Unii congresmeni și oficiali americani invocă un tratat vechi de aproape o jumătate de secol între Statele Unite și Panama pentru a justifica amenințarea administrației Trump de a revendica Canalul Panama – cu condiția să poată demonstra că funcționarea căii navigabile strategice este amenințată. Cu toate acestea, alții spun că s-ar ivi obstacole în calea oricărei încercări de a folosi Tratatul de neutralitate a Canalului Panama din 1977, care a intrat în vigoare în 1999 și garantează că acesta va rămâne neutru și deschis tuturor navelor din toate țările, ca pretext pentru ca SUA să îl preia, scrie Reuters într-o amplă analiză.

Construcția căii navigabile de 82 km a fost finalizată de SUA în 1914, iar de la revenirea sa la națiunea din America Centrală în 1999, aceasta a fost controlată de Autoritatea Canalului Panama, o agenție autonomă supravegheată de guvernul panamez.

Președintele Donald Trump a promis să recupereze a doua cea mai mare cale navigabilă interoceanică din lume în timpul discursului său de învestire din 20 ianuarie, susținând în mod fals că China îl operează. El s-a plâns de taxele de trecere ale canalului, precum și de prezența în Panama a unor firme cu sediul în China și Hong Kong.

Marți, în cadrul unei audieri în Senat, președintele Comisiei Maritime Federale (FMC), Louis Sola, a declarat că agenția care supraveghează transportul maritim american și marina sa comercială va „lua în considerare revizuiri ample ale sectorului maritim din Panama” și ar putea impune amenzi și restricții navelor sub pavilion panamez care intră în porturile americane.

Peste 8.000 de nave din întreaga lume arborează pavilionul Panama și sunt înregistrate în Panama.

Înainte de vizita din acest weekend a secretarului de stat american Marco Rubio, președintele Panama, Jose Mulino, a declarat joi că nu poate „negocia și cu atât mai puțin deschide un proces de negociere privind canalul”.

„Canalul aparține Panama”, a adăugat el.

Este prezența Chinei o amenințare?

Pe lângă faptul că stipulează că acest canal „va rămâne sigur și deschis tranzitului pașnic al navelor tuturor națiunilor”, tratatul conferă, de asemenea, SUA dreptul de a-și folosi armata pentru a apăra canalul, spun unii oficiali și politicieni americani.

În cadrul audierii din această săptămână, senatorul american Ted Cruz a declarat că un nou pod peste canal, construit de antreprenori chinezi, despre care a spus că ar putea întrerupe tranzitul, și operarea de către China a porturilor de la ambele capete ale căii navigabile, constituie riscuri „acute” de securitate.

„Panama ar putea foarte bine să încalce acest tratat”, a declarat republicanul din Texas după ce a ascultat oficiali și experți americani.

Podul în valoare de 1,3 miliarde de dolari, construit de un consorțiu între firmele controlate de stat China Communications Construction Company și China Harbour Engineering Company, ar trebui să fie finalizat până în 2026, după întârzieri și modificări ale contractului.

CK Hutchison Holdings, cu sediul în Hong Kong, a operat porturile Balboa și Cristobal timp de peste două decenii. Compania listată la bursă nu este legată financiar de guvernul chinez, deși firmele din Hong Kong sunt supuse supravegherii statului.

„Prezența guvernului chinez, a companiilor chineze și, în special, a companiilor de stat chineze, dar nu numai, ridică probleme și îngrijorări serioase cu privire la neutralitatea tratatului”, a declarat la audiere Eugene Kontorovich, profesor de drept la Universitatea George Mason și cercetător în cadrul fundației conservatoare Heritage.

Reînnoirea automată a concesiunii CK Hutchison la porturi în 2021 a stârnit critici atât în SUA, cât și în Panama, din cauza condițiilor financiare favorabile pentru firmă. Dar nu au fost exprimate îngrijorări cu privire la securitate la acel moment.

„Hutchison Port Holdings operează sute de porturi în întreaga lume, inclusiv în SUA. Dacă aceste porturi amenință securitatea SUA, de ce nu reziliază contractele Hutchison din țara lor?” a scris Julio Yao, unul dintre consilierii Panama atunci când a semnat tratatul de neutralitate, într-un editorial recent publicat într-un ziar local.

„Statele Unite nu pot forța Panama să revizuiască sau să rezilieze contractele cu companiile chineze”.

Yao, specialist în relații internaționale, a declarat că argumentele în favoarea unei intervenții se bazează pe amendamentele din 1978 ale Senatului SUA pentru a garanta apărarea de către SUA a canalului împotriva oricăror amenințări. Panama nu ar trebui să recunoască aceste amendamente, a declarat el pentru Reuters.

Tratatul de opt paragrafe și anexele sale nu includ o dispoziție privind soluționarea litigiilor sau o dată de expirare.

Încalcă neutralitatea tarifele mai mari pentru canal?

Unii oficiali americani au afirmat, de asemenea, că o creștere a taxelor de trecere prin Canalul Panama în ultimii ani „afectează în mod disproporționat americanii”.

Peste trei sferturi din toate navele care trec prin canal provin sau se îndreaptă spre SUA, însă sistemul de taxare al canalului nu diferențiază în funcție de pavilion, origine sau destinație.

În anul fiscal care s-a încheiat în septembrie, canalul a raportat o scădere de 5% a veniturilor din taxe, la 3,18 miliarde de dolari, ca urmare a unei secete severe. Cu toate acestea, între 2020 și 2023, veniturile din taxe ale canalului au crescut cu aproape 26%, conform rapoartelor sale anuale.

Cu toate acestea, structura tarifară a canalului se bazează pe rezervări în funcție de tipul de navă și de dimensiune, combinate cu licitații pentru navele care sosesc fără rezervări și o suprataxă variabilă pentru apă.

Navele militare din orice națiune sunt supuse unor taxe diferite de cele aplicate navelor comerciale. Navele militare americane au prioritate de trecere.

Tratatul prevede doar că „taxele de trecere și alte taxe pentru tranzit și servicii auxiliare trebuie să fie juste, rezonabile, echitabile și conforme cu principiile dreptului internațional”.

Statele Unite sunt afectate în mod disproporționat de creșterea taxelor de canal, în principal „pentru că Statele Unite îl utilizează în mod disproporționat”, a declarat în cadrul audierii comisarul Daniel Maffei de la FMC.

„Știm că este un coridor comercial esențial și dorim să continuăm să utilizăm acest coridor și să fim tratați în mod echitabil”, a adăugat el.

Creșterea taxelor a fost aplicată nu numai de Panama, ci și de alte căi navigabile în ultimii ani, inclusiv Canalul Suez, pe fondul creșterii cererii, al conflictelor geopolitice și al condițiilor meteorologice nefavorabile agravate de schimbările climatice, au avertizat experții în transport maritim.

„Statele Unite nu mai operează o flotă de nave comerciale. Mai puțin de 10% din toate încărcăturile care ajungeau sau plecau din SUA în anii ’60 erau sub pavilion american. Acum, procentul este de 1,5%”, a declarat fostul ambasador al SUA în Panama, John Feeley, într-un interviu televizat acordat săptămâna trecută, adăugând că creșterea taxei de drum din Panama a fost declanșată în principal de utilizarea apei dulci, afectând în mod egal toate navele.

Editor : B.E.

Share.
Exit mobile version