Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Ambasada SUA la Bucureşti, de Ziua Victoriei: „Libertatea este neprețuită. Partenerii trebuie să se angajeze în propria lor securitate”

mai 9, 2025

Video Reacții după ce George Simion a spus că va demisiona din funcția de președinte pentru Călin Georgescu

mai 9, 2025

Crin Antonescu: Europa este un spirit, o civilizaţie, nu un monopol, o lozincă, o caricatură. Europa este sub atac. Dinăuntru şi din afară

mai 9, 2025

Nicu Ștefănuță solicită Comisiei Europene să intensifice supravegherea online, în contextul alegerilor prezidențiale din România

mai 9, 2025

O nouă zi în care dobânzile cresc. Indicele ROBOR pe 3 luni a ajuns la cel mai mare nivel din ultimii doi ani

mai 9, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Alarmă la Bruxelles. Porturile Europei ajung sub dominația Chinei: „Este o vulnerabilitate strategică”
Afaceri

Alarmă la Bruxelles. Porturile Europei ajung sub dominația Chinei: „Este o vulnerabilitate strategică”

By Sala de Presămai 9, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Europa devine nervoasă în privința proprietății porturilor sale, anxietatea crescând din cauza amprentei excesive a firmelor chineze în punctele de acces maritime ale blocului, scrie Politico, care precizează că firmele de la Beijing dețin participații în aproximativ 30 de porturi europene, ceea ce ridică probleme de securitate.

Comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat joi liderilor din industrie că porturile europene trebuie să „reconsidere securitatea … și să examineze mai atent prezența străină”. A fost unul dintre cele mai clare semnale date până acum de Bruxelles că ceea ce odată era considerat o investiție benignă începe acum să pară o amenințare la adresa securității.

Recentul document de politică al Comisiei în domeniul apărării a reiterat această preocupare, lansând ideea unor controale mai stricte asupra proprietății străine asupra „infrastructurii critice de transport”.

Această neliniște se reflectă într-un proiect de document al social-democraților din Parlamentul European, consultat de Politico, care solicită norme mai stricte în cadrul viitoarei revizuiri a regulamentului UE privind screeningul investițiilor străine.

Nici Tzitzikostas, nici S&D nu au menționat China în mod explicit, dar subtextul nu era tocmai subtil, subliniază Politico. Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, a declarat că limbajul folosit face probabil referire la controlul tot mai mare al Beijingului asupra porturilor europene cheie – de la Anvers-Bruges și Rotterdam până la Pireu în Grecia.

Giganții chinezi COSCO și China Merchants, precum și Hutchison, cu sediul în Hong Kong, dețin acum participații în peste 30 de terminale din întreaga UE.

„Realitatea este clară”, a declarat Ana Miguel Pedro, europarlamentară portugheză din Partidul Popular European de centru-dreapta. Membră a Intergrupului pentru Mări, Râuri, Insule și Zone Costiere al Parlamentului European, ea a avertizat că „actorii străini conduși de stat, precum Beijingul, acționează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește cu mult răspunsul fragmentat al țărilor individuale”.

Pedro a susținut că COSCO nu se comportă ca un actor tipic al pieței, ci primește ordine de la Partidul Comunist Chinez. „Prezența sa crescândă în porturi nu este doar o preocupare economică”, a afirmat ea. „Este o vulnerabilitate strategică”.

UE începe să vadă lucrurile în același mod.

„Invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul neoficial al Chinei pentru Rusia nu au făcut decât să accentueze îngrijorările cu privire la securitatea porturilor UE”, se arată într-un raport recent al grupului de reflecție Centre for Eastern Studies, cu sediul la Varșovia.

Un exemplu al tipului de implicare strategică cu care se confruntă în prezent UE se regăsește în Polonia, la terminalul de containere din Gdynia, unde Hutchison deține o participație de peste 20 de ani.

Situația s-ar putea schimba. Sub presiunea președintelui american Donald Trump, care dorește ca companiile legate de China să părăsească Canalul Panama, Hutchison negociază vânzarea unor proprietăți portuare în valoare de 23 de miliarde de dolari în întreaga lume, inclusiv 14 în Europa, către un consorțiu condus de BlackRock și care include Mediterranean Shipping Company. Cu toate acestea, acordul a eșuat în martie, după intervenția Beijingului.

Ceea ce face ca Gdynia să fie deosebit de revelatoare nu este doar comerțul pe care îl gestionează, ci și ceea ce se află în vecinătate: o bază navală, un șantier naval și sediul forțelor speciale navale de elită ale Poloniei, ceea ce înseamnă că oricine administrează terminalul are un loc în prima linie a operațiunilor logistice și de apărare ale Europei și NATO.

Recunoscând importanța strategică, guvernul polonez a inclus terminalul pe lista infrastructurilor critice, ceea ce înseamnă că operatorul trebuie să colaboreze îndeaproape cu guvernul în materie de securitate.

Acest context cu miză mare accentuează avertismentul lui Pedro și subliniază motivul pentru care UE reevaluează acum cu o urgență reînnoită implicarea străină în porturile sale.

„Dacă un adversar străin exploatează o vulnerabilitate într-un port european, ne pune în pericol pe toți”, a spus ea. „În lumea de astăzi, nu ne putem permite orbirea strategică în timp ce alții acționează cu vizibilitate și intenție deplină.”

Editor : B.E.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

O nouă zi în care dobânzile cresc. Indicele ROBOR pe 3 luni a ajuns la cel mai mare nivel din ultimii doi ani

Leul înregistrează o ușoară apreciere față de euro. Cursul valutar anunțat de BNR

Exclusiv Daniel Dăianu: Dacă peste noapte finanțarea României și refinanțarea datoriei publice ar fi stopate, România s-ar asfixia

Exclusiv Leul, devalorizat cu 3%. Suciu (BNR): Dobânzile nu vor trece de 7,5%. Amânarea reformelor din PNRR îngrijorează foarte mult

Analiză Cum au luptat producătorii auto împotriva normelor privind emisiile de CO2 și au câștigat

Video Au apărut cireșele în piețe, la prețuri care pot ajunge la 150 de lei/ kg. Pe tarabe sunt doar importuri. „Mai bine investim în aur”

S&P Global: Criza politică din România ar putea afecta sursele de finanţare externă. Parlamentarele anticipate, o presiune în plus

Ministerul Energiei insistă pentru renegocierea PNRR. Pericolul închiderii termocentralelor pe cărbune

Camera de Comerţ a SUA face apel la responsabilitate și dialog: Alegerile trec, dar economia trebuie să rămână în picioare

Alegerile Editorului

Video Reacții după ce George Simion a spus că va demisiona din funcția de președinte pentru Călin Georgescu

mai 9, 2025

Crin Antonescu: Europa este un spirit, o civilizaţie, nu un monopol, o lozincă, o caricatură. Europa este sub atac. Dinăuntru şi din afară

mai 9, 2025

Nicu Ștefănuță solicită Comisiei Europene să intensifice supravegherea online, în contextul alegerilor prezidențiale din România

mai 9, 2025

O nouă zi în care dobânzile cresc. Indicele ROBOR pe 3 luni a ajuns la cel mai mare nivel din ultimii doi ani

mai 9, 2025

Lider UDMR: „Pentru extremiștii care cred că dacă ar câștiga Simion, maghiarii ar fugi din România, am o veste proastă: nu o să fugim”

mai 9, 2025

Cele mai recente știri

Biroul Electoral Central a stabilit machetele buletinelor de vot pentru al doilea tur al alegerilor prezidenţiale, după validarea rezultatelor din 4 mai – SPECIMENE

mai 9, 2025

Galerie Foto Xi Jinping a sosit la Moscova pentru discuţii cu Vladimir Putin. Liderul chinez participă la parada de Ziua Victoriei

mai 9, 2025

Leul înregistrează o ușoară apreciere față de euro. Cursul valutar anunțat de BNR

mai 9, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.