Rețeaua de pagini de pe Facebook, despre care Digi24.ro a arătat aici că face parte dintr-o companie murdară în beneficiul candidatului independent Victor Ponta, a fost reclamată la Biroul Electoral Central. Organizația Expert Forum arată, în sesizarea depusă la BEC, că promovarea acestor pagini s-ar fi făcut „cu încălcarea normelor legale privind publicitatea politică”.
Digi24.ro a arătat aici cum funcționează o rețea de patru pagini de Facebook în care au fost investiți zeci de mii de euro pentru promovare.
Analiza Digi24.ro indica faptul că această rețea are legături cu campania candidatului independent Victor Ponta.
Cele patru pagini de Facebook rulează încă de la începutul anului atacuri la adresa contracandidaților lui Ponta – Nicușor Dan, Crin Antonescu și George Simion.
Organizația Expert Forum a făcut în paralel o analiză independentă în care a arătat că aceste pagini „au promovat reclame în cuantum de aproape 400 de mii de lei în ultimele 90 de zile, iar o parte dintre ele au continuat promovarea și după 4 aprilie (n.r. Începutul campaniei electorale)”.
Postările acestor pagini „ar putea fi încadrate în definiția publicității politice și posibil să fi fost promovate cu încălcarea normelor legale privind publicitatea politică”, subliniază Expert Forum în plângerea depusă la BEC.
CITEȘTE ȘI: Sfaturile autorităților – Cum putem depista dezinformările în timpul campaniei electorale
Campanie murdară în beneficiul lui Victor Ponta
Digi24.ro a scris aici că Victor Ponta a investit aproximativ 70.000 de euro în promovarea postărilor de pe rețelele de socializare ce aparțin de Meta (Facebook și Instagram).
Pe lângă contul lui oficial, există o altă pagină denumită „România pe primul loc” (poartă numele sloganului cu care Victor Ponta candidează), creată în luna ianuarie, și în care s-au băgat 162.000 de lei (aproximativ 30.000 de euro) pentru a promova postări cu candidatul independent.
După ce Digi24.ro le-a solicitat lui Victor Ponta și reprezentanților campaniei acestuia un punct de vedere, pagina respectivă a fost ștearsă.
Pentru a înțelege legătura dintre această pagină de Facebook și alte pagini care propagă știri false sau atacuri la adresa contracandidaților, e important de menționat următorul lucru:
Pentru reclamele politice din Uniunea Europeană, Meta obligă paginile să furnizeze datele (printre care număr de telefon, mail, site și adresă) celor care au plătit pentru promovare.
Care sunt paginile reclamate
Pentru reclamele paginii „România pe primul loc” (cea ștearsă între timp) a fost introdus un număr de telefon (pe care nu îl vom publica, din rațiuni ce țin de protecția datelor cu caracter personal).
Același număr de telefon apărea, la momentul publicării articolului inițial, în datele introduse pentru reclamele care rulează pe paginile: Toți pentru unul, România în focus, Diaspora Conectată și Pulsul României.
Cele patru pagini se concentrează mai degrabă pe atacuri la adresa lui Nicușor Dan, însă există atacuri și la adresa lui George Simion sau Crin Antonescu. Postările de pe cele patru pagini sunt, de cele mai multe ori, identice.
În total, au fost cheltuiți cel puțin 126.000 de lei (adică aproximativ 30.000 de euro) pentru promovarea postărilor.
„Cred că ați găsit greșit. Nu am altă pagină decât cea oficială. Eu gestionez doar paginile mele oficiale. Nu cunosc altceva”, a fost reacția lui Victor Ponta pentru Digi24.ro, furnizată înainte ca pagina „România pe primul loc” să fie ștearsă.
Pe lângă aceste patru pagini identificate de Digi24.ro, Expert Forum a mai reclamat la BEC alte trei pagini: „Prostănaca”, „Fluxdestiri” și „Scorul de știri”.
Editor : M.G.