Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Comisia Europeană vrea să taxeze cu doi euro intrarea coletelor de mică valoare în UE

mai 20, 2025

Aproape jumătate dintre testele anti-drog folosite de polițiști au dat rezultate fals-pozitive în ultimul an

mai 20, 2025

Video Traian Băsescu: Mă îngrijorează foarte tare că sunt cinci milioane de români care ar fi preferat un lider agreat de Moscova

mai 20, 2025

DSP Sibiu, după un control la Casa ”Răzvan”: Meniuri neconforme şi fără avizul unui nutriţionist/ Nu există un meniu individualizat dedicat persoanelor hrănite prin intermediul sondei

mai 20, 2025

Record de participanți la partida de șah „Magnus Carlsen – Restul Lumii”. Câți șahiști s-au unit să-l învingă pe fostul campion mondial

mai 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Raport al ministrului Educaţiei: Învăţământul preuniversitar e ineficient. Risc de securitate naţională
Educație

Raport al ministrului Educaţiei: Învăţământul preuniversitar e ineficient. Risc de securitate naţională

By Sala de Presămai 20, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Educaţia este ineficientă în învăţământul preuniversitar, generând absolvenţi cu o calitate slabă a competenţelor, abandon şcolar mare şi analfabetism funcţional crescut, aspecte care devin risc de securitate naţională, arată un raport prezentat de ministrul Educaţiei, Daniel David.

Documentul, intitulat „Raportul de diagnostic al Educaţiei şi Cercetării din România. Realizările prezente şi implicaţii pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)”, este asumat de ministrul Daniel David și nu este un document al Guvernului sau al Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

„Învăţământul preuniversitar obligatoriu – preşcolar-primar-gimnazial-liceal – trebuie să transfere, prin educaţie, cele opt competenţe cheie, prin care absolvenţii să devină buni specialişti, buni cetăţeni şi oameni satisfăcuţi de propria viaţă. Educaţia antepreşcolară trebuie generalizată şi regândită pentru a asigura prerechizitele necesare învăţământului obligatoriu. Absolvenţii trebuie să se poată integra eficient pe piaţa muncii (nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului) şi/sau să-şi continue studiile la nivel postliceal şi/sau universitar. Formarea de resursă umană trebuie să se facă în contextul asimilării eficiente a competenţelor, dar şi al accentuării înţelegerii modalităţii de generare ştiinţifică a cunoştinţelor declarative şi procedurale şi a valorilor cuprinse în acestea – lucru considerat până acum esenţial, mai ales pentru învăţământul superior -, pentru a-şi dezvolta competenţele prin învăţare pe parcursul vieţii şi ca antidot la pseudoştiinţă/pseudocunoaştere”, se arată într-o sinteză a raportului.

Potrivit documentului, „sistemului naţional de învăţământ superior trebuie să aibă ca scop formarea de resursă umană înalt calificată (calificările 5/6 – licenţă; 7 – master; 8 – doctorat), care să îşi păstreze şi să îşi dezvolte competenţele prin învăţare pe tot parcursul vieţii”.

„În timp ce calificările 5/6 ar trebui să genereze conexiune directă cu piaţa muncii existentă – mai specifică în domeniile cu accent vocaţional şi mai generală (la nivelul unei culturi generale de specialitate) în celelalte domenii -, calificările de nivel 7/8 ar trebui să accentueze specializările şi astfel să dinamizeze şi să dezvolte noi segmente ale pieţei muncii. Formarea de resursă umană trebuie să se facă în contextul generării şi/sau utilizării celei mai avansate cunoaşteri ştiinţifice, astfel încât absolvenţii să nu rămână prizonierii cunoaşterii asimilate în timpul studiului, cunoaştere care în timp devine depăşită, ci să înţeleagă şi modalitatea de generare a acestei cunoaşteri, pentru a se putea dezvolta, asimilând noile dezvoltări ale ştiinţei”, se menţionează în raport.

Documentul relevă în ceea ce priveşte sistemul naţional de Cercetare-Dezvoltare-Inovare (CDI) „o arhitectură depăşită (fragmentată, greu de coordonat, prost distribuită la nivel naţional şi cu suprapuneri care frânează dezvoltarea şi iroseşte resurse), care nu atrage resurse internaţionale majore şi este vulnerabil la ‘brain drain'”.

În CDI, faţă de potenţialul pe care îl are, România, a şasea ţară a Uniunii Europene ca mărime a populaţiei, „produce prea puţină cunoaştere, din cunoaşterea produsă prea puţină este de calitate, iar din cunoaşterea de calitate prea puţină este de concepţie românească”.

„În plus, resursa umană este demotivată şi angajată uneori necompetitiv. Prin reformele propuse, arhitectura sistemului naţional de CDI va include actori diverşi, dar (a) cu misiuni diferite – satisfăcând astfel mai bine nevoile ţării, (b) cu coordonări între ei, care să genereze cunoaştere cumulativă performantă, fără suprapuneri care să consume resurse şi (c) cu o masă critică mai mare – contând la nivel de competitivitate şi clasamente internaţionale şi eficientizând costurile. Resursa umană va deveni mai competitivă şi mai bine finanţată. După reformele propuse, sistemul naţional de CDI va genera cunoaştere ştiinţifică avansată, cu impact asupra inovaţiilor tehnologice şi culturale”, se punctează în document.

Editor : M.B.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Evaluarea naţională la clasa a IV-a a început: azi are loc proba la limba română

Home schooling: Ce trebuie să știe părinții care își retrag copiii de la școală și vor să îi educe acasă. Precizările ministrului

Nicuşor Dan îl vrea pe ministrul Educaţiei, Daniel David, şi în viitorul cabinet: „E o persoană competentă”

Daniel David explică de ce România nu are universităţi în topurile internaţionale: Problema e forma de organizare

Evaluarea profesorilor ar putea fi făcută mai complex. Cine va analiza activitatea cadrelor didactice

Sindicatele din Educație, discuții cu candidații la prezidențiale. „Fiecare membru de sindicat e capabil să ia propria decizie la vot”

Ministrul Educaţiei: Să nu cădem pradă manipulării. Noi nu avem de dat oameni afară, noi avem de angajat oameni

Calendarul admiterii la liceu în 2025. Când are loc repartizarea computerizată și cum se calculează media aritmetică în acest an

Video Evaluările la clasele mici, criticate de profesori și părinți: „Devin inutile”. Ce spun specialiștii

Alegerile Editorului

Aproape jumătate dintre testele anti-drog folosite de polițiști au dat rezultate fals-pozitive în ultimul an

mai 20, 2025

Video Traian Băsescu: Mă îngrijorează foarte tare că sunt cinci milioane de români care ar fi preferat un lider agreat de Moscova

mai 20, 2025

DSP Sibiu, după un control la Casa ”Răzvan”: Meniuri neconforme şi fără avizul unui nutriţionist/ Nu există un meniu individualizat dedicat persoanelor hrănite prin intermediul sondei

mai 20, 2025

Record de participanți la partida de șah „Magnus Carlsen – Restul Lumii”. Câți șahiști s-au unit să-l învingă pe fostul campion mondial

mai 20, 2025

Două elicoptere s-au ciocnit în aer, în Finlanda: toți pasagerii au murit. Victimele erau oameni de afaceri din Estonia

mai 20, 2025

Cele mai recente știri

Kelemen Hunor a vorbit cu Nicușor Dan: „Suntem pregătiţi să construim împreună cu noul preşedinte ales”

mai 20, 2025

Mihaela Buzărnescu, eliminată în primul tur al calificărilor la Roland Garros

mai 20, 2025

Vaticanul a distribuit fotografia oficială a papei Leon al XIV-lea. Oficiali din România, la inaugurarea pontificatului său

mai 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.