Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Ministerul Energiei are aproximativ 40.000 de lei într-un cont deschis pentru a strânge bani donați din salariile uriașe

iulie 14, 2025

Tanczos Barna: Măsurile de îngheţare a salariilor şi pensiilor trebuie să fie temporare. Puterea de cumpărare a cetăţenilor şi veniturile nu pot fi degradate an de an

iulie 14, 2025

Video Două persoane sunt date dispărute în urma ploilor torențiale din Catalonia. Circulația feroviară a fost perturbată

iulie 14, 2025

Exclusiv Pacient în România. Azilul ilegal binecuvântat de autorități timp de 20 de ani, alimentat de Poliție și spitale

iulie 14, 2025

AUR anunţă că va contesta Legea austerităţii la CCR: „Guvernul Bolojan pune taxe pe gâtul celor care muncesc cinstit”

iulie 14, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Alarmă la Bruxelles. Porturile Europei ajung sub dominația Chinei: „Este o vulnerabilitate strategică”
Afaceri

Alarmă la Bruxelles. Porturile Europei ajung sub dominația Chinei: „Este o vulnerabilitate strategică”

By Sala de Presămai 9, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Europa devine nervoasă în privința proprietății porturilor sale, anxietatea crescând din cauza amprentei excesive a firmelor chineze în punctele de acces maritime ale blocului, scrie Politico, care precizează că firmele de la Beijing dețin participații în aproximativ 30 de porturi europene, ceea ce ridică probleme de securitate.

Comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat joi liderilor din industrie că porturile europene trebuie să „reconsidere securitatea … și să examineze mai atent prezența străină”. A fost unul dintre cele mai clare semnale date până acum de Bruxelles că ceea ce odată era considerat o investiție benignă începe acum să pară o amenințare la adresa securității.

Recentul document de politică al Comisiei în domeniul apărării a reiterat această preocupare, lansând ideea unor controale mai stricte asupra proprietății străine asupra „infrastructurii critice de transport”.

Această neliniște se reflectă într-un proiect de document al social-democraților din Parlamentul European, consultat de Politico, care solicită norme mai stricte în cadrul viitoarei revizuiri a regulamentului UE privind screeningul investițiilor străine.

Nici Tzitzikostas, nici S&D nu au menționat China în mod explicit, dar subtextul nu era tocmai subtil, subliniază Politico. Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, a declarat că limbajul folosit face probabil referire la controlul tot mai mare al Beijingului asupra porturilor europene cheie – de la Anvers-Bruges și Rotterdam până la Pireu în Grecia.

Giganții chinezi COSCO și China Merchants, precum și Hutchison, cu sediul în Hong Kong, dețin acum participații în peste 30 de terminale din întreaga UE.

„Realitatea este clară”, a declarat Ana Miguel Pedro, europarlamentară portugheză din Partidul Popular European de centru-dreapta. Membră a Intergrupului pentru Mări, Râuri, Insule și Zone Costiere al Parlamentului European, ea a avertizat că „actorii străini conduși de stat, precum Beijingul, acționează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește cu mult răspunsul fragmentat al țărilor individuale”.

Pedro a susținut că COSCO nu se comportă ca un actor tipic al pieței, ci primește ordine de la Partidul Comunist Chinez. „Prezența sa crescândă în porturi nu este doar o preocupare economică”, a afirmat ea. „Este o vulnerabilitate strategică”.

UE începe să vadă lucrurile în același mod.

„Invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul neoficial al Chinei pentru Rusia nu au făcut decât să accentueze îngrijorările cu privire la securitatea porturilor UE”, se arată într-un raport recent al grupului de reflecție Centre for Eastern Studies, cu sediul la Varșovia.

Un exemplu al tipului de implicare strategică cu care se confruntă în prezent UE se regăsește în Polonia, la terminalul de containere din Gdynia, unde Hutchison deține o participație de peste 20 de ani.

Situația s-ar putea schimba. Sub presiunea președintelui american Donald Trump, care dorește ca companiile legate de China să părăsească Canalul Panama, Hutchison negociază vânzarea unor proprietăți portuare în valoare de 23 de miliarde de dolari în întreaga lume, inclusiv 14 în Europa, către un consorțiu condus de BlackRock și care include Mediterranean Shipping Company. Cu toate acestea, acordul a eșuat în martie, după intervenția Beijingului.

Ceea ce face ca Gdynia să fie deosebit de revelatoare nu este doar comerțul pe care îl gestionează, ci și ceea ce se află în vecinătate: o bază navală, un șantier naval și sediul forțelor speciale navale de elită ale Poloniei, ceea ce înseamnă că oricine administrează terminalul are un loc în prima linie a operațiunilor logistice și de apărare ale Europei și NATO.

Recunoscând importanța strategică, guvernul polonez a inclus terminalul pe lista infrastructurilor critice, ceea ce înseamnă că operatorul trebuie să colaboreze îndeaproape cu guvernul în materie de securitate.

Acest context cu miză mare accentuează avertismentul lui Pedro și subliniază motivul pentru care UE reevaluează acum cu o urgență reînnoită implicarea străină în porturile sale.

„Dacă un adversar străin exploatează o vulnerabilitate într-un port european, ne pune în pericol pe toți”, a spus ea. „În lumea de astăzi, nu ne putem permite orbirea strategică în timp ce alții acționează cu vizibilitate și intenție deplină.”

Editor : B.E.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Bitcoin atinge un nou record istoric. Pe ce pariază investitorii în criptomonede

În 2025, România s-a îndatorat cu aproape un miliard de euro la fiecare lună. La cât a ajuns datoria externă a țării

România și Franța solicită amânarea aplicării acordului comercial UE – Mercosur. Precizările ministrului Agriculturii

Diferențele dintre criza financiară din 2008 și situația cu care se confruntă România în prezent. Explicațiile lui Ionuț Dumitru

Șeful Hidroelectrica a anunţat că va dona 20% din salariul său „în vederea susţinerii proiectelor sociale”

Unul dintre cele mai mari terminale de cereale din Ucraina, aflat în portul Odesa, a fost preluat de investitori americani

Video „Șefa” PNRR, vizită la București. România va trimite la Bruxelles Planul Național de Redresare și Reziliență revizuit

Video Primii struguri românești din acest an, gata de cules. Cum arată și cât costă strugurii de seră, crescuți printre roșii și castraveți

Ministrul Finanţelor: Datoria publică a crescut, e prognozată să ajungă la sfârşitul acestui an la 60% din PIB

Alegerile Editorului

Tanczos Barna: Măsurile de îngheţare a salariilor şi pensiilor trebuie să fie temporare. Puterea de cumpărare a cetăţenilor şi veniturile nu pot fi degradate an de an

iulie 14, 2025

Video Două persoane sunt date dispărute în urma ploilor torențiale din Catalonia. Circulația feroviară a fost perturbată

iulie 14, 2025

Exclusiv Pacient în România. Azilul ilegal binecuvântat de autorități timp de 20 de ani, alimentat de Poliție și spitale

iulie 14, 2025

AUR anunţă că va contesta Legea austerităţii la CCR: „Guvernul Bolojan pune taxe pe gâtul celor care muncesc cinstit”

iulie 14, 2025

Implant din titan sau din zirconiu? Ce material se foloseşte şi în care situaţii? Ce recomandă medicul Lorelei Nassar, cu practică şi în România, şi în afara ţării

iulie 14, 2025

Cele mai recente știri

Slovacia vrea garanții, ca să oprească aprovizionarea cu gaze rusești și să sprijine sancțiunile UE

iulie 14, 2025

Bitcoin atinge un nou record istoric. Pe ce pariază investitorii în criptomonede

iulie 14, 2025

AUR anunţă că va depune noi moţiuni de cenzură după următorul pachet de măsuri de austeritate şi că va contesta Legea austerităţii la CCR

iulie 14, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.