Războiul comercial al lui Donald Trump, care impune taxe vamale ridicate, ar trebui să anunțe un nou vis american, dar ar putea deveni un coșmar pentru constructorul american de avioane Boeing, care riscă să sufere mai mult decât rivalul său european Airbus, scrie Politico într-o analiză asupra efectelor pe care politicile economice ale noului președinte american pot influența principalii jucători din aviație: constructorii și companiile aeriene.
Marți, Washingtonul a impus importurilor din Canada și Mexic un tarif de 25 %, precum și o taxă de 20 % pentru mărfurile din China – cei mai mari trei parteneri comerciali ai Statelor Unite. Aceștia ripostează cu contramăsuri. Casa Albă a dat rapid înapoi în ceea ce privește autoturismele și a amânat ulterior tarifele pentru toate celelalte bunuri din Canada și Mexic care respectă condițiile de scutire de taxe vamale din Acordul SUA-Mexic-Canada, dar multe dintre tarife sunt încă în vigoare.
Sectorul aviației, care se bazează în mare măsură pe lanțurile internaționale de aprovizionare, va fi afectat, dar Boeing va avea dificultăți mai mari decât Airbus în a transfera orice creștere a prețurilor și riscă, de asemenea, să piardă pe piața chineză aflată în creștere rapidă.
„Boeing va absorbi probabil aceste costuri materiale suplimentare, ceea ce va duce la creșterea cheltuielilor de producție și la reducerea marjelor de profit pe aeronavă”, a declarat Wouter Dewulf, economist în domeniul transportului aerian la Universitatea din Anvers, Belgia.
Taxele vamale se adaugă la lista tot mai lungă de probleme ale Boeing, inclusiv probleme de siguranță și greve care au făcut ca compania să piardă aproape 1 miliard de dolari pe lună în 2024.
Chiar mai rău pentru constructorii de avioane, Trump a anunțat un plan de a impune o taxă vamală de 25% asupra bunurilor din Uniunea Europeană, despre care spune că a fost formată „pentru a înșela Statele Unite”.
El a amenințat, de asemenea, că va stabili tarife pentru aluminiu și oțel – componente esențiale ale aeronavelor.
Bruxelles-ul a răspuns că este pregătit să riposteze cu așa-numita sa bazooka comercială, un cocktail de cote și tarife sau restricții privind investițiile străine.
O astfel de evoluție ar declanșa „un impact mult mai semnificativ”, a declarat Dewulf. „Dacă administrația Trump impune un tarif de 10% până la 25% pentru aeronavele importate… acest lucru ar putea determina o creștere substanțială a prețurilor Airbus”, a spus el.
Dar „ca răspuns, Europa ar riposta probabil, făcând aeronavele Boeing și mai scumpe pe piețe-cheie precum Europa”.
Airbus ar fi, de asemenea, parțial protejată de tarife, deoarece are instalații în Alabama, Mississippi și Florida, pe când Boeing nu produce în UE.
Airbus versus Boeing
În ultima săptămână, prețul acțiunilor Boeing a scăzut cu 6,5 %, în timp ce cel al Airbus a crescut cu 3 %.
Sectorul aviației din SUA avertizează Casa Albă cu privire la impactul tarifelor.
„Acordurile comerciale încheiate timp de decenii au permis un comerț robust în domeniul aviației civile și al apărării, care a dus la o balanță comercială pozitivă în creștere vertiginoasă în ultimii 40 de ani, făcând din industria aerospațială și de apărare cea mai mare industrie americană exportatoare”, a declarat Dak Hardwick, vicepreședinte pentru afaceri internaționale la Asociația industriilor aerospațiale din SUA.
„Tarifele pentru Canada și Mexic ar putea schimba această traiectorie pozitivă”, a adăugat el.
General Aviation Manufacturers Association, un lobby care reprezintă industria avioanelor private, a criticat, de asemenea, războiul comercial, spunând: „Tarifele ar afecta lanțul de aprovizionare global complicat și foarte complex care poate dura ani de zile pentru a fi stabilit, având în vedere că se bazează pe furnizori cu capacități unice care sunt foarte reglementate și, prin urmare, nu pot fi înlocuite cu ușurință.”
Expertul aerospațial Jerrold Lundquist a ridicat aceleași probleme, menționând că „un Boeing 737 are aproximativ 2.000 de piese care provin de la 700 de furnizori diferiți”.
Piesele de aeronavă „trec frecvent frontierele internaționale de mai multe ori”, a adăugat Lundquist, menționând că „acest lucru face ca atribuirea unei valori pentru a fi tarifată să fie foarte dificilă”, iar acest proces ar putea costa timp și bani în plus.
La incertitudinea tarifelor se adaugă și impactul asupra vânzărilor pe piața chineză, aflată în creștere rapidă.
„Cea mai mare victimă va fi probabil Boeing … mai ales că cele mai mari patru companii aeriene din China, toate deținute majoritar de diferite niveluri ale guvernului chinez, își vor îndrepta probabil atenția către aeronavele produse pe plan intern (COMAC) și către Airbus”, a declarat Dewulf.
„Nici eu nu văd China sporindu-și achizițiile de Boeing în viitorul apropiat. Această situație ar putea reprezenta o oportunitate pentru Airbus de a-și extinde cota de piață în China, în special în segmentul avioanelor cu fuselaj larg, cu aeronave precum A330 și A350”, a adăugat el.
Implicații pentru companiile aeriene
Întrebat despre impactul potențialelor tarife impuse de Trump, CEO-ul Airbus, Guillaume Faury, a declarat în februarie că firma sa ar putea prioritiza livrările către clienții din afara SUA.
„Ca parte a managementului nostru standard al riscurilor, evaluăm în permanență modul optim de alocare a producției și livrărilor ca răspuns la condițiile de piață în schimbare”, a declarat un purtător de cuvânt al Airbus după intrarea în vigoare a taxelor vamale.
Boeing nu a răspuns la o cerere de comentarii.
Nu doar Boeing și Airbus ar putea fi afectate de un război comercial între UE și SUA.
„Este clar că cea mai importantă victimă din Europa va fi Ryanair, care va primi aproximativ 30 de aeronave Boeing 737 MAX suplimentare în lunile următoare și anul viitor”, a declarat Dewulf, estimând că transportatorul s-ar confrunta cu aproximativ 500 de milioane de euro în taxe de import.
LOT din Polonia, Lufthansa din Germania și compania TUI au, de asemenea, comenzi pentru aeronave Boeing, dar sunt mai puțin dependente de producătorul american de avioane decât Ryanair.
Editor : B.E.