Mii de oameni au invadat centrul Bucureştiului cu steaguri ale României şi ale Europei, scandând numele eroului lor: „Ni-cu-şor” şi sloganul: „Rusia, România nu este a ta”. Dansuri şi cântece, o bucurie de necontenit. Oamenii lui Nicuşor Dan nu au aşteptat rezultatele oficiale pentru a sărbători. Imediat după primele exit poll-uri care îl dădeau câştigător cu 8-9 puncte avans, au ieşit în stradă într-o noapte care pare deja consemnată în istorie: este prima lovitură dură pentru suveranişti în Europa, relatează Corrriere della Sera.
Primarul pro-european al Bucureştiului a realizat ceea ce mulţi analişti au numit un miracol: a răsturnat rezultatul primului tur, care îl dădea pe suveranistul George Simion în frunte, cu voturi duble. Şi nici măcar nu a fost o cursă strânsă, aşa cum se prevăzuse. La miezul nopţii, când mai erau de numărat 700.000 de voturi din diaspora, Dan avea deja un avans de 898.000 de voturi, de neatins, cu aproximativ 54% din voturi, cu 9 puncte în faţa lui Simion, un avantaj care urma să se reducă, dar nu prea mult.
La câteva minute după primul exit poll, care a fost corect (chiar dacă nu a luat în calcul românii din străinătate), scena a fost suprarealistă.
Pe de o parte, simţindu-se puternic datorită acestor cifre, Dan a exultat în faţa mulţimii: „Astăzi a câştigat o comunitate de români care doreşte o schimbare profundă, care doreşte reducerea corupţiei, care doreşte o societate a dialogului, nu a urii”, a spus el cu vocea răguşită. „Există o comunitate care a pierdut alegerile. O comunitate care, pe bună dreptate, este indignată de modul în care a fost condusă politica până acum în România. Este datoria noastră să convingem aceste persoane că soluţia este reforma sistemului judiciar şi a administraţiei: trebuie să luptăm pentru o singură Românie, nu pentru două. De mâine, împreună, vom începe reconstrucţia ţării noastre”, spune Nicuşor Dan. Se aud noi coruri de voci: „Unitate, unitate”, „Europa, Europa”.
Dan nu terminase încă de vorbit, când, la câteva sute de metri distanţă, Simion îşi asigura susţinătorii, adunaţi în faţa Parlamentului: „Suntem câştigătorii clari ai acestor alegeri. Sunt noul preşedinte al României în numele poporului român. Este victoria lui Călin Georgescu”, spune el, indiferent la primele exit poll-uri.
Pe măsură ce numărarea voturilor avansează, tensiunea creşte, din cauza temerii niciodată stinse că alegerile se vor transforma într-o noapte marcată de tulburări, într-o ţară deja sfâşiată de anularea, în decembrie, a primului tur al alegerilor prezidenţiale de către Curtea Constituţională, din cauza unor suspiciuni de interferenţă rusă, notează cotidianul italian.
Dar acest lucru nu a descurajat petrecerea, continuă publicaţia. Un val de oameni, în special tineri, s-a revărsat pe bulevardul Regina Elisabeta, lângă universitate şi parcul Cismigiu. Flutură steaguri româneşti şi europene, aplaudându-şi eroul care, în două săptămâni, a reuşit să catalizeze sprijinul europenilor români de toate culorile. Pe unii dintre ei i-am întâlnit în timp ce se plimbau în grădinile Palatului Cotroceni, deschise publicului de preşedintele Bolojan când a preluat funcţia interimară în februarie, în mijlocul furtunii politice declanşate de aceste alegeri, scrie corespondenta Corriere della Sera. „Nu ştim dacă cel care va veni după el le va închide din nou”, spuneau cu îngrijorare după ce au votat.
Prezenţa la vot a fost de 64,72%, cea mai bună din ultimii treizeci de ani, de la primele alegeri după căderea regimului comunist.
Peformanţa lui Dan a venit la sfârşitul unei săptămâni de acuzaţii feroce între cei doi contracandidaţi. În declaraţii făcute după miezul nopţii, Dan a mărturisit că „abia în ultimele 2-3 zile” a început să creadă că poate câştiga şi că „revenirea se datorează în totalitate mobilizării societăţii româneşti”.
Mobilizare care a exploatat în special reţelele sociale, menţionează Corriere. „Aceste alegeri au fost cele mai sociale din istorie”, consideră Elena Calistru, de la Funky Citizen. ONG-ul, care monitorizează procesul electoral atât în secţiile de votare, cât şi online, raportează că postările candidaţilor au generat un „engagement” record, cu 100 de milioane de interacţiuni în timpul acestei ultime campanii, în timp ce de obicei se înregistrează câteva sute.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].