Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) are, deja de ani de zile, o rețea online de site-uri care imită portaluri de știri și care fac propagandă pentru partid și, în acest context al alegerilor prezidențiale, pentru candidatul George Simion. Context.ro a demonstrat legăturile cu AUR încă de anul trecut, în timp ce un raport Expert Forum subliniază că în perioada de dinaintea campaniei electorale din 2025 au fost cheltuiți 162.000 de lei pentru promovarea postărilor acestei rețele pe Facebook. 

Este vorba de peste 15 pagini de Facebook (și site-urile aferente).

Expert Forum menționează că sunt 19 pagini active în campania pentru alegerile prezidențiale din 2025, în timp ce Context.ro arăta că în timpul campaniei de la alegerile locale și europarlamentare de anul trecut erau 22 de astfel de pagini active. 

Cei mai mulți bani, potrivit analizei Expert Forum, au fost investiți în promovarea postărilor paginilor: „5news.ro”, „60m.ro”, 4media.info”, „presalibera.ro”, „gazetarii.ro”, „ropres.ro”.

„Dintre paginile asociate cu AUR, mai multe dintre ele se prezintă ca publicații. Cu toate acestea, în realitate, par mai degrabă pagini care promovează majoritar politicile partidului sau discursul suveranist”, explică Expert Forum în raportul citat.

Unele pagini de Facebook menționate în raport au fost șterse între timp, însă reclamele promovate pe acestea au rămas în arhiva Meta. 

Site-urile se prezintă drept „publicații independente”. De exemplu, 60m.ro, potrivit descrierii, ar fi „o redacție de știri liberă cu români tineri și patrioți, nesupusă nici unei subordonări”. 

Exemplu punctual – 60m.ro

Pagina 60m.ro, de exemplu, variază conținutul postat pe rețelele de socializare între știri. (Digi24.ro a găsit cel puțin un caz în care un articol de-al nostru a fost copiat pe acest site fără indicarea sursei), comunicate ale unor lideri AUR (Marius Lulea) și chiar clipuri video cu lideri AUR (Marius Lulea).

În timp ce prim-vicepreședintele AUR, Marius Lulea, acuză Digi24 că răspândește „minciuni” și „dezinformări”, în contextul unui articol care îl viza pe Matei Păun (apropiat de Nicușor Dan), site-ul 60m.ro a preluat același articol al Digi24.ro fără să indice sursa.

Potrivit raportului Expert Forum, pe pagina de Facebook a 60m.ro au fost rulate în primele trei luni ale acestui an 86 de reclame cu 20.142 de lei.

Pagina de Facebook a 60m.ro are 229.000 de urmăritori și are ca poză de copertă o imagine cu George Simion, Călin Georgescu și Anamaria Gavrilă. 

Exemplu punctual – 4media.info

4media.info este o altă pagină menționată în raportul Expert Forum. Între timp, însă, a fost ștearsă și creată o altă pagină Știrile 4media.info

Potrivit sursei citate, au fost promovate pe rețelele de socializare ale Meta (Facebook și Instagram) 329 de postări cu 32.195 de lei. 

Postările promovate în luna martie au vizat activitățile lui George Simion, o declarație a soției lui George Simion, comunicate ale membrilor AUR sau clipuri video cu descrierea „De ce AUR și nu USR” sau „Toată țara susține George Simion”.

Site-ul 4media.info este similar cu 60m.ro, în ideea în care sunt postate știri fără indicarea sursei. Un exemplu în acest sens este un editorial de opinie publicat recent care anunță scumpiri în domeniul energiei, dar care nu este asumat de o persoană reală. 

Legătura directă ale acestor pagini cu AUR

Context.ro a arătat încă de anul trecut, din timpul campaniei pentru alegerile europarlamentare și locale, că aceste site-uri, menționate și în raportul Expert Forum, „diseminează mesaje extremiste, dezinformări și teorii ale conspirației susținute de membrii partidului AUR”.

În spatele acestei rețele s-a aflat o companie (Dgi Multimedia Design, înființată de Doina Grosu, o cunoștință mai veche a lui George Simion), dar și prim-vicepreședintele partidului, Marius Lulea.

„La un moment dat am deținut direct sau printr-o firmă mai multe site-uri cu intenția de a investi în zona de media. Am făcut acest lucru dinainte de a intra AUR în parlament (…) nu aș fi primul și nici nu voi fi ultimul. Se practică și prin afară și chiar în trecutul nostru”, declara Marius Lulea pe această temă, în 2023, pentru Misreport

Doina Grosu, potrivit sursei citate, a coordonat pe plan local, în Iași, organizația unionistă a lui George Simion.

Firma Dgi Multimedia Design s-a ocupat de campania online a partidului AUR în anul 2020 (a încasat aproximativ 36.5 mii de euro atunci). 

În 2021, firma semna contracte cu AUR în valoare de peste 47 de mii de euro pentru „furnizare servicii specifice de promovare”. Anul următor, AUR a acordat alte contracte acestei companii, în valoare de 23 de mii de euro.

Domeniul 60m.ro, de exemplu, este înregistrat de Dgi Multimedia Design. 

Expert Forum arată că alte site-uri din rețeaua de propagandă a AUR sunt deținute de o altă companie a cărei acționar a lucrat cu AUR pentru reclamă politică pe Google.

Cum funcționează rețeaua?

Un alt articol pe aceeași temă al Misreport – un newsletter (asumat de doi jurnaliști, printre care Codruța Simina, expert în investigații privind tactici de dezinformare online) dedicat combaterii dezinformării – explica încă din 2023 că pentru fiecare site există o pagină de Facebook cu aceeași identitate vizuală. 

„Pe pagini apare postat conținutul generat pe site-uri sau sau video-uri care imită materiale jurnalistice”, potrivit sursei citate.

Fiecare pagină plătește apoi Facebook pentru a-i promova postările și a ajunge, astfel, la un public cât mai larg.

În 2023, aceste pagini generau peste 15 milioane de vizualizări. În același timp, conturile care semnau atunci articolele prezente pe aceste site-uri aveau fotografii generate cu ajutorul inteligenței artificiale.

E important de menționat că în trecut au mai existat cazuri de ziare/site-uri de știri afiliate direct unui partid politic, însă acestea erau asumate de partidele în cauză, în așa fel încât cititorul să înțeleagă ideea că ceea ce citește poate fi propagandă politică. 

Share.
Exit mobile version