Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

„Aruncată! Ce să facem cu ea?!”. Grindina a produs ravagii în sudul țării. Pepenii de Dăbuleni, mai puțini și mai scumpi anul acesta

mai 14, 2025

Noi locatari la sanctuarul de urși din Zărnești. Povestea celor doi pui de 3 luni salvați dintr-un copac. „N-au îndrăznit să coboare”

mai 14, 2025

Nicușor Dan a dat în scris că TVA nu va fi majorată dacă el devine președinte: mesajul scris pe hârtie

mai 14, 2025

Zelenski intenţionează să participe la slujba inaugurală a Papei Leon

mai 14, 2025

Mesajul Chinei după ce Putin a propus discuții cu Ucraina, în timp ce Germania presează Rusia să accepte un armistițiu

mai 14, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Alarmă la Bruxelles. Porturile Europei ajung sub dominația Chinei: „Este o vulnerabilitate strategică”
Afaceri

Alarmă la Bruxelles. Porturile Europei ajung sub dominația Chinei: „Este o vulnerabilitate strategică”

By Sala de Presămai 9, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Europa devine nervoasă în privința proprietății porturilor sale, anxietatea crescând din cauza amprentei excesive a firmelor chineze în punctele de acces maritime ale blocului, scrie Politico, care precizează că firmele de la Beijing dețin participații în aproximativ 30 de porturi europene, ceea ce ridică probleme de securitate.

Comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat joi liderilor din industrie că porturile europene trebuie să „reconsidere securitatea … și să examineze mai atent prezența străină”. A fost unul dintre cele mai clare semnale date până acum de Bruxelles că ceea ce odată era considerat o investiție benignă începe acum să pară o amenințare la adresa securității.

Recentul document de politică al Comisiei în domeniul apărării a reiterat această preocupare, lansând ideea unor controale mai stricte asupra proprietății străine asupra „infrastructurii critice de transport”.

Această neliniște se reflectă într-un proiect de document al social-democraților din Parlamentul European, consultat de Politico, care solicită norme mai stricte în cadrul viitoarei revizuiri a regulamentului UE privind screeningul investițiilor străine.

Nici Tzitzikostas, nici S&D nu au menționat China în mod explicit, dar subtextul nu era tocmai subtil, subliniază Politico. Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, a declarat că limbajul folosit face probabil referire la controlul tot mai mare al Beijingului asupra porturilor europene cheie – de la Anvers-Bruges și Rotterdam până la Pireu în Grecia.

Giganții chinezi COSCO și China Merchants, precum și Hutchison, cu sediul în Hong Kong, dețin acum participații în peste 30 de terminale din întreaga UE.

„Realitatea este clară”, a declarat Ana Miguel Pedro, europarlamentară portugheză din Partidul Popular European de centru-dreapta. Membră a Intergrupului pentru Mări, Râuri, Insule și Zone Costiere al Parlamentului European, ea a avertizat că „actorii străini conduși de stat, precum Beijingul, acționează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește cu mult răspunsul fragmentat al țărilor individuale”.

Pedro a susținut că COSCO nu se comportă ca un actor tipic al pieței, ci primește ordine de la Partidul Comunist Chinez. „Prezența sa crescândă în porturi nu este doar o preocupare economică”, a afirmat ea. „Este o vulnerabilitate strategică”.

UE începe să vadă lucrurile în același mod.

„Invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul neoficial al Chinei pentru Rusia nu au făcut decât să accentueze îngrijorările cu privire la securitatea porturilor UE”, se arată într-un raport recent al grupului de reflecție Centre for Eastern Studies, cu sediul la Varșovia.

Un exemplu al tipului de implicare strategică cu care se confruntă în prezent UE se regăsește în Polonia, la terminalul de containere din Gdynia, unde Hutchison deține o participație de peste 20 de ani.

Situația s-ar putea schimba. Sub presiunea președintelui american Donald Trump, care dorește ca companiile legate de China să părăsească Canalul Panama, Hutchison negociază vânzarea unor proprietăți portuare în valoare de 23 de miliarde de dolari în întreaga lume, inclusiv 14 în Europa, către un consorțiu condus de BlackRock și care include Mediterranean Shipping Company. Cu toate acestea, acordul a eșuat în martie, după intervenția Beijingului.

Ceea ce face ca Gdynia să fie deosebit de revelatoare nu este doar comerțul pe care îl gestionează, ci și ceea ce se află în vecinătate: o bază navală, un șantier naval și sediul forțelor speciale navale de elită ale Poloniei, ceea ce înseamnă că oricine administrează terminalul are un loc în prima linie a operațiunilor logistice și de apărare ale Europei și NATO.

Recunoscând importanța strategică, guvernul polonez a inclus terminalul pe lista infrastructurilor critice, ceea ce înseamnă că operatorul trebuie să colaboreze îndeaproape cu guvernul în materie de securitate.

Acest context cu miză mare accentuează avertismentul lui Pedro și subliniază motivul pentru care UE reevaluează acum cu o urgență reînnoită implicarea străină în porturile sale.

„Dacă un adversar străin exploatează o vulnerabilitate într-un port european, ne pune în pericol pe toți”, a spus ea. „În lumea de astăzi, nu ne putem permite orbirea strategică în timp ce alții acționează cu vizibilitate și intenție deplină.”

Editor : B.E.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

„Aruncată! Ce să facem cu ea?!”. Grindina a produs ravagii în sudul țării. Pepenii de Dăbuleni, mai puțini și mai scumpi anul acesta

Din data de 15 mai pot începe lucrările pentru construcţia unei noi secţiuni a A8. Când ar trebui să fie gata

Va intra în vigoare „cea mai importantă reformă din ultimii 35 de ani”, anunță ministrul Dezvoltării, Cseke Attila

România va încasa 1,3 miliarde de euro, luna viitoare, din tranşa a treia din PNRR. Anunțul făcut de ministrul Finanţelor

Nissan va închide șapte fabrici la nivel mondial și va tăia 20.000 de locuri de muncă. Ce planuri are gigantul auto japonez

Video Riscurile economice uriașe de după alegeri. Scenariul în care oamenii de afaceri ar putea să recurgă la concedieri

Exclusiv Cum poate fi evitată o criză economică de proporții. Suciu (BNR): Trebuie să avem rapid un guvern care să nu devieze parcursul României

Video Nava soților Ceaușescu se vinde la fier vechi. Prețul de pornire este de 18.000 de euro

„Bullying-ul duce doar la autoizolare”. Mesajul lui Xi Jinping după acordul SUA-China asupra tarifelor

Alegerile Editorului

Noi locatari la sanctuarul de urși din Zărnești. Povestea celor doi pui de 3 luni salvați dintr-un copac. „N-au îndrăznit să coboare”

mai 14, 2025

Nicușor Dan a dat în scris că TVA nu va fi majorată dacă el devine președinte: mesajul scris pe hârtie

mai 14, 2025

Zelenski intenţionează să participe la slujba inaugurală a Papei Leon

mai 14, 2025

Mesajul Chinei după ce Putin a propus discuții cu Ucraina, în timp ce Germania presează Rusia să accepte un armistițiu

mai 14, 2025

Ilie Bolojan: Criza bugetară vine din anii trecuți. PSD şi PNL au responsabilitatea să corecteze lucrurile

mai 14, 2025

Cele mai recente știri

Acţiunile Coinbase au urcat marţi cu 22%, cel mai mare câştig de la alegerile prezidenţiale americane, datorită includerii în indicele S&P 500

mai 14, 2025

Pana de curent fără precedent din Spania declanșează un val de acuzații privind energia verde

mai 14, 2025

Nicușor Dan, despre ministrul Educației: „Am încredere în Daniel David. Aștept proiectul de reformă cu care a anunțat că va veni”

mai 14, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.