Biroul Electoral Central spune că persoanele fizice care postează des pe conturile personale de pe platformele de social media materiale de propagandă electorală dobândesc calitatea de actori politici cu potential de influenţare a electoratului și trebuie să-și ethicheteze postările. Totuși, situaţiile în care materialele postate fac referire la modul de îndeplinire a atribuţiilor în exercitarea funcţiilor deţinute în prezent ori în trecut de către candidaţi, fără a conţine un îndemn direct ori indirect de a vota ori de a nu vota, nu califică respectivele materiale drept materiale publicitare politice, mai spune BEC.
„În scopul corectei informări a publicului în legătură cu deciziile care circumscriu competenţa BEC în calitate de autoritate relevantă care poate dispune, prin ordin, ca platformele online foarte mari să acţioneze împotriva unuia sau mai multor elemente cu conţinut ilegal, BEC aduce următoarele clarificări: Pentru asigurarea obiectivităţii, transparenţei, corectitudinii şi integrităţii desfăşurării procesului electoral, în perioada campaniei electorale, în preziua şi ziua votării pentru alegerea Preşedintelui României în anul 2025, ca element de noutate, legislaţia în materie electorală statuează că BEC soluţionează plângerile privind campania electorală online şi, în cazul în care constată că materialele reclamate au conţinut ilegal, emite către marile platforme, decizii de înlăturare a acestora”, arată instituţia într-un comunicat citat de News.ro.
„Întrucât interesul public se manifestă primordial cu privire la înlăturarea unor materiale cu conţinut ilegal postate în mediul online de către persoane fizice care nu deţin funcţii elective ori alte funcţii publice, BEC precizează că un proces electoral corect implică, printre altele, un echilibru just între libertatea de exprimare, inclusiv dreptul unei persoane de a avea opinii politice, şi garantarea că informaţiile şi mesajele promovate se circumscriu dezideratului prevenirii acţiunilor de manipulare şi dezinformare a alegătorilor”, mai arată Biroul.
Instituţia subliniază că, printr-o practică manifestată constant şi coerent de la începutul campaniei electorale, confirmată de instanţa de judecată, a statuat că, în situaţiile în care persoanele fizice care nu deţin funcţii elective ori alte funcţii publice, postează pe conturile personale, deschise pe platformele online foarte mari, în mod preponderent şi repetitiv, aspect constatat direct şi nemijlocit de către BEC, materiale de propagandă electorală, atunci persoanele fizice dobândesc calitatea de actori politici cu potential de influenţare a electoratului, activându-se, în sarcina titularilor postărilor, obligaţia etichetării respectivelor materiale în scopul atenţionării şi informării corecte a publicului cu privire la caracterul de material publicitar politic al postării, lipsa etichetării corespunzătoare calificând materialul ca având un conţinut ilegal.
„În acelaşi timp, BEC subliniază că atât comunicările care se înscriu în limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului cât şi opiniile publice exprimate în nume personal, în mediul online, de către persoane fizice care nu sunt actori politici, sunt componente esenţiale ale dreptului la informare, respectiv ale dreptului la liberă exprimare, astfel că în niciuna din situaţiile circumscrise acestor ipoteze şi deduse analizei BEC, nu a fost dispusă măsura înlăturării materialelor postate”, se menţionează în comunicat
În ceea ce priveşte plângerile care au reclamat comunicările din mediul online asumate de către actorii politici care deţin funcţii elective ori alte funcţii publice, BEC a statuat că, situaţiile în care materialele postate fac referire la modul de îndeplinire a atribuţiilor în exercitarea funcţiilor deţinute în prezent ori în trecut de către candidaţi, fără a conţine un îndemn direct ori indirect de a vota ori de a nu vota, nu califică respectivele materiale drept materiale publicitare politice.
Editor : M.B.