Producătorul auto rus Avtovaz, deţinut de stat şi cunoscut pentru marca Lada, a anunţat marţi că ar putea introduce o săptămână de lucru de patru zile începând din septembrie, în contextul unei scăderi accentuate a vânzărilor, al dobânzilor ridicate şi al competiţiei tot mai acerbe din partea constructorilor auto chinezi, transmite Reuters.
Măsura, rar întâlnită în cazul unui angajator major de stat, reflectă tensiunile economice tot mai mari din Rusia, unde creşterea economică încetineşte după doi ani de expansiune alimentată de cheltuieli masive pentru războiul din Ucraina. Ministrul Economiei, Maxim Reşetnikov, avertiza luna trecută că economia rusă este ”la limita recesiunii”.
Vânzările Avtovaz s-au prăbuşit cu 25%
Avtovaz a anunţat recent că se aşteaptă ca vânzările de autoturisme în Rusia să scadă cu 25% în 2025, exact cât a fost şi scăderea propriilor livrări în primele şase luni ale anului – la 155.481 unităţi, potrivit datelor Autostat.
Compania acuză dobânda de politică monetară ridicată a băncii centrale, care descurajează creditarea auto şi creşte costurile de producţie.
Volumele de credite auto au scăzut cu 46% în prima jumătate a anului, potrivit băncii VTB.
Mulţi producători din alte sectoare – inclusiv Severstal (oţel) – au criticat la rândul lor dobânzile ca fiind paralizante pentru industrie.
Banca Centrală a Rusiei ar urma să reducă vineri dobânda de referinţă cu 200 de puncte de bază, până la 18%, după ce a menţinut-o timp de mai multe luni la cel mai ridicat nivel din ultimii 20 de ani.
Competiţia chineză şi stocurile de maşini importate
Avtovaz avertizează şi asupra unei creşteri masive a importurilor de autoturisme în Rusia, în special din China, unde producătorii practică politici de dumping. În prezent, peste 50% din maşinile vândute în Rusia sunt de origine chineză – comparativ cu mai puţin de 10% înainte de război.
Compania estimează că există pe piaţă aproximativ 400.000 de vehicule importate care nu au fost încă vândute.
Impact social şi sprijin de stat posibil
Avtovaz are peste 30.000 de angajaţi, majoritatea în oraşul Togliatti, pe malul Volgăi, unde compania reprezintă pilonul economiei locale. Aproximativ 1 din 20 de locuitori lucrează direct la Avtovaz, iar întregul ecosistem industrial al oraşului depinde de activitatea companiei.
În trecut, guvernul rus a intervenit pentru a salva compania – cel mai notabil în 2009, când i-a oferit un ajutor de 75 de miliarde de ruble pentru a preveni concedierile masive care puteau declanşa tensiuni sociale în regiune.
Avtovaz a mai implementat o săptămână de lucru redusă în 2022, pentru trei luni, imediat după impunerea sancţiunilor occidentale şi retragerea producătorilor auto străini. Vânzările de Lada au scăzut atunci cu peste 48%.
Decizia finală, în septembrie
”Decizia finală privind introducerea regimului de lucru cu patru zile va fi luată după o analiză detaliată a tendinţelor pieţei şi a factorilor economici, inclusiv nivelul dobânzii de referinţă şi disponibilitatea creditelor”, a transmis Avtovaz într-un comunicat.
Dacă va fi adoptată, măsura va intra în vigoare la sfârşitul lunii septembrie.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].