Îngrijorarea privind dominaţia Chinei asupra mineralelor critice a crescut marţi, după ce producătorii auto globali s-au alăturat omologilor americani pentru a avertiza că restricţiile Beijingului asupra exporturilor de aliaje, amestecuri şi magneţi de pământuri rare ar putea provoca întârzieri şi chiar opriri de producţie dacă nu se găseşte rapid o soluţie, transmite Reuters.
Producătorii auto germani au devenit cei mai recenţi dintre cei care avertizează că noile restricţii impuse de China riscă să oprească producţia şi să zguduie economiile locale, urmând avertismentului transmis săptămâna trecută de un producător de vehicule electrice din India.
Decizia Chinei din aprilie de a suspenda exporturile pentru o gamă largă de minerale critice şi magneţi a dat peste cap lanţurile de aprovizionare esenţiale pentru industria auto, producători de aeronave, companii de semiconductori şi contractori militari din întreaga lume.
Evenimente
19 iunie Perspectivele macroeconomice şi fiscale ale României
Măsura evidenţiază dominaţia Chinei în sectorul mineralelor critice şi este considerată o formă de presiune în contextul războiului comercial în curs cu preşedintele american Donald Trump. Acesta a impus tarife de până la 145% asupra importurilor din China, dar a fost nevoit să le reducă după ce pieţele de acţiuni, obligaţiuni şi valute au reacţionat negativ.
La rândul ei, China a impus tarife proprii şi îşi foloseşte acum influenţa asupra lanţurilor de aprovizionare pentru a-l determina pe Trump să cedeze.
Trump şi preşedintele chinez Xi Jinping urmează să discute în această săptămână, iar interdicţia de export va fi un subiect important pe agendă.
Livrările de magneţi, esenţiali pentru producţia de automobile, drone, roboţi şi rachete, au fost oprite în multe porturi chineze, în timp ce guvernul de la Beijing lucrează la un nou sistem de reglementare. Acesta ar putea împiedica permanent livrările către anumite companii, inclusiv contractori militari americani.
Suspendarea a stârnit îngrijorări în rândul companiilor şi guvernelor – de la Tokyo la Washington – oficialii căutând alternative limitate, de teamă că producţia de automobile şi alte bunuri ar putea fi paralizată până la sfârşitul verii.
”Dacă situaţia nu se schimbă rapid, întârzierile de producţie şi chiar opririle de producţie nu mai pot fi excluse”, a avertizat Hildegard Mueller, preşedintele asociaţiei auto germane, pentru Reuters.
Frank Fannon, consultant în industria mineralelor şi fost subsecretar de stat american pentru resurse energetice, a declarat că aceste perturbări nu sunt deloc surprinzătoare.
”Nimeni nu ar trebui să fie uimit de cum evoluează situaţia. Avem o problemă de producţie în SUA şi trebuie să mobilizăm toate resursele guvernului pentru a asigura accesul la materii prime şi a ne dezvolta rapid capacităţile interne. Momentul potrivit pentru asta era… ieri”, a spus Fannon.
Diplomaţi, producători auto şi alţi oficiali din India, Japonia şi Europa vor să obţină urgent întâlniri cu autorităţile chineze pentru a obţine aprobarea mai rapidă a exporturilor de magneţi de pământuri rare, au declarat surse pentru Reuters.
O delegaţie de afaceri din Japonia va merge la Beijing la începutul lunii iunie pentru discuţii cu Ministerul Comerţului, iar diplomaţi europeni din ţările cu industrii auto mari au solicitat şi ei ”întâlniri de urgenţă” cu oficiali chinezi în ultimele săptămâni.
India, unde producătorul Bajaj Auto a avertizat că orice altă întârziere ar putea ”afecta serios” producţia de vehicule electrice, pregăteşte o vizită a directorilor auto în următoarele două-trei săptămâni.
În mai, reprezentanţii grupurilor General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai şi alţi mari producători auto au exprimat preocupări similare, într-o scrisoare adresată administraţiei Trump.
”Fără acces fiabil la aceste elemente şi magneţi, furnizorii de componente auto nu vor putea produce piese esenţiale, precum transmisii automate, clapete de acceleraţie, alternatoare, motoare electrice, senzori, centuri de siguranţă, difuzoare, faruri, direcţie asistată şi camere”, a avertizat Alianţa pentru Inovare în Industria Auto.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].