Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Mark Rutte, şeful NATO: „Acum suntem cu toţii pe flancul estic”. Rusia produce în trei luni ceea ce produce NATO într-un an. Putin ar putea lansa un atac până în 2030

iunie 9, 2025

Ucraina a anunțat că a doborât un avion de luptă multirol Su-35 al Rusiei

iunie 9, 2025

Ministrul Mediului: „Am putea vedea în Praid evenimente de tip domino”. Mircea Fechet anunță care este „cel mai negru scenariu”

iunie 9, 2025

Accident grav în Tulcea între un camion și două autoturisme. Un bărbat a murit, iar o femeie și doi copii au fost răniți

iunie 9, 2025

Bărbatul din Brașov care și-a agresat soția într-un loc de joacă, sub privirile copilului, a fost arestat

iunie 9, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Avionul spațial revoluționar care și-a găsit sfârșitul în „Valea morții”: Ce se întâmplă când o tehnologie de ultimă generație eșuează
Lumea

Avionul spațial revoluționar care și-a găsit sfârșitul în „Valea morții”: Ce se întâmplă când o tehnologie de ultimă generație eșuează

By Sala de Presăiunie 9, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

La trei decenii după proiectul Hotol, care presupunea dezvoltarea unui avion spațial britanic foarte sofisticat, compania Reaction Engines s-a angajat să transforme vechiul design într-o nouă aeronavă hipersonică fără echipaj numită Skylon. Proiectul, în urma căruia ar fi luat naștere un nou motor aerospațial revoluționar, și-a găsit, însă, sfârșitul în așa-numita „Vale a morții”, abisul în care cele mai multe tehnologii inovatoare rămân pe veci blocate, în timp ce companiile care le dezvoltă se confruntă cu lipsa de fonduri, investitori și autorizații.

„Urma să fie grozav până când totul s-a destrămat”, a spus pentru BBC Richard Varvill, fostul director de tehnologie al Reaction Engines (RE), care își amintește acum șocul emoțional când a realizat că nu se va alege nimic din proiectul lor high-tech.

Cheia proiectului Hotol era tehnologia de transfer termic care ar fi permis răcirea aerului supraîncălzit, de până la 1.000 de grade Celsius, ce intră într-un motor la viteze hipersonice. Fără răcire, căldura topește aluminiul, iar motorul devine mult prea fierbinte pentru a funcționa.

Pentru realizarea noului motor aerospațial, RE a continuat dezvoltarea tehnologiei pe care a început să o testeze în laboratoare din SUA și Marea Britanie. Guvernul britanic a oferit inițial fonduri de zeci de milioane de lire sterline, RE având să colaboreze cu Rolls-Royce pentru dezvoltarea avionului spațial fără echipaj Skylon.

Dar toate aceste eforturi nu au fost suficiente pentru continuarea proiectului. „Rolls-Royce a spus că are alte priorități și armata Regatului Unit are foarte puțini bani”, a spus Varvill.

Aviația este o industrie în care perioada de dezvoltare a unei noi tehnologii este foarte lungă. Poate dura și 20 de ani ca să produci o nouă aeronavă. Această călătorie necruțătoare este cunoscută drept traversarea „văii morții”.

Varvill știa că RE trebuie să obțină mai multe investiții spre finalul anului 2024, dar marii investitori se abțineau să își riște banii. Compania tocmai ce făcuse progrese în dezvoltarea unui motor îmbunătățit.

„Chiar când eram aproape de victorie, am eșuat. Aceasta este o caracteristică pur britanică”, a spus Varvill. „Cu toții ne-am luptat până la final.”

Președintele companiei britanice, Adam Dissel, care conducea filiala americană a Reaction Engines, s-a plâns și el de obstacolele întâmpinate pentru obținerea mai multor fonduri din partea unor nume grele din domeniul aerospațial.

„Tehnologia funcționa cu regularitate și era destul de bine dezvoltată. Dar unii dintre investitorii noștri strategici nu erau destul de entuziasmați ca să investească mai mulți bani, iar asta i-a descurajat și pe alții”, a explicat Dissel.

Principalii investitorii erau Boeing, BAE Systems și Rolls-Royce. Dissel crede că aceste companii ar fi putut face mai multe ca să inspire încredere comunității extinse de investitori cu privire la potențialul RE.

Ce lecții pot învăța din acest eșec alte start-upuri similare din domeniul tehnologiei? „Cu siguranță nu ai nicio altă opțiune decât să rămâi optimist”, a spus Dissel.

Compania Reaction Engines a intrat în faliment, dar foștii ei angajați speră că invențiile și designurile pe care le-au dezvoltat nu se vor pierde de tot și că vor fi folosite în alte viitoare proiecte, renăscând precum Pasărea phoenix din propria cenușă.

„Reaction Engines opera la limita imposibilului. Noi lucram cu cele mai rapide motoare și cele mai ridicate temperaturi. Ne-am angajat la o sarcină grea”, a spus Dissel, în timp ce Varvill a conchis sec: „Am eșuat pentru că am rămas fără bani.”

Editor : Raul Nețoiu

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Ucraina a anunțat că a doborât un avion de luptă multirol Su-35 al Rusiei

Emmanuel Macron face o vizită oficială în Groenlanda. Precizările președinției franceze

Video Cozi uriașe la Moscova pentru a vedea mumia lui Lenin. Mausoleul se va închide pentru doi ani

Rusia acuză Ucraina că întârzie schimbul de prizonieri: „Echipa de negociatori ucraineni nu a ajuns”

Galerie Foto „Războinicii norilor”: Arheologii au descoperit peste 100 de structuri antice ale unei civilizații misterioase cucerite de incași

O metropolă cu peste 7 milioane de locuitori riscă să rămână complet fără apă. „Este un drept uman. Situația s-a înrăutățit”

Apărarea civilă din Gaza spune că 36 de oameni au fost uciși de forțele israeliene. Focuri de armă în apropierea unui centru umanitar

Reacția dură a lui Zelenski după ce Trump a comparat războiul dintre Rusia și Ucraina cu „doi copii care se bat ca nebunii în parc”

Stephen King ironizează cearta dintre Trump și Musk: „Doi miliardari se ceartă ca niște pisici. Cui îi pasă?”

Alegerile Editorului

Ucraina a anunțat că a doborât un avion de luptă multirol Su-35 al Rusiei

iunie 9, 2025

Ministrul Mediului: „Am putea vedea în Praid evenimente de tip domino”. Mircea Fechet anunță care este „cel mai negru scenariu”

iunie 9, 2025

Accident grav în Tulcea între un camion și două autoturisme. Un bărbat a murit, iar o femeie și doi copii au fost răniți

iunie 9, 2025

Bărbatul din Brașov care și-a agresat soția într-un loc de joacă, sub privirile copilului, a fost arestat

iunie 9, 2025

Video Adrian Codîrlașu, CFA România: „Nici în Evul Mediu, când exista șerbia, nu erau atât de mari birurile”

iunie 9, 2025

Cele mai recente știri

Virgil Guran (PNL): Din câte ştiu, nu o să fie de la PNL propunerea pentru poziţia de judecător CCR. Prin algoritmul politic, ar merge către PSD şi UDMR

iunie 9, 2025

Emmanuel Macron face o vizită oficială în Groenlanda. Precizările președinției franceze

iunie 9, 2025

AP: „Poate succesul de jucător al neexperimentatului Cristian Chivu să se transpună pe banca tehnică a lui Inter Milano?” / Cât va câştiga fostul fotbalist la gruparea milaneză

iunie 9, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.