Străzile din Beijing s-au schimbat dramatic în doar câțiva ani. Zgomotul traficului a fost înlocuit cu o liniște neobișnuită pentru un megaoraș. Drumurile sunt pline de vehicule în mare parte electrice, toate cu plăcuțele lor de înmatriculare verzi distincte. Pentru cei care sosesc în multe dintre marile orașe ale Chinei, liniștea va fi prima impresie, spune Li Shuo, directorul centrului climatic chinez la Asia Society Policy Institute. Este ca și cum ai păși în viitor, a remarcat el.
În orice măsură, creșterea vehiculelor electrice din China a fost extraordinară. Mai mult de jumătate din mașinile noi vândute sunt electrice. Anul trecut, vânzările de vehicule electrice din China au ajuns la 11 milioane , o creștere de aproape 40% față de 2023, potrivit datelor companiei de cercetare din Marea Britanie Rho Motion. Este o „transformare ireversibilă”, a spus Shuo.
Revoluția mașinilor electrice a Chinei îi ajută să-și cimenteze dominația în tehnologia curată și pretenția sa asupra leadership-ului global în domeniul climatic, la fel cum administrația Trump se concentrează pe combustibilii fosili, atrage atenția CNN.
De asemenea, zguduie piețele petroliere. Analiştii prevăd că cererea de petrol ar putea atinge vârful în China – trecând de la cererea în creştere la scădere – dar impactul este mult mai larg. În calitate de cel mai mare importator de petrol din lume, ceea ce se întâmplă aici are replici pe piața mondială a petrolului.
„Implicațiile sunt uluitoare”, a spus Lauri Myllyvirta, co-fondatorul Centrului de Cercetare pentru Energie și Aer Curat.
Combinația care a dus la succesul Chinei pe piața mașinilor electrice
Rădăcinile creșterii pieței de mașini electrice din China datează de aproape două decenii. Producătorii de automobile din SUA, Japonia și Europa au avut „un avans atât de mare” în ceea ce privește vehiculele pe benzină, încât era puțin probabil ca Beijingul să-i ajungă vreodată din urmă, a spus Shuo. VE-urile i-au oferit șansa de a domina o nouă piață.
A existat și un alt beneficiu cheie: securitatea energetică.
Spre deosebire de Statele Unite, bogate în combustibili fosili, China a fost construită pe petrol importat. Această dependență de alte țări este o potențială „răspundere geopolitică”, a explicat Ilaria Mazzocco, expert în politica climatică chineză la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale. Avantajul vehiculelor electrice este că pot fi alimentate de sursa abundentă de energie electrică din China.
Guvernul a început să introducă în mod serios politici prietenoase cu vehiculele electrice în jurul anului 2009, a declarat Mazzocco pentru CNN, oferind producătorilor credite ieftine și finanțare pentru cercetare.
A fost „un pariu destul de mare”, a spus ea, iar drumul nu a fost lin. După câțiva ani, „a fost considerat un fel de eșec”.
Dar, în cele din urmă, pariul a dat roade, datorită unei combinații de sprijin consecvent din partea administrațiilor locale și centrale ale Chinei, progrese în tehnologia bateriilor și o mulțime de companii extrem de competitive, inclusiv principalul rival al Tesla , BYD din China.
Țara se mândrește acum cu o infrastructură de încărcare robustă, expertiză, tehnologii și materiale. Produce multe vehicule electrice ieftine pe care oamenii chiar doresc să le cumpere, a spus Myllyvirta.
Este o imagine foarte diferită în SUA, unde argumentul economic pentru vehiculele electrice fără subvenții este mai slab, a adăugat el, pentru că benzina este „extraordinar de ieftină” și americanii preferă „vehiculele absolut masive”.
Cu președintele Donald Trump acum în funcție, țara este gata să se îndepărteze și mai departe de politicile de promovare a vehiculelor electrice și să impună tarife vehiculelor electrice și materialelor pentru baterii din China.
Rezultatul va fi probabil o piață din SUA care deviază și mai mult de la restul lumii, a spus Myllyvirta, „și asta face din ce în ce mai greu ca producătorii de automobile din SUA să concureze în străinătate”.
Remodelarea piețelor globale
Progresul Chinei în ceea ce privește electrizarea transportului – inclusiv o rețea feroviară vastă, de mare viteză – frânează consumul de petrol care a crescut anterior.
Cererea de benzină a scăzut cu aproximativ 1% în 2024 și este pe cale să scadă mai rapid în acest an, chiar dacă veniturile oamenilor cresc și proprietatea de mașini crește, a declarat Ciarán Healy, analist al pieței petrolului la Agenția Internațională pentru Energie (AIE) . „Pentru o țară cu profilul economic al Chinei, este extraordinar”, a spus el pentru CNN.
Importurile de țiței din China au scăzut cu aproape 2% în 2024, marcând prima scădere anuală în două decenii, cu excepția perioadei pandemiei de Covid. SUA este unul dintre furnizorii de petrol ai Chinei; China a fost al doilea cel mai mare importator de țiței din SUA în 2023, potrivit Administrației americane de informații privind energia .
Imaginea este ușor complicată de faptul că, pe măsură ce vehiculele electrice reduc cererea de petrol, un alt sector o trage în sus.
Industria petrochimică înfloritoare din China, care produce materiale plastice și alte produse industriale, se hrănește cu petrol. Dar „nu depășește nici pe departe reducerea din sectorul transporturilor”, a spus Kate Larsen, care conduce cercetarea internațională în domeniul energiei și climei la Rhodium Group, o firmă independentă de analiză economică.
AIE estimează că cererea de petrol a Chinei va scădea până în anii 2030. „Înlătură una dintre cele mai importante părți ale creșterii cererii globale de petrol”, a spus Healy.
China a fost de departe cel mai mare motor al cererii globale de petrol între 2013 și 2023. Creșterea medie anuală a cererii sale de petrol în acest deceniu a fost de aproximativ 600.000 de barili pe zi; în 2024, a fost mai puțin de 200.000 de barili pe zi, conform estimărilor AIE.
AIE estimează că cererea globală de petrol se va stabiliza la sfârșitul acestui deceniu și va începe să scadă în anii 2030, vehiculele electrice jucând un rol important în această tendință de scădere.
În timp ce țări precum India cresc consumul de petrol, „nu pare că va fi cineva care va fi capabil să ia locul Chinei”, a spus Erica Downs, cercetător senior la Centrul pentru Politica Energetică Globală de la Universitatea Columbia SIPA.
China remodelează, de asemenea, peisajul global prin exporturile sale de vehicule electrice – o proporție în creștere rapidă îndreptându-se către țările din sudul global, inclusiv Thailanda și Brazilia. Un aflux de vehicule electrice chinezești low-cost „are potențialul de a permite o trecere mult mai rapidă la electricitate și în alte țări”, a spus Myllyvirta.
O schimbare seismică
Revoluția vehiculelor electrice din China o plasează pe calea de a deveni o putere în energia curată. Dar, în timp ce China adaugă energie solară și eoliană în ritm fulger , electricitatea care încarcă vehiculele electrice rămâne dominată de cărbune.
Chiar și cu această rețea electrică alimentată de combustibili fosili, un vehicul electric încă produce mai puțină poluare pe durata de viață decât o mașină alimentată cu benzină, a spus Myllyvirta. Dar, având în vedere intensitatea emisiilor de carbon din procesul de fabricație, „veți începe să vedeți că vânzările de vehicule electrice vor influența emisiile în câțiva ani de acum încolo”, adăugat el.
Pe măsură ce China avansează în ceea ce privește sursele regenerabile, impactul VE-urilor asupra climei va scădea în continuare. Rhodium proiectează o scădere cu 60% a intensității poluării cu carbon a rețelei din China până în 2040. „Acestea sunt cifre mari, mari”, a spus Larsen de la Rhodium.
VE-urile ar putea reprezenta 100% din mașinile noi vândute în China până în 2040. „Acest lucru stabilește cu adevărat scena pentru o scădere rapidă a emisiilor din transport.”
Rămân multe necunoscute despre ce se va întâmpla exact cu cererea de petrol în următorii câțiva ani, atât în interiorul Chinei, cât și la nivel global. Dar experții spun că boom-ul rapid al vehiculelor electrice din China reprezintă o schimbare seismică care ar putea opri rolul țării ca motor al cererii globale de petrol și ar putea ajuta la redefinirea rolului său pe scena internațională.
„China s-a trezit într-o situație în care interesele sale economice, geopolitice și climatice se aliniază”, a spus Mazzocco.
Transformarea energiei curate a Chinei contrastează puternic cu politica SUA, unde Donald Trump promite că va retrage susținerea pentru vehicule electrice și energie curată.
Există deja o „diferență drastică între mașinile de pe stradă în China și aici, în SUA”, a spus Shuo. Există pericolul, a adăugat el, ca SUA să ajungă să fie văzute ca o „fosilă” a istoriei producătorilor de automobile.
Editor : Ș.R.