Industria auto britanică va beneficia de o reducere imediată a tarifelor aplicate de Statele Unite, de la 27,5% la 10%, în timp ce taxele vamale pentru oţel şi aluminiu vor fi eliminate complet, a anunţat joi guvernul de la Londra, transmite Reuters.

Măsurile fac parte dintr-un acord economic bilateral între Regatul Unit şi SUA, menit să consolideze relaţiile comerciale post-Brexit şi să stimuleze exporturile britanice.

„Acesta este un pas important care va sprijini industriile noastre cheie şi va întări legăturile economice transatlantice”, a transmis guvernul britanic într-un comunicat oficial.

Reducerea tarifelor vine într-un context de tensiuni comerciale globale generate de politicile tarifare ale administraţiei Trump, însă Marea Britanie devine prima ţară care reuşeşte să încheie un acord comercial cu SUA în această etapă.

Acordul este deosebit de important pentru producătorii auto britanici, dar şi pentru industria siderurgică, care a fost afectată în ultimii ani de restricţiile impuse de Washington.

Trump şi Starmer salută o „zi istorică” după ce SUA şi Regatul Unit au încheiat un acord comercial

Trump a declarat la o conferinţă de presă în Biroul Oval că este „încântat” să anunţe un acord comercial „istoric” la aniversarea victoriei Aliaţilor din 1945. La rândul său, premierul britanic Keir Starmer, care a intervenit telefonic la această conferinţă de presă, a salutat şi el tot o „zi istorică”, potrivit Agerpres. 

Cât despre detaliile acordului, Donald Trump a asigurat că Regatul Unit va elimina bariere netarifare şi se va deschide mai mult către importurile de produsele americane, „în special pentru carnea de vită americană, etanol şi aproape toate produsele pe care le produc dragii noştri fermieri”.

De partea sa, Keir Starmer a vorbit despre un acord „extrem de important” pentru industria siderurgică şi de automobile a Regatului Unit. El a menţionat în special că taxa vamală de 25% impusă de SUA industriei auto va fi redusă la 10%.

Preşedintele american a insistat că nu exagerează importanţa acordului, descriindu-l drept un compromis avantajos pentru ambele părţi.

Trump a precizat însă că taxa vamală minimă de 10% pe care a anunţat-o pe 2 aprilie pentru toate bunurile importate în SUA va rămâne în vigoare.

Pe de altă parte, el a asigurat că atât China – cu care sunt planificate negocieri comerciale în Elveţia în acest weekend – cât şi Uniunea Europeană doresc să ajungă la acorduri comerciale cu SUA. Trump subliniază că negocierile cu Beijingul vor fi „foarte substanţiale” şi a cerut ca piaţa chineză să se „deschidă” către companiile americane.

În acest timp, la Londra, pe lângă declaraţiile premierului britanic, o sursă din guvernul acestuia a ţinut să precizeze că acordul comercial cu SUA nu este un acord de liber schimb între cei doi aliaţi istorici, ci mai degrabă un „document cadru” ce stabileşte compromisuri şi pune bazele unor negocieri aprofundate ulterioare, în special în sectorul farmaceutic.

Totuşi, reducerea taxelor vamale de către SUA pentru producătorii britanici de automobile, în rândul cărora se numără mărci prestigioase precum Bentley, Aston Martin sau Jaguar, este un succes important al Regatului Unit, întrucât pentru aceşti producători britanici SUA reprezintă cea mai mare piaţă din afara UE, cu exporturi de circa 9 miliarde de lire sterline în anul 2024, respectiv 27,4% din total exporturilor acestei industrii britanice.

Regatul Unit, care şi-a recăpătat autonomia comercială după ce a ieşit din UE în 2020, a avut mereu grijă să-l menajeze pe imprevizibilul preşedinte american în comentariile sale, la fel cum s-a abţinut să ameninţe Washingtonul cu represalii la taxele sale vamale.

Acest acord comercial cu Regatul Unit este primul încheiat de SUA după ce Trump a impus mai multe serii de taxe vamale. Prima serie a fost decisă în martie, când Statele Unite au impus taxe vamale de 25% asupra importurilor de oţel, aluminiu, vehicule şi componente ale industriei auto, indiferent de ţara de origine.

În a doua etapă, Trump a anunţat pe 2 aprilie taxe vamale constând într-o taxă de bază de 10% pentru toate importurile (cu excepţia celor deja taxate cu 25% şi a unor excepţii ce privesc produsele energetice, semiconductorii – etc.), la care pentru zeci de ţări se adaugă taxe vamale suplimentare în funcţie de taxarea de către acestea a importurilor din SUA şi de excedentul lor comercial în relaţiile cu SUA. De exemplu, pentru produsele importate din ţările UE taxele vamale percepute de SUA au ajuns astfel la 20%, dar cele pentru produsele importate din Regatul Unit au rămas la 10%.

Pentru produsele importate de SUA din China procentul taxelor vamale anunţate de Trump a fost iniţial de 34%, la care s-au adăugat taxele de 20% deja existente, aşadar 54%, ajungând între timp la 145% după ce au fost suplimentate de atunci într-o spirală de represalii reciproce.

Totuşi, Trump a decis pe 9 aprilie să suspende pentru 90 de zile taxele vamale suplimentare, adică cele care depăşesc plafonul de bază de 10%, cu excepţia celor aplicate Chinei şi a celor impuse importurilor de oţel, aluminiu şi produse ale industriei auto, după ce numeroase ţări au solicitat negocieri cu Washingtonul.

Trump urmăreşte prin aceste taxe vamale diminuarea imensului deficit comercial al SUA şi reindustrializarea acestei ţări, care a pierdut numeroase capacităţi productive întrucât globalizarea şi liberalizarea comerţului internaţional au încurajat companiile să-şi delocalizeze producţia către ţări cu costuri mai reduse.

Editor : C.L.B.

Share.
Exit mobile version