Deşi acordul de încetare a focului dintre Israel şi Hamas a fost salutat la nivel diplomatic, experţii maritimi avertizează că rutele comerciale prin Marea Roşie nu vor reveni curând la normal. Companiile de transport maritim rămân prudente din cauza riscurilor persistente ale atacurilor Houthi din Yemen, care nu au anunţat nicio intenţie de încetare a ostilităţilor, relatează CNBC.
”Suntem abia la început, iar Houthis şi-au justificat atacurile ca reacţie la războiul Israel-Hamas, dar nu există nicio garanţie că armistiţiul va fi unul durabil”, a explicat Alan Murphy, fondator şi CEO al Sea-Intelligence.
Liderul mişcării Houthi, Abdul-Malik al-Houthi, a declarat că atacurile asupra navelor vor continua ”până când agresiunea împotriva Gazei se opreşte complet şi blocada este ridicată”.
Murphy avertizează că rebelii ar putea cere chiar recunoaşterea deplină a statului palestinian drept condiţie pentru a opri atacurile – un scenariu dificil de îndeplinit. În lipsa unor garanţii ferme, companiile de transport refuză să îşi rişte echipajele, deşi ruta prin Suez scurtează timpul şi costurile de tranzit.
”Liniile maritime vor avea nevoie de angajamente solide din partea Houthi şi de sprijin militar sporit din partea forţelor occidentale înainte de a reveni în Marea Roşie”, a spus Murphy.
Revenirea la ruta prin Canalul Suez este, de asemenea, o operaţiune logistică complexă. Reluarea unui singur serviciu săptămânal implică 14 nave într-un ciclu de 98 de zile şi poate dura luni întregi. În plus, o revenire bruscă ar genera blocaje majore în porturile europene şi asiatice, unde navele ar ajunge simultan cu cele care ocolesc Africa.
Murphy estimează că, în cel mai rău caz, congestia portuară ar putea dura între două şi şase luni, provocând întârzieri, anulări de curse şi o creştere semnificativă a tarifelor de transport.
Pe termen mediu, supracapacitatea de nave acumulată pentru rutele ocolitoare prin Capul Bunei Speranţe ar putea determina o scădere accentuată a tarifelor, posibil până la nivelurile din 2023 sau chiar sub acestea.
Potrivit lui Murphy, o revenire realistă la navigaţia prin Marea Roşie ar putea avea loc abia în 2026, eventual în jurul Săptămânii de Aur din octombrie.
”Companiile cele mai dornice să revină pe ruta Suez sunt MSC, CMA CGM şi ZIM, datorită poziţiei lor puternice în Mediterana de Est – o regiune grav afectată de închiderea acestui coridor comercial”, a conchis expertul.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].