crească la 45% până în 2030.
„Există o oportunitate economică uriașă pentru organizații de a răspunde mai ușor nevoilor femeilor”, a declarat Beth Viner, director general și partener la Boston Consulting Group. „Gestionarea averii a fost concepută atunci când majoritatea bărbaților erau șefi de gospodărie. Merită să facem un pas înapoi pentru a spune «întâmpinăm nevoile femeilor astăzi?»”
Mai multe donații pentru organizații caritabile
Pe măsură ce femeile controlează o parte mai mare a activelor globale, e de așteptat ca organizațiile filantropice să primească mai mulți bani. Femeile de la toate nivelurile de venit și din toate generațiile au mai multe șanse să doneze decât omologii lor de sex masculin, potrivit cercetărilor de la Lilly Family School of Philanthropy de la Universitatea Indiana.
Motivațiile pentru filantropie diferă în funcție de gen, arată cercetările școlii. Femeile tind să doneze pe baza empatiei, în timp ce bărbații donează adesea pentru a-și promova interesul propriu. De asemenea, femeile tind să-și răspândească donațiile în mai multe organizații.
Grupele de vârstă variază foarte mult în ceea ce privește acțiunile filantropice. Femeile din generația milenialilor au un sentiment puternic de justiție socială, egalitate și probleme legate de schimbările climatice, în timp ce femeile din generația Baby Boomer înclină spre organizațiile religioase și cele concentrate pe reducerea sărăciei.
Managementul averii
Liderii firmelor de consultanță financiară din SUA spun că își adaptează operațiunile pentru a servi mai bine femeile. Clienții de sex feminin prețuiesc transparența și colaborarea în planificarea financiară mai mult decât bărbații, atrag atenția specialiștii.
Femeile sunt mai predispuse decât bărbații să-și descrie abordarea de investiții drept „conservatoare”, potrivit Fidelity, și peste 70% spun că și-ar fi dorit să fi început să-și investească economiile mai devreme.
Editor : Ș.R.