Heathrow, cel mai aglomerat aeroport din Europa, a fost închis în urma unui incendiu la o singură substație de electricitate în noaptea de 20 martie. Închiderea a provocat haos, lăsând mii de pasageri blocați. Peste 1.300 de zboruri au fost afectate, potrivit site-ului de urmărire a avioanelor Flightradar24. Aproximativ 120 dintre acestea erau deja în aer. Un grup de experți au explicat pe platforma The Conversation cum a putut avea loc incendiul și implicațiile unui astfel de incident major.
Rețeaua electrică în vestul Londrei, restrânsă și suprasolicitată
Barry Hayes, profesor asociat în sisteme de energie electrică, University College Cork:
„Se pare că un incendiu de transformator în substația North Hyde 275kV a provocat întreruperea curentului (videoclipurile de la fața locului arată clar unul dintre transformatoarele mari de putere în flăcări). Aceasta este o substație electrică mare care alimentează zona din nord-estul aeroportului Heathrow, precum și amplasamentul aeroportului Heathrow. Scottish and Southern Electricity Networks, distribuitorul local de energie electrică, a declarat că 67.000 de case și afaceri din zonă au fost afectate peste noapte din cauza acestei probleme.
În timp ce substația North Hyde este o parte foarte importantă a rețelei electrice din vestul Londrei, în general, nu este de așteptat ca acest lucru să aibă un impact atât de mare pe aeroportul Heathrow. Există, de asemenea, provizii dedicate altor părți ale site-ului aeroportului.
În mod obișnuit, o sarcină critică de electricitate, cum ar fi Heathrow, ar fi deservită din mai multe puncte de alimentare din rețeaua de electricitate și, prin urmare, ar exista o opțiune de alimentare a sarcinilor de la Heathrow dintr-un punct de alimentare alternativ. Există unele rapoarte că anumite părți ale aeroportului (de exemplu, Terminalul 5) au avut energie electrică.
Motivele exacte pentru un impact atât de mare nu sunt clare în acest moment, dar știm că substația North Hyde se află într-o zonă foarte restrânsă a rețelei electrice din Regatul Unit – o zonă în care a existat „o creștere abruptă a numărului de noi cereri de conectare la energie electrică în vestul Londrei, determinată de noi dezvoltări de locuințe, investiții comerciale și centre de date”.
Rețeaua electrică din Regatul Unit (ca în multe țări dezvoltate) este în general veche sau depășită, cu multe dintre componentele sale la sfârșitul duratei de viață anticipate și care au nevoie urgentă de modernizare. Aceste probleme pot fi un factor în întreruperea curentului care afectează Heathrow. Cu toate acestea, va dura ceva timp până să fie stabilite cauzele exacte ale acestui incident”.
Vremea, echipamentele învechite sau atacurile rău intenționate ar putea fi de vină
Chenghong Gu, profesor în sisteme energetice inteligente, Universitatea din Bath:
„Acesta este un eveniment foarte rar. Substațiile sunt construite și exploatate după standarde foarte stricte și sunt monitorizate 24/7. Există, de asemenea, multe dispozitive automate în substații ca aceasta pentru a face față defecțiunilor.
O substație are multe componente, inclusiv transformatoare, întrerupătoare, un izolator, bare colectoare și echipamente de măsurare. Transformatoarele sunt cele mai vulnerabile la foc. Există ulei de izolare în ele și în situații de temperatură înaltă, de înaltă presiune, pot exploda, adică uleiul de izolare se scurge și poate lua foc.
Cu toate acestea, este foarte neobișnuit ca substații mari ca aceasta să ia foc. O cauză poate fi reprezentată de evenimentele meteo extreme, cum ar fi trăsnetele, care ar putea provoca o tensiune extrem de ridicată pe echipament. Vremea extrem de caldă, împreună cu cererea mare, pot cauza, de asemenea, supraîncălzirea transformatoarelor, ducând astfel la defecțiuni.
Un alt factor este îmbătrânirea transformatoarelor. Gazul izolator se poate degrada, ceea ce ar putea provoca o explozie în interiorul unui transformator. Sau ar putea exista o defecțiune a altor dispozitive auxiliare, cum ar fi izolatorul, mecanismele de comutare sau întrerupătoarele din interiorul substației.
Alte cauze posibile includ un atac rău intenționat asupra substației – cineva care îi dă foc în mod deliberat, de exemplu. Atacurile cibernetice asupra sistemelor IT pot provoca, de asemenea, o funcționare defectuoasă a dispozitivelor din substație, ducând la incendiu”.
Întrebări serioase despre sistemele de rezervă ale aeroportului Heathrow
Kirk Chang, profesor de management și tehnologie, Universitatea din East London:
„Aeroportul a pierdut curent din cauza incendiului – înțelegem asta. Dar sistemul de rezervă nu a funcționat. Este greu de înțeles cum s-ar putea întâmpla asta.
Sunt două lucruri la care trebuie să ne uităm. Numărul unu este partea tehnică. De ce nu au funcționat dispozitivele de rezervă? Poate că nu aveau suficient combustibil sau din anumite motive sistemul nu era conectat la rețea. Backup-ul ar trebui să înceapă imediat.
Al doilea punct este mai mult latura umană. Cine este responsabil pentru managementul energiei și ce strategii de intervenție au fost încercate? Aș presupune că ar avea nevoie de un al doilea sistem de rezervă dacă primul eșuează. Este foarte neobișnuit să vezi că atât Planul A (rezerva), cât și Planul B (rezerva la rezervă) nu funcționează.
De obicei, o rezervă principală (Planul A) va furniza aproximativ 90% din energia pe care o primește de obicei instalația. În timp ce Planul B va furniza de obicei doar o fracțiune din putere – poate 50% sau 30%. Motivul este că Planul B este de obicei costisitor de întreținut tot timpul. Poate fi externalizat către o parte terță – fie o companie de energie electrică, fie o companie de software care își administrează rețeaua de distribuție a energiei.”
Infrastructura critică are nevoie de mai multă securitate
Paul Cuffe, profesor asistent, Școala de Inginerie Electrică și Electronică, University College Dublin:
„Un aeroport precum Heathrow necesită multă energie electrică pentru a funcționa, echivalentul unui oraș mare. Ca atare, ar fi tipic să i se ofere o conexiune dedicată de la substația de la Hayes.
Există probabil o linie electrică dedicată și un transformator acolo care conectează aeroportul la rețeaua mai largă. Când un incendiu major întrerupe această legătură, nu va mai fi posibilă aducerea de energie electrică în masă la aeroport.
Aș anticipa că un aeroport major precum Heathrow ar avea o anumită capacitate de urgență la fața locului pentru a trece printr-o perturbare a rețelei. Aș spera că turnul de control al traficului și luminile pistei nu au fost complet cufundate în întuneric!
Cu toate acestea, procesarea avioanelor încărcate de pasageri necesită ca Heathrow în totalitate să consume energia electrică a unui oraș, iar incapacitatea de a îndeplini această cerință este probabil motivul pentru care zborurile au trebuit anulate.
Eșecul nu este în mod evident anormal. Putem anticipa că, din când în când, echipamentele stațiilor se vor defecta și vor rezulta întreruperi de curent în aval. Dar s-ar putea argumenta că o piesă critică a infrastructurii naționale precum Heathrow merită aranjamente speciale de conectare la rețea pentru a-și asigura în continuare furnizarea de energie electrică. De exemplu, uneori sarcini critice ca aceasta sunt alimentate de la două substații separate pentru a asigura redundanță atunci când au loc întreruperi.
În cele din urmă, este o problemă politică și economică să se determine nivelul corect de investiții de capital în infrastructura rețelei pentru a evita problemele cauzate de întreruperi ca aceasta. Sursele de alimentare redundante pentru un aeroport de mărimea Heathrow nu sunt gratuite.”
Schimbările climatice înseamnă că rețeaua se va confrunta cu mai multe amenințări ca aceasta
Hayley J. Fowler, profesor în impactul schimbărilor climatice; Colin Manning, cercetător postdoctoral asociat în știința climei; și Sean Wilkinson, profesor de inginerie structurală, Universitatea Newcastle:
„Închiderea unuia dintre cele mai mari aeroporturi din lume din cauza defecțiunii unei singure substații electrice subliniază cât de important este ca infrastructura energetică națională critică – stâlpi, stații și așa mai departe – să continue să funcționeze. Acest lucru devine din ce în ce mai important pe măsură ce cererea de energie electrică crește, ca urmare a trecerii transportului și încălzirii casnice la alternative electrificate cu emisii reduse de carbon – în special mașini electrice și pompe de căldură.
Cu toate acestea, sistemul energetic al Marii Britanii se confruntă cu amenințări tot mai mari din cauza riscurilor fără precedent. Încă nu știm ce a provocat incendiul de la Heathrow, dar pare a fi neobișnuit în acest sens, pentru că amenințările la adresa sistemelor energetice provin în principal din cauza vremii extreme. În Marea Britanie, asta tinde să însemne vijelii, inundații, valuri de căldură și incendii asociate și perioade de frig.
2024 a fost cel mai cald an calendaristic înregistrat, iar „amprentele” schimbărilor climatice sunt din ce în ce mai evidente în evenimentele meteorologice extreme mai intense și mai frecvente. Este esențial să ne asigurăm că rețeaua de energie poate face față acestor condiții meteorologice.
Operatorii de gaze și energie electrică din Marea Britanie au stabilit protocoale pentru gestionarea rețelelor în condiții meteorologice nefavorabile, investind sume mari pentru a proteja activele critice. Dar evenimentele recente au scos la iveală vulnerabilități. Furtunile Arwen și Éowyn au lăsat mii de oameni fără curent timp de zile întregi, subliniind că țara nu este pregătită pentru fenomene meteo extreme.”
Editor : Ș.R.