Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Sfârşitul unei ere. SUA taie subvenţiile pentru maşini electrice începând cu 30 septembrie

iulie 5, 2025

Ruşii spun că au doborât zeci de drone ucrainene, inclusiv două lângă Sankt Petersburg

iulie 5, 2025

Un satelit de 88 de milioane de dolari, finanțat de Jeff Bezos, s-a pierdut în spațiu

iulie 5, 2025

Inteligența artificială și siguranța locului de muncă. Cine scapă? Comentariu Financial Times

iulie 5, 2025

Ucraina afirmă că a lovit un aerodrom militar rusesc

iulie 5, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Analiză „Elon s-a trezit, în sfârșit”: cum se luptă Musk să salveze Tesla de Donald Trump. Efectele legii „mari și frumoase” a președintelui
Afaceri

Analiză „Elon s-a trezit, în sfârșit”: cum se luptă Musk să salveze Tesla de Donald Trump. Efectele legii „mari și frumoase” a președintelui

By Sala de Presăiulie 5, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Elon Musk a donat peste 250 de milioane de dolari pentru alegerea lui Donald Trump. În schimb, a primit o factură care ar putea costa Tesla miliarde. „Proiectul de lege mare și frumos” al lui Trump pune în pericol o sursă crucială de profit pentru Tesla prin neutralizarea regulilor care permit producătorului de vehicule electrice să vândă credite de emisii de miliarde de dolari, scrie Financial Times.

Legea lui Donald Trump adâncește criza companiei Tesla

Proiectul de lege adâncește criza companiei, care deja se confruntă cu scăderea vânzărilor și pierderea stimulentelor fiscale pentru vehiculele electrice. Legislația a provocat o reacție furioasă din partea lui Musk.

În timp ce Trump a încercat să treacă proiectul de lege în Congres săptămâna aceasta, Musk l-a numit o „abominație” și a amenințat că îi va viza pe parlamentarii care îl susțin cu donații ostile – și chiar că își va lansa propriul partid politic.

Trump a replicat că „fără subvenții, Elon ar trebui probabil să închidă magazinul și să se întoarcă acasă, în Africa de Sud”. 

Escaladarea disputei lor amenință părți critice ale imperiului de afaceri al lui Musk și îi lasă pe legislatorii republicani prinși într-o luptă între președintele SUA și cel mai bogat om din lume.

„Toate certurile familiale sunt, în cele din urmă, despre bani”, a declarat antreprenorul tehnologic Trevor Traina, stabilit în San Francisco, care a fost ambasador în Austria în timpul primului mandat al lui Trump.

„Aceasta pare să nu fie diferită… Miliarde în subvenții față de sute de milioane în alegerile primare.”

Sistemele de credite de care este dependentă Tesla

În public, Musk a argumentat împotriva proiectului de lege fiscal pe motiv că acesta va crește considerabil deficitul SUA. Însă amenințarea la adresa Tesla este, de asemenea, esențială pentru opoziția sa.

Trump a promis că va elimina cele trei sisteme paralele de credite pentru emisii din SUA, în numele unor prețuri mai mici la mașini – inclusiv o schemă administrată de Agenția pentru Protecția Mediului pentru emisiile de gaze cu efect de seră și o a doua în statul California, bazată pe vânzările de mașini electrice și hibride.

„Proiectul său de lege, mare și frumos” vizează un al treilea sistem, standardele federale privind „consumul mediu de combustibil al companiilor” (CAFE). Programul penalizează producătorii auto ale căror vehicule nu îndeplinesc obiectivele de eficiență a consumului de combustibil și îi recompensează pe cei care nu produc emisii cu credite pentru aer curat, care pot fi apoi vândute concurenților axați pe benzină pentru a compensa amenzile aferente.

Vânzarea de credite în cadrul sistemelor CAFE contribuie cu o proporție substanțială și în creștere la profitul Tesla.

În primul trimestru, dependența Tesla de astfel de sisteme a fost evidentă: ar fi înregistrat pierderi dacă nu ar fi fost vânzările de credite, care au crescut cu 35%, ajungând la 595 de milioane de dolari, depășind venitul net total de 409 milioane de dolari al Tesla.

Anul trecut, compania a raportat venituri de 2,8 miliarde de dolari din vânzarea de credite de reglementare la nivel mondial, în creștere față de 1,8 miliarde de dolari în 2023, reprezentând 39% din venitul său net anual de 7,1 miliarde de dolari. A realizat peste 11 miliarde de dolari din 2015.

Proiectul de lege bugetar anulează proiectul CAFE prin stabilirea amenzilor la zero. Tesla este îngrijorată că producătorii auto tradiționali vor înceta în mare măsură să cumpere credite ca urmare a măsurii, au declarat persoane familiarizate cu dezbaterile interne ale companiei.

„Dacă nu există nicio penalizare pentru înșelăciune, nu există niciun motiv pentru a cumpăra credite de conformitate”, a declarat Dan Becker, directorul Campaniei Safe Climate Transport de la Centrul pentru Diversitate Biologică.

„Nu sunt sigur cât de costisitoare vor fi aceste [schimbări] în comparație cu daunele pe care Musk le-a provocat companiei Tesla devenind geamănul lui Trump.”

Tesla nu își împarte profiturile din creditele de reglementare pe regiuni sau între cele trei programe americane. Însă o persoană familiarizată cu situația a declarat că, în medie, până la trei sferturi provin din SUA, restul provenind din sisteme similare din Uniunea Europeană și Asia.

Măsuri cu efect întârziat

Efectul asupra profitului Tesla nu va fi imediat, deoarece compania negociază adesea contracte multianuale cu rivali, a căror finalizare va dura ceva timp. Cu toate acestea, unele dintre aceste acorduri au inclus clauze de forță majoră și prevederi privind modificări legislative care ar putea duce la anularea lor după proiectul de lege al lui Trump, a declarat una dintre persoane.

Tesla va continua să câștige bani din creditele de peste hotare. Recent, a semnat un acord de „combinare” a emisiilor UE cu Stellantis, Ford, Mazda, Subaru și Toyota. Analiștii UBS au declarat că acest acord ar putea valora în cele din urmă peste 1 miliard de euro dacă Tesla și-ar monetiza întreaga poziție.

În SUA, există puține speranțe de a reactiva creditele federale de emisii americane cât timp Trump este în funcție. Însă California a dat în judecată administrația pentru eforturile acesteia de a închide schema, în cadrul căreia Tesla are de departe cel mai mare sold de credite.

„Va exista un anumit nivel de tranzacționare a creditelor până când va exista certitudine… [dar] piața a atins un nivel minim pe termen lung”, a spus unul dintre angajații Tesla. „Trump a făcut-o atât de repede și cu atâta ferocitate încât întregul program ar putea dispărea pur și simplu.”

Producătorul auto are mai mult de pierdut din agenda lui Trump. Pe lângă vânzarea de mașini și credite, își produce și propriile baterii, operează o rețea de aproximativ 2.600 de stații de încărcare pentru vehicule electrice în SUA, construiește țigle solare și pachete de stocare a bateriilor pentru spații comerciale și rezidențiale.

Aproape toate aceste afaceri vor pierde sprijin federal semnificativ sau scutiri de taxe; rămân în vigoare doar subvențiile pentru stocarea energiei. Deosebit de dăunătoare va fi eliminarea unui credit fiscal federal de 7.500 de dolari pentru anumite achiziții și leasinguri de vehicule electrice la sfârșitul lunii septembrie.

Ca răspuns la atacurile lui Musk, Trump a sugerat că așa-numitul Departament pentru Eficiență Guvernamentală (Doge), pe care Musk însuși l-a fondat, ar trebui să anuleze contractele federale ale SpaceX și Tesla.

Războiul tarifar cu China, încă o lovitură pentru Tesla

Tesla a avertizat, de asemenea, că politica tarifară imprevizibilă a lui Trump și războiul comercial cu China îi vor perturba lanțul de aprovizionare, îi vor reduce accesul la materiale vitale și o vor transforma într-o țintă a represaliilor din cauza legăturii lui Musk cu administrația.

„Aceasta este o politică teribilă și o lovitură devastatoare pentru profitul Tesla”, a declarat un fost director executiv Tesla. „Nu este vorba doar de o schemă izolată – este totul la un loc: tarife, creditul de consum de 7.500 de dolari, creditele fiscale pentru producție, creditele de încărcare și creditele pentru locuințe solare.”

„Elon și-a dat seama în sfârșit de asta, dar prea târziu”, au adăugat ei.

Puterea miliardarului de a riposta pentru a-și apăra imperiul pare a fi limitată, chiar și cu fondurile sale uriașe pentru viitoare donații politice.

Relația dintre Trump și Musk, marcată de schimbări dramatice

Musk și-a părăsit controversatul rol de la Doge – care a redus drastic birocrația federală – în luna mai.

Tensiunile dintre Musk și Casa Albă cu privire la tarifele vamale și la proiectul de lege fiscală au escaladat în iunie, când miliardarul a criticat dur legislația internă emblematică a președintelui.

Relația dintre Trump și Musk a fost marcată de schimbări dramatice. Săptămâna trecută, Eric Trump, unul dintre fiii președintelui, a declarat pentru Financial Times că este „îndrăgostit” de Musk, numindu-l „unul dintre marii genii ai timpului nostru”.

Însă Musk și-a intensificat opoziția săptămâna aceasta, în timp ce legislația s-a confruntat cu voturile finale la marje extrem de mici în Congres.

Miliardarul a spus că oricine a votat pentru „cea mai mare creștere a datoriei din istorie ar trebui să-și plece capul de rușine” și „va pierde alegerile primare de anul viitor dacă acesta este ultimul lucru pe care îl face pe acest Pământ”.

Thomas Massie, un membru republican al Camerei Reprezentanților care s-a opus proiectului de lege, i-a mulțumit lui Musk pentru „ajutorul financiar acordat pentru a-mi continua misiunea de voce independentă”, după ce Trump a promis că îl va înlătura pe Massie din funcție.

Însă puțini republicani s-au raliat la poziția lui Musk. 50 din cei 53 de senatori republicani au votat „pentru” legislație, votul vicepreședintelui JD Vance fiind decisiv.

Mulți dintre aliații lui Musk din comunitatea de afaceri au susținut, de asemenea, proiectul de lege, care ar extinde scutirile de impozit pe venit. James Fishback, investitor și fost consilier Doge, a creat un Super Pac (n.r. un comitet de acțiune politică) pentru a contracara donațiile politice ale lui Musk.

„Prevenirea creșterilor de taxe este absolut esențială”, a declarat investitorul în tehnologie Keith Rabois, care a donat peste 2 milioane de dolari împreună cu soțul său, Jacob Helberg, pentru a susține campania lui Trump din 2024. Helberg a fost nominalizat de Trump pentru o funcție de conducere în Departamentul de Stat.

Proiectul de lege a trecut de votul final al Congresului joi, 3 iulie.

Editor : Ș.R.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Sfârşitul unei ere. SUA taie subvenţiile pentru maşini electrice începând cu 30 septembrie

Inteligența artificială și siguranța locului de muncă. Cine scapă? Comentariu Financial Times

Infotrafic: circulația pe podul Giurgiu – Ruse, blocată de dimineață din cauza unui camion defect, a fost reluată

Video Cum și cât timp se mai pot cumpăra apartamente cu TVA de 9%. Creșterea taxei la 21% afectează toată piața imobiliară

Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru extinderea Magistralei 4 de metrou. Cât timp vor dura lucrările

Video Iohannis, Ciolacu și Ciucă au fost avertizați încă de anul trecut că România se îndreaptă spre dezastru bugetar (Europa Liberă)

Ministrul Finanțelor anunță primele efecte ale pachetului fiscal propus de Guvernul Bolojan: scad costurile de împrumut

CES a avizat negativ proiectul Guvernului pentru reducerea deficitului și avertizează asupra „scăderii drastice a nivelului de trai”

România, printre statele UE în care au scăzut prețurile producţiei industriale (Eurostat)

Alegerile Editorului

Ruşii spun că au doborât zeci de drone ucrainene, inclusiv două lângă Sankt Petersburg

iulie 5, 2025

Un satelit de 88 de milioane de dolari, finanțat de Jeff Bezos, s-a pierdut în spațiu

iulie 5, 2025

Inteligența artificială și siguranța locului de muncă. Cine scapă? Comentariu Financial Times

iulie 5, 2025

Ucraina afirmă că a lovit un aerodrom militar rusesc

iulie 5, 2025

MAE a emis o atenționare de călătorie pentru românii care merg în Franța

iulie 5, 2025

Cele mai recente știri

Infotrafic: circulația pe podul Giurgiu – Ruse, blocată de dimineață din cauza unui camion defect, a fost reluată

iulie 5, 2025

Unde se pot angaja tinerii care nu au promovat examenul de bacalaureat în 2025. Locuri de muncă pentru care nu este nevoie de diplomă

iulie 5, 2025

Trump spune că Iranul nu a fost de acord cu inspecţiile privind programul său nuclear

iulie 5, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.