În spatele fiecărui zbor de iarnă este munca a sute de oameni care nu lasă gerul și ninsoarea să le stea în cale. Încă de la prima ninsoare de duminică, pe aeroportul Otopeni se muncește la foc continuu. Cele mai multe dintre aeronave sunt degivrate înainte cu câteva momente de a decola, iar pistele sunt deszăpezite permanent. Deși au existat întârzieri ale zborurilor, niciunul nu a fost până acum anulat. O echipă Digi24 a filmat, în exclusivitate, în turnul de control de la sol și pe piste, acolo unde fiecare minut contează, pentru ca oamenii să plece sau să ajungă din călătoriile lor la timp.
„- Ați terminat deszăpezirea la 109?
– Negativ!
– Ok, continuați!”
Angajații de pe aeroportul Otopeni au grijă ca pistele să fie pregătite pentru decolare la orele stabilite. Pentru asta, comunicarea este esențială, mai ales atunci când răspunzi de siguranța a zeci de zboruri zilnic.
Dan Deleanu, dispecer sol: Suntem în centrul de comandă, de dirijare sol, a controlorilor de trafic aerian. Aici ne ocupăm cu alocarea pozițiilor de parcare a aeronavelor la platforma de îmbarcare/debarcare de pe Aeroportul Otopeni. În această perioadă, coordonăm deszăpezirea suprafețelor de manevră și mișcare în cadrul aeroportului.
Isabella Neagu, jurnalist Digi24: 47 de utilaje sunt folosite în această perioadă pentru deszăpezirea pistelor, a căilor de rulare, dar și a platformelor de îmbarcare și debarcare.
Dan Deleanu, dispecer sol: Deși sunt mai puține zboruri decât în perioada verii, sezonul de iarnă este mai solicitant, pentru că timpul de pregătire a aeronavelor pentru zbor este mult mai mare.
Înainte să plece spre destinație, avioanele sunt curățate de gheață. Accentul se pune pe elementele de comandă ale aeronavei.
Isabella Neagu, jurnalist Digi24: Degivrarea aeronavelor este o misiune contracronometru, pentru că lichidul folosit pentru curățarea lor îngheață în doar câteva minute, așa că procedeul poate fi început numai după ce pasagerii au fost îmbarcați.
Teo Postelnicu, purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale Aeroporturi București: Atunci când avionul este în aer și are gheață se pot bloca aripi, se poate bloca planul, se pot bloca foarte multe componente ale avionului și, în acel moment, absolut tot ce înseamnă zbor este pus în pericol. Atunci când este viscol, de exemplu, și este zăpadă intensă sau o ploaie înghețată, degivrarea se poate relua, se poate prelungi, până când comandantul decide că aeronava este dezghețată total și poate să decoleze cât mai curând posibil, pentru a nu îngheța din nou.
Peste o mie de curse cu peste 130.000 de pasageri au decolat și au aterizat pe aeroportul Henri Coandă din Otopeni, de când au venit ninsorile în Capitală.
Editor : Izabela Zaharia